رییس شورای شهر تهران گفت:باید خودمان کار کنیم و نشان دهیم کار چیست؛ دستگاه‌های قضایی باید ترک فعل‌ها را بررسی کنند.

مهدی چمران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کسانی که نقش مدیریت شهری در مورد آلودگی هوا را مطرح می‌کنند نگاهی به قانون هوای پاک داشته باشند، از بیش از ۲۰ دستگاه حاضر، درصد سهم هریک را ببینند که آن‌ها چه میزان نقش دارند و نقش مدیریت شهری چه اندازه است؟ من این را به خودشان واگذار می‌کنم و ان شاءالله انصاف داشته باشند و نگاه آلوده سیاسی نداشته باشند تا ببینند شهرداری چقدر در موضوع آلودگی هوا اثر گذار است.

وی گفت: درست است جایگاهی برای مدیریت شهری در زمینه آلودگی هوا گذاشته اند، اما مسئول اجرا سازمان حفاظت محیط زیست است؛ این بلا یک روزه نیامده و سال‌ها بوده و هر روز بیشتر شده، لذا باید ترک فعل بررسی شده و مشخص شود که چه کاری انجام نشده که به امروز رسیدیم؟

وی با تأکید بر اینکه تنها تهران با آلودگی هوا درگیر نیست، یادآور شد: اراک، اصفهان، تبریز، مشهد و قم نیز درگیر هستند و مساله عمومی است و همه شهر‌ها دچار هستند و بر گردن شهردار تهران گذاشتن نه تنها بی انصافی بلکه بی اطلاعی و از روی بغض و کینه است و کاملا مشخص است.

چمران تصریح کرد: وزیر کشور برای قانون هوای پاک حداقل سه جلسه برگزار کردند و شهردار تهران تنها یکی از اعضا بود و دیگر اعضا نیز حضور داشتند. بحث حمل و نقل عمومی و واگن مترو و اتوبوس باید از کجا تهیه شود؟ نفت و بنزین که باید یورو ۵ باشد از کجا باید تهیه شود؟ وزارت خانه‌ها نیز گزارش داده اند که جلو رفته اند و برای اجرای مابقی آن اشکالاتی دارند. نیروگاه‌های اطراف تهران نباید مازوت استفاده کنند که اعلام کردند چند سال استفاده نمی‌شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات این است که در تهران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گازوییل ۵۰ ppm توزیع می‌کند، اما در دیگر شهر‌ها بیش از ۱۰۰۰ ppm است و این خودرو‌ها در تهران تردد می‌کنند و این گازوئیل در پایتخت سوخته می‌شود و هوا را به مقدار زیادی آلوده می‌کند.

چمران افزود: سیستم اداری ما کند است و هنوز تأمین ناوگان مترو عملیاتی نشده و باید در داخل به صورت جدی دنبال شود که پیگیری نیز صورت می‌گیرد. معاینه فنی و جنگل کاری از وظایف شهرداری بوده که بیش از آنچه که باید، انجام داده و به صورت کامل گزارش ارائه داده است.  

چمران با اشاره به مطرح شدن موضوع استیضاح شهردار تهران از سوی شورا توسط یکی از رسانه‌ها تاکید کرد: من دوست ندارم با اعضای شورای قبلی صحبتی داشته باشم، باید خودمان کار کنیم و نشان دهیم کار چیست. دستگاه‌های قضایی باید ترک فعل‌ها را بررسی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار