مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران گفت:جایزه ادبی جلال هم‌اکنون گران‌ترین جایزه کشور است و وزارت فرهنگ نیز در سال گذشته یک افزایش مبلغی را صورت داد.

علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: امسال مصادف با شصتمین سال انتشار اثر «غرب زدگی» جلال هستیم و آن را به فال نیک در جامعه کنونی و فضای فکری غرب می‌گیریم. ما نیاز به بازخوانی آن در دنیای کنونی داریم.  

به گفته رمضانی، در آستانه روز مادر و ولادت حضرت زهرا (س) شنبه، بیست و چهارم دی ماه در تالار وحدت اختتامیه جایزه را ساعت ۱۸ برگزار می‌کنیم و در خدمت علاقه‌مندان خواهیم بود و همچنین در دوره آل جلال نیز پذیرای حداقل ۱۳۰ آموزش پذیر ادبیات و نقد ادبی در روز‌های پنجشنبه تا شنبه ۲۲ تا ۲۴ دی ماه از سراسر کشور خواهیم بود تا با ۱۳ نفر از اساتید تراز اول کشور کلاس‌هایی برگزار شود.

رمضانی هم درباره مبلغ جایزه جلال گفت: جایزه ادبی جلال هم‌اکنون گران‌ترین جایزه کشور است و وزارت فرهنگ نیز در سال گذشته یک مرتبه افزایش را از مبلغ قبلی و نه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت داد و امسال نیز ۲۵۰ میلیون تومان برای برگزیده و ۵۰ میلیون تومان برای شایسته تقدیر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: سال گذشته به لحاظ مبلغی تلاش شد که به مبلغ سکه و تعداد سکه نزدیک شود، امید داریم در تأمین منابعی که در مجلس شورای اسلامی باید صورت بگیرد توجه بیش‌تری به حوزه فرهنگ و ادبیات داشته باشند و اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود.

همچنین در این نشست وجیهه سامانی دبیر علمی این دوره گفت: چرخه نشر با این جوایز رونق پیدا می‌کند و جایزه جلال از مهمترین جوایز ادبی است و هیچ نویسنده‌ای نیست که دوست نداشته باشد، اثرش در این جایزه دیده شود و شان این جایزه از نویسنده‌ی بزرگ کشور جلال آل احمد گرفته می‌شود.

سامانی گفت: جوایز ادبی نقش مهمی در جریان‌سازی ادبی دارند و تعدد جوایز ادبی در هر جامعه‌ای نشان دهنده پرفروغ و زنده بودن جریان ادبی آن جایزه است و هر جایزه ادبی مثل شمعی است که این مسیر را روشن می‌کند. باید تلاش کنیم که این جوایز ادبی روز به روز افزایش پیدا کند تا چرخه نشر کشورمان اقتدار بیشتری پیدا کند و برای نویسندگان شور و اشتیاق ایجاد کند.

دبیر دوره پانزدهم جایزه جلال گفت: این دوره ۲۶۰۰ اثر در چهار بخش اصلی داشته است که در بخش‌های داستان بلند ۱۵۰۸، نقد ادبی ۷۷، مستندنگاری ۶۹۰ و مجموعه داستان کوتاه ۴۰۱ اثر بوده است. ۱۹ داور در این بازه دو ماهه ما را عالمانه طی سه مرحله داوری همراهی کردند و در نهایت به ۱۵ نامزد رسیده ایم.

سامانی در رابطه با بخش جنبی در دوره پانزدهم گفت: در این دوره سه بخش جنبی با عناوین آثار سردار سلیمانی در حوزه مستندنگاری با بازه سه ساله، بخش دوم مدافعان سلامت و کرونا باهمین بازه سه ساله و بخش سوم هم ویرایش کتاب است که امسال دومین دوره آن برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال به لحاظ کمی شاهد رشد ۷۲ درصدی تقریبا دو برابر و نیم در هر بخش هستیم و به لحاظ کیفی باید صبر کنیم بیانیه هییت داوران منتشر شود.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.