تولید گندم به روش کم نهاده در شرکت کشاورزی رضوی

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی گفت: با هدف مقابله با خشکسالی گندم با روش نو کم نهاده در شرکت کشاورزی رضوی تولید شد.

مهدی موسوی مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی برای تولید گندم به روش کم نهاده در شرکت کشاورزی رضوی نخستین بار در این مجموعه گفت: کشت محصول به این روش در عین حفظ بهره‌وری تولید، صرفه‌جویی قابل توجهی را هم در مصرف آب به دنبال داشته و تهدید خشکسالی را به فرصتی برای رسیدن به خودکفایی در تولید گندم و کشاورزی پایدار تبدیل کرده است.

او  افزود: در این کشت از ارقام کم نهاده استفاده می‌شود که به طور ذاتی دیم یا نیمه آبی است.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی با اشاره به اختصاص ۴۹۳ هکتار از مزارع شرکت کشاورزی رضوی به کشت کم نهاده گندم ادامه داد: امسال کشت گندم به این روش در سطح ۳۹۰ هکتار از مزارع کشت و صنعت مزرعه نمونه، ۴۰ هکتار از اراضی کشت و صنعت سرخس و ۶۳ هکتار از زمین‌های کشت و صنعت تربت حیدریه انجام شده است.

موسوی بیان کرد: برداشت این محصول در خرداد و تیر سال آینده انجام خواهد شد.

پیش‌بینی تولید ۳ تن گندم در هکتار

او تصریح کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته در اقلیم خراسان میزان تولید در خصوص کشت کم نهاده، حداقل ۳ تن در هکتار و این رقم در کشت دیم ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی افزایش بهره‌وری در مصرف آب و پایداری در تولید را از مهم‌ترین اهداف کشت گندم به روش کم نهاده عنوان کرد و تاکید کرد: با توجه به کاهش آب دردسترس کشاورزان، استفاده از آب نزولات جوی برای تولید پایدار غلات از اولویت‌های شرکت کشاورزی رضوی است.

موسوی اظهار کرد: در روش کشت کم نهاده در صورت نبود بارندگی، یک یا دو مرحله آبیاری آن هم به شیوه سطحی و تیپ انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.