یک مدرس تخصصی ریاضیات گفت: ریاضیدانان بودند که سرنوشت جنگ جهانی دوم را رقم زدند.

سامان سلامیان، مدرس تخصصی ریاضیات گفت : کشوری با ریاضیدانان قوی، اقتصاد  و سیستم‌های امنیتی قوی دارد و در ساخت موشک‌ها دست خود را به روی بیگانگان دراز نمی‌کند.

این تازه، نیمه آشکار ماجرا است؛ نیمه دیگر مربوط می‌شود به استقلال زبان و داشتن کتب و مقالات ریاضی به زبانی که ریاضیدانان قوی دارد که در درازمدت به‌واسطه تلاش سایر ریاضیدانان برای فهمیدن ریاضی مربوطه در زبان مربوطه، به قوی شدن زبان و گسترش آن در خارج از مرز‌ها منجر می‌شود.

سلامیان  بیان کرد: همچنین تبادل دانشجو و گرفتن دانشجویان خارجی به گسترش و آشنایی دیگران با فرهنگ کشور میزبان منجر می‌شود؛ بنابراین توجه به جامعه ریاضی برای هر کشوری امری حیاتی است و این لزوماً محدود به این نیست که ریاضیدانان آن کشور داخل آن کشور باشند. داشتن یک جامعه ریاضی قوی که اعضای آن در کشور‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند، در درازمدت به‌واسطه کمک این افراد به جوان‌ترها، باعث گسترش و قوی‌تر شدن جامعه ریاضی آن کشور می‌شود؛ بنابراین باید به ریاضیدانان بها داد.

 او تصریح کرد: به محاق رفتن رشته ریاضی و فیزیک در دبیرستان، افت نتایج در المپیاد‌های جهانی ریاضی، نمرات اندک در آزمون‌های بین‌المللی تیمز برای سنجش میزان یادگیری ریاضی در سال‌های پایین‌تر تحصیل، نشان می‌دهد که باید منتظر سونامی اتفاقات ناگوار در صنعت و بخش درمان و ... بود. تصمیم‌های اشتباه در اقتصاد، برنامه‌ریزی و مدیریت و تخصیص منابع به‌واسطه نداشتن درک درست از ریاضیات و آمار است.

سلامیان ادامه داد: مهم نیست که یک ایرانیِ ریاضیدان کجای عالم باشد، مهم کار علمی، رمزگشایی و گره‌گشایی از ریاضیات محض، مسائلی است که شاید ریاضیات کاربردی هنوز به آن نرسیده است. مثلا تسهیل در محاسبات ابعاد جهان یک مسئله جهانی و کمک به آینده بشر است و مگر فرقی دارد که ریاضیدان کجای عالم باشد. وقتی تفکراتی چنینی با اعتماد به نفس، مطرح می‌شود باید دانست که در سال‌های آتی باید منتظر چه حوادث ناگواری در دنیای واقعیت بود.

 

برچسب ها: ریاضیات ، المپیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تقی زاده
۰۹:۳۷ ۱۸ دی ۱۴۰۱
سلام دوستان از ریاضی_فیزیک حمایت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۱۸ دی ۱۴۰۱
چرت و پرت
آخرین اخبار