قطار مشهد-گلبهار روی ریل تامین مالی

مدیر قطار برقی مشهد- گلبهار گفت: اعتبار موردنیاز تکمیل و بهره‌برداری این قطار ۳۰۰ میلیون یورو یا ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

زرفشان مدیر قطار برقی مشهد- گلبهار گفت: کمتر از دو هفته از پیگیری خراسان در این زمینه گذشته و حالا شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس جمهور، با تصویب انتشار اوراق مالی اسلامی برای تأمین مالی اجرای طرح «احداث قطار حومه‌ای کلان شهر مشهد به شهر گلبهار و چناران» که به درخواست وزارت راه و شهرسازی در این جلسه مطرح شده بود، موافقت کرده است.

در جلسه که وزرای نفت، نیرو، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و شهردار تهران حضور داشتند، برخی درخواست‌ها و پیشنهاد‌های دستگاه‌های اجرایی بررسی و برای آن تصمیم گیری شد. انتشار اوراق مالی اسلامی برای تأمین مالی اجرای دو طرح «احداث قطار حومه‌ای کلان شهر اصفهان به شهر جدید بهارستان» و «احداث قطار حومه‌ای کلان شهر مشهد به گلبهار و چناران» نیز از درخواست‌های مطرح شده توسط وزارت راه و شهرسازی در این جلسه بود که پس از بحث و بررسی در خصوص مشخصات مالی و اقتصادی طرح ها، اعضای شورای اقتصاد با آن موافقت کردند.

نیاز جدی به احداث قطار مشهد - گلبهار

می‌توان شهرک‌های اقماری برای کلان‌شهر‌ها را مانند یک ریه اضافه دانست که می‌تواند قدرت تنفس را به شهر‌های بزرگ هدیه دهد و همچنین جمعیت سیال و سرریز کلان شهر‌ها را به این شهرک‌ها روانه کند.

شاید یکی از عمده‌ترین کارکرد‌های شهر‌های جدیدی مانند گلبهار برای کلان‌شهر مشهد همین موضوع باشد. وقتی سال ۸۴ شورای عالی ترافیک کشور پروژه قطار حومه مشهد- گلبهار را به تصویب رساند، بسیاری امید داشتند که با سکنی گزیدن در حاشیه غربی و جاده مشهد- چناران یا طرقبه شاندیز و به خصوص گلبهار بتوانند از این قطار برای تردد‌های خود به مشهد استفاده کنند.

این پروژه سال ۸۹ به تصویب دفتر فنی استانداری خراسان رضوی رسید و سال ۹۰ هم با همین عنوان وارد قوانین بودجه کشور شد و سال ۹۱ کلنگ این طرح به زمین زده شد و در حالی که بنا بود تا پایان ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد به سنگ سخت تامین بودجه ۱۲ هزار میلیاردی برخورد کرد، اما حالا می‌توان امید داشت با تصویب طرح جدید انتشار اوراق مالی اسلامی، این سد سخت از سر راه این پروژه مهم برداشته شود.

علاوه بر این که در طول یک دهه گذشته جمعیت گلبهار چند برابر شده و به خصوص توسعه صنایع محور غرب و مسکن گزینی مردم و صنایع در این مسیر به حد اشباع خود رسیده و قسمت مهمی از صنایع را تشنه اتصال به خطوط ریلی برای انتقال بار‌های خود کرده است.

باید خاطرنشان کرد که در طول این ۱۰ سال، وعده‌های زیادی برای تأمین اعتبار پروژه داده شده که مهم‌ترین آن‌ها وعده فاینانس چینی‌ها بود که مانند دیگر پروژه‌های ریلی، چینی‌ها پای وعده خود نماندند و این پروژه تشنه منابع مالی و سرمایه‌گذاری ماند.

ردیف‌های بودجه این قطار حومه‌ای مشهد ناچیز است و درصد تحقق آن‌ها در این‌یک دهه قابل‌ذکر نیست هرچند در پایان دهه گذشته متولیان مدعی بودند از مسیر ۴۶ کیلومتری، ۳۶ کیلومتر آماده ریل‌گذاری است، اما ریل و واگن آن مشخص نشده است.

راه اندازی این خط ریلی با توجه به تراکم و گستردگی صنایع در محور غرب مشهد و جاده چناران و گلبهار می‌تواند علاوه بر خدماتی که به مسافران برای راحتی در حمل و نقل در مسیر گلبهار به مشهد می‌دهد، باعث انتفاع شدید اقتصادی واحد‌های تولیدی و صنایع در این محور شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.