این موضوع روز دوشنبه در دومین نشست تخصصی کارگروه ریلی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی در سال جاری، پیشنهادات نهایی دبیرخانه درباره طرح جامع ریلی استان به منظور افزایش زیرساختهای ریلی به عنوان یکی از عوامل توسعه جمع بندی شده است.
رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در جمع بندی مطالب مطرح شده در این نشست، گفت: طرح جامع ریلی با هدف لزوم توسعه محورهای ارتباطی شهرکهای صنعتی با ایستگاههای ریلی مجاور شهرکها برای حمل و جابهجایی کالاها با هدف تسریع در فعالیتهای اقتصادی شهرکها، کاهش هزینه های حمل و نقل، تعمیرات و نگهداری جاده ها و راه ها، کاهش میزان حوادث جاده ای ناشی از حمل بار، سرعت بخشیدن به حمل بار در محدوده مشهد و شهرکها، کاهش مصرف سوخت و انرژی و کاهش آلودگی محیطزیست پیشنهاد شده است
علی اکبر لبافی اظهار داشت: ۱۰۰ کیلومتر از پروژه راهآهن مشهد- زاهدان- بیرجند در خراسان رضوی واقع شده است و ضرورت دارد برای شهرکهای صنعتی اطراف این مسیر، مطالعات ریلی انجام شود، در این زمینه میتوان شهرستانهای گناباد و بجستان را در اولویت قرار داد. همچنین خطوط ریلی ایستگاه شهید مطهری به دوغارون به عنوان اولویت استان باید پیگیری شود.
رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: نیمه شرقی کشور دارای ۲۲ کیلومتر بزرگراه است، اما این عدد در نیمه غربی ۲ هزار کیلومتر است که متأسفانه هیچگاه بر روی این مسئله تمرکزی نشده است.
لبافی ایجاد خطوط راهآهن و اتصال این خطوط به شهرکها و لکه های صنعتی را ضروری دانست و افزود: شرکت زیرساختهای حمل و نقل، هفت پروژه ریلی در استان خراسان رضوی در دست اقدام دارد که برای اتمام آن نیازمند منابع مالی است که باید در این رابطه اولویت بندی انجام گیرد.
وی اضافه کرد: به طور مثال در دوغارون باید ۱۶ کیلومتر زیرسازی انجام شود تا اتصال به خط آهن اتفاق بیفتد؛ اما در عمل اعتباری برای این موضوع تخصیص داده نشده است، لذا در خصوص پروژههای موجود باید پیگیری هایی از طریق مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه های مربوطه، دولت و استان انجام گیرد.
رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: شرکت شهرکهای صنعتی نمیتواند طبق دستورالعمل های کشور، برای شهرکهای صنعتی جدید یک ریال خارج از محوطه شهرک هزینه کند، زیرا شهرک صنعتی در گذشته طبق معیارهای اعلامی ایجاد شده بود، تنها راهکار آن است که در پیوست ایجاد شهرکهای صنعتی جدید بحث ریلی با خدمات آب، برق و گاز در نظر گرفته شود.
لبافی خاطر نشان کرد: بخش خصوصی آماده است که بخشی از هزینه ها را به منظور راهاندازی هر چه سریعتر خطوط ریلی شهرک کاویان تقبل کند که این موضوع میتواند در به ثمر رساندن این مسیر تأثیرگذار باشد.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر اصلاح آیین نامه راهآهن نیز ضروری است، لذا این مباحث به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان منعکس خواهد شد تا از ظرفیت این شورا برای حل مساله استفاده شود.
شایان ذکر است: در حال حاضر مسیرهای ریلی مانند راهآهن مشهد- سرخس، مسیر راهآهن دوخطه تهران- مشهد و مسیر بافق- مشهد در حال بهرهبرداری است، افزون بر این هفت طرح ریلی در استان وجود دارد که مطالعات اولیه آنها انجام شده و مجوز لازم توسط معاونت برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل گرفته شده است.