رونمایی از سند الگوی کشت خراسان رضوی

سند الگوی کشت محصولات خراسان رضوی در محل دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی و صنایع غذایی این استان در مشهد رونمایی شد.

غلامرضا قنبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی روز یکشنبه در آیینی که به همین مناسبت برگزار شد با اشاره به این که بیش از ۴۰ سال است که کشاورزان منتظر این سند بودند گفت: این سند امروز و توسط دولت سیزدهم در خراسان رضوی رونمایی می‌شود تا بهره وری با توجه به ویژگی‌های سرزمینی و اقلیمی در کشاورزی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

او افزود: با توجه به مزیت‌های کشور و محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم و خشکسالی داریم الگوی کشاورزی ما را به مسیری رهنمون می‌کند که بتوانیم مسایل را حل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: کشاورزی این استان مبتنی بر منابع مردمی در منطقه است و همجواری با کشور‌های آسیای میانه و افغانستان، گره گشایی بسیاری از مسایل خراسان رضوی و همسایگان است.

قنبری بیان کرد: اهمیت و ضرورت الگوی کشت، امری حیاتی است و به این سوال پاسخ می‌دهد که چه، چه قدر و کجا بکاریم؟ و با توجه به بهره برداری از منابع آب و خاک و محدودیت‌هایی که داریم باید به این الگو توجه شود تا تامین امنیت غذایی منجر به افزایش تولید ناخالص کشور نیز بشود.

او تصریح کرد: بر اساس الگوی پیشنهادی، سطح زیر کشت محصولات آبی خراسان رضوی کاهش پیدا می‌کند و با توجه به خشکسالی به رشد عمودی اهمیت داده شده است به طور مثال کاشت خربزه و هندوانه و طالبی در استان کاهش پیدا می‌کند و به تولید محصولات پنبه، یونجه، ذرت علوفه‌ای و تولید علوفه دامی با توجه به مزیت نسبی استان در دامداری توجه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: باید به محصولاتی که مزیت نسبی استان است توجه شود تا اقتصاد استان و کشور متحول شود چنان که بسیاری از کشاورزان استان در حال حاضر کشت گندم با حجم زیاد را به کشت زعفران و پسته تغییر داده اند یا کشت سبزیجات و صیفی کاری که جز محصولات آب بر است به کشت گلخانه‌ای باید تغییر پیدا کند.

قنبری اظهار کرد: کشت دیم در خراسان رضوی و بیشتر نقاط کشور به گندم و جو اختصاص یافته و به سایر محصولات توجه نشده است و در طول اجرای این برنامه تغییراتی نیز با توجه به شرایط در دست اقدام خواهد بود.

او افزود: سند تحول شهرستان‌های خراسان رضوی مبتنی بر مزیت‌های هر شهرستان در حال پیگیری است و الگوی کشت استان نیز بر این اساس تهیه شده است.

سند الگوی کشت محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ در مهر امسال توسط دولت سیزدهم ابلاغ شد تا ۲ هدف عمده افزایش بهره وری و کاهش استفاده از آب را تحقق ببخشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.