آیت الله علیرضا اعرافی در این بیانیه آوردهاست:اسلام دین خرد و دانش و اندیشه ورزی است و آدمیان را به شکوفایی عقلانی و رشد معرفتی و علمی فراتر از مرزهای جنسیتی و نژادی فراخوانده است، همانطور که در منطق اسلام زن از مقام والای انسانیت برخوردار و همه راهها برای تعالی علمی و فرهنگی و نقشآفرینی وی گشوده است و البته در نظام اندیشه اسلام همه مصالح عالیه جامعه بشری، خانواده، زن و مرد به صورت جامع و هماهنگ مد نظر قرار گرفتهاست.
بیانیه حاکی است: از اینرو ارزش و جایگاه تعلیم و تربیت و منحصر نکردن کسب علم به مردان، جایگاهی برجسته دارد و کسب علم و دانایی از گهواره تا گور در اسلام پسندیده و مورد تمجید قرار گرفته و دارای حسن ذاتی است و بی شک یکی از حقوق زنان به عنوان یک انسان، حق آموزش و تحصیل و این امر مورد تاکید آیات و روایات اسلامی میباشد.
دربخش دیگری ازاین بیانیه آمدهاست:دعوت به تحصیل دانش موجب ظهور زنان بزرگی در تاریخ علمی، سیاسی و فرهنگی اسلام شده و همچنان منشأ افتخار برای هر مسلمانی است، در طول تاریخ اسلام به ویژه صدر اسلام بانوان فرهیخته و دانشمندان زیادی از میان بانوان برخاستهاند و همواره با کسب علم و دانش با حفظ ضوابط و حدود شرعی و قوانین الهی توانستند قلههای رشد و دانایی را فتح کنند و به دین و جوامع بشری خدمات زیادی ارائه نمایند.
بیانیه حاکی است:در روزگار معاصر، رشد علمی و اجتماعی امت اسلام در همه کشورها بخصوص در جامعه افغانستان و مجهز شدن آنان به تخصصهای متعدد، مورد نیاز امروز جامعه و مردم شجاع و مظلوم افغانستان است و بی شک ممانعت و محدودیت تحصیل برای دختران و زنان خسرانی بزرگ بوده و موافق با شریعت و سیره انبیا و پیامبر اسلام (ص) اهل بیت علیهم السلام و اصحاب و بزرگان و علمای اسلام نیست و موجب دامن زدن به شبهات بر ضد اسلام خواهد شد.
دربخش دیگری از این بیانیه آمدهاست:اکنون در جمهوری اسلامی ایران و در پرتو تفسیر درست اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی و با گسترش دانشگاهها و حوزههای علمیه، میلیونها زن تحصیل کرده در رشتههای متعدد آموزش دیدهاند و خدمت میکنند و برخی از بانوان جامعه اسلامی ایران قلههای معرفت و دانش را فتح و همراه با مردان در ارتقای شاخصهای علمی و رشد دانشی ایران اسلامی نقش آفرینی کردهاند؛ بنابراین نباید زنان را به مثابة تهدید دید، بلکه زنان ظرفیت عظیمی هستند که در ساحت خانواده و اجتماع منشأ اثر خواهند بود و مناسب است به الگوهای تربیت علمی و مشارکت اجتماعی همساز با خانواده اندیشیده شود.