ایران از ۸۵۰ مقاله به ۷۸ هزار مقاله رسید

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: کشوری که نیم درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را سرمایه‌گذاری کرده و از ۸۵۰ مقاله به ۷۸ هزار مقاله رسیده، تنها از عهده ایرانی‌ها بر می‌آید.

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور گفت: سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی در کشور کره جنوبی به تولید ناخالص داخلی ۱.۶ تریلیون دلار رسیده است و بیشترین هزینه را کره جنوبی در این حوزه انجام می‌دهد. وضعیت سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص کشور ما در سال‌های گذشته  مشخص است. در برنامه ششم توسعه سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی چهار درصد هدف‌گذاری شده بود که دو درصد آن سهم دولت و دو درصد سهم بخش خصوصی بود.

او ادامه داد: ایران در مدت ۲۵ سال، از رتبه ۵۸ تولید علم جهان به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم، نتیجه این است که ضریب تبدیل محصول به سرمایه اولیه در هیچ کشوری مثل ایران نخواهد بود. کشوری که نیم درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را سرمایه‌گذاری کرده و از ۸۵۰ مقاله به ۷۸ هزار مقاله رسیده، تنها از عهده ایرانی‌ها بر می‌آید.

معاون پژوهشی وزیر علوم اعلام کرد: تا حدود ۵ سال آینده تمام مجلات درجه یک دنیا پولی خواهند شد. این توافقی است که ناشران بین‌المللی باهم انجام داده‌اند.

او ادامه داد: روسا نباید اتاق نشین باشند و باید به سمت صنایع بروند و آن‌ها را از آیین‌نامه‌ها آگاه کنند تا بتوانند قرارداد‌های ارتباط با صنعت را افزایش دهند. تاکنون ۱۰ هزار و ۸۰۰ قرارداد ارتباط با صنعت داشتیم و مبلغ این قرارداد‌ها ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است و از کل ۲۷ هزار نفر اعضای هیئت علمی،   تنها ۶ هزار و ۳۰۰ نفر قرارداد ارتباط با صنعت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار