یک استاد دانشگاه گفت: اقدام مهم در زمینه کاهش آلودگی هوا، توسعه و گسترش خدمات دولت الکترونیک است.

یوسف رشیدی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون هوایپاک گفت: دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات یا بخش‌های دیگر می‌توانند بر اجرای قانون هوایپاک نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: قانون هوای پاک باید اصلاح و بازبینی شود. همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول در صدد اجرای آیین‌نامه قانونهوای پاک هستند، اما این قانون باید به صورتی نوشته می‌شد که جزئیات اجرای آن مشخص‌تر باشد.

رشیدی با اشاره به اینکه حل معضل آلودگی هوا، نیازمند عملیات‌ و همکاری‌های تیمی است، عنوان کرد: باید از پراکنده کاری‌ وفعالیت‌های کم اثر برای حل این مشکل بپرهیزیم.

عضو هيأت علمي دانشگاه شهید بهشتي با تاکید بر مترو به عنوان بهترین وسیله حمل‌ونقل عمومی افزود: بهترین راه حل مسائلترافیک، آلودگی هوا و مصرف بالای بنزین که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است که درگیرترافیک‌ها در سطح شهر نمی‌شود.

مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه بیان کرد: اقدام مهم دیگر در زمینه کاهش آلودگی هوا، توسعه و گسترشخدمات دولت الکترونیک است. به وسیله ارائه خدمات الکترونیکی از سفرهای زائد و بیهوده در سطح کلان‌شهرها جلوگیری می‌شود. درنتیجه این اقدام، آلودگی‌های ناشی از مصرف بنزین و تردد خودروها کاهش می‌یابد.

رشیدی با تاکید بر نقش وزارت کشور و شهرداری‌ها در خصوص اجرایی کردن راهکارها اظهار کرد: برای اجرا و پیاده‌سازی اقدامات ذکرشده، بودجه‌ای فراتر از اعتبارات شهرداری‌ها لازم است.

عضو هیاًت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به منابع متحرک آلودگی هوا، گفت: خودروها با استاندارد یورو5 تولید می‌شوندکه همان لحظه سازمان محیط زیست آن را چک می‌کند. اما تاریخ انقضای یورو5 در خودروها بررسی نمی‌شود. معاینه فنی خودروهانیز در شرایطی نیست که بتواند این شاخص را بررسی کند.

رشیدی در ادامه با بیان اینکه کیفیت سوخت در شرایط تقریبا قابل قبولی قرار دارد، تصریح کرد: خودروها با استاندارد تولید می‌شوندولی بعد از تولید و استفاده مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. تحرک زیاد در سطح شهر باعث افزایش آلودگی‌ها است که با توسعه متروکاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار