طی چند روز گذشته کشور درگیر کاهش دما و بارش برف و کولاک شده که در این شرایط برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع مشکل انسداد جاده‌ها و بازگشایی باند فرودگاه‌ها انجام شده است.

از دو روز پیش با توجه به ورود سامانه پر بارشی به کشور شاهد برفگیر شدن بسیاری از محورهای مواصلاتی و جاده ها همچنین  لغو بسیاری از پروازها بوده ایم؛ این سامانه  به گفته مسئولان حوزه هواشناسی تا روز جمعه فعال است و از هفته آینده هم سامانه بارشی دیگر وارد کشور خواهد شد.

برای فعالیت این سامانه بارشی سازمان هواشناسی چندین هشدار در سطح نارنجی و قرمز صادر و اعلام کرده بود که نواحی شمال شرقی کشور در مقایسه با سایر نواحی بیشتر در گیر بارش برف و کولاک خواهند شد.

 با این وجود از دو روز گذشته طبق آمار شرکت فرودگاه ها  به دنبال بارش برف و کاهش شدید دما در فرودگاه مشهد و یخ‌زدگی سطوح پروازی، تعداد ۵۷ پرواز شامل ۲۴ پرواز خروجی داخلی، ۲۳ پرواز ورودی داخلی، چهار پرواز ورودی خارجی و شش پرواز خروجی خارجی  باطل شده است.

البته به گفته شرکت فرودگاه ها صبح روز چهارشنبه باند فرودگاه مشهد برف روبی و ایمنی نشست وبرخاست پروازها برقرار شد اما ممکن است دوباره به دلیل برودت هوا و کاهش دید خلبان، تاخیر ویا لغو پروازها را در برخی مسیرها داشته باشیم.

در این شرایط باید طبق دستورالعمل حقوق مسافر، مبلغ کامل بلیت هواپیما به دلیل لغو پرواز به علت  شرایط جوی به مسافران استرداد شود.

مبلغ بلیت پروازهای لغو شده به مسافران استرداد می شود

در همین رابطه آقای میراکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: با توجه به برودت دمای هوا و کولاک در بسیاری از شهر‌های کشور مسافران حتما پیش از عزیمت به فرودگاه‌ها با شماره تماس ۱۹۹ و یا ۲۱۶۱۰۲۱ تماس گرفته و از آخرین وضعیت پرواز‌ها مطلع شوند.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، با توجه به بارش برف وکولاک حتما احتمال لغو یا کنسلی پرواز‌ها وجود دارد؛ بنابراین مسافران در این خصوص آمادگی لازم را داشته باشند.

او گفت: با توجه به دستور العمل حقوق مسافر که جدیدا به  شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده در صورت لغو پرواز‌ها مبلغ کامل بلیت به مسافران  استرداد شده و با توجه به آنکه تاخیر و یا لغو پرواز‌ها به دلیل شرایط جوی است مبلغی به لحاظ جریمه پرداخت نمی‌شود.

تلاش راهداران برای بازگشایی تمامی محورهای مواصلاتی

براساس این گزارش در حوزه جاده ای و حمل ونقل کشور هم به گفته مسئولان، تمامی نیروهای راهداری با توجه به بارش برف وکولاک آماده باش هستند و تمامی تجهیزات هم در حوزه برف روبی و نمک پاشی در  محورهای مواصلاتی شریانی و غیر شریانی در حال فعالیت هستند.

در این خصوص غلامعباس بهرامی نیا گفت: در حال حاضر تنها ۲ محور شریانی و ۴ محور غیر شریانی به دلیل بارش برف و کولاک مسدود شده اند و نیرو‌های راهداری در تلاش هستند که این محور‌ها را بازگشایی کنند.

به گفته مدیرکل دفتر تجهیزات سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای، راه شریانی مشهد -باغچه بان و کنار گذر آزاد راه شمالی (کمربندسبز) در خراسان رضوی و ۴ محور غیر شریانی گناباد – کاخک، منوجان – هشتبندی، مشهد – کلات، بیرجند - درمیان بسته است و نیرو‌های راهداری در تلاش هستند که به زودی این محور‌ها بازگشایی شود.

او می‌گوید: با توجه به بارش برف وکولاک مسافران به هیچ عنوان بدون تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ و تجهیزات گرمایشی به جاده‌ها نروند و حتما پیش از عزیمت از طریق سامانه ۱۴۱ از آخرین وضعیت جاده‌ها مطلع شوند.

ماندگاری هوای سرد تا اوایل هفته آینده و ورود سامانه بارشی جدید از جمعه

به گفته فریبا گودرزی کارشناس هواشناسی، طی چند روز آینده کاهش دما را در کشور داریم و این هوای سرد تا اوایل هفته آتی ماندگار است.

کارشناس سازمان هواشناسی می گوید: در اردبیل، گیلان، غرب مازندران،قم، مرکزی، اصفهان و بخش‌های جنوبی کشور، غرب یزد، کرمان، هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شمال خراسان رضوی،دامنه های جنوبی البرز، تهران و البرز شاهد بارندگی هستیم.

او می گوید: روز جمعه سامانه بارشی بعدی از سمت جنوب غرب وارد کشور می شود و در جنوب غرب و غرب، استان‌هایی مثل ایلام، خوزستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد بارندگی شدید خواهند داشت و این بارندگی ادامه دارد و به تدریج به مرکز، شرق و شمال شرق می‌رسد.

براساس این گزارش با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور و کاهش چشم گیر دمای هوا مسئولان در حوزه راهداری و حمل ونقل هوایی کشور باید تدابیر لازم برای جلوگیری از انسداد محورها و همچنین تاخیر ویا لغو پروازها را انجام دهند و در صورت تاخیر پرواز از چند ساعت قبل به مسافران  اطلاع رسانی کنند تا مشکلی برای مسافرانی که از شهرهای اطراف مراجعه می کنند ایجاد نشود.

در این شرایط تمامی دستگاه ها از جمله سازمان راهداری، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ، سازمان هواپیمای و سازمان هواشناسی با صدور هشدار و اطلاعیه های به موقع  سعی داشتند از بروز مشکل برای مسافران در بخش های مختلف جلوگیری کنند.

برچسب ها: حمل ونقل ، بارش برف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۲ دی ۱۴۰۱
واردات میلیونی خودرو بدون تعرفه گمرکی برای همه مردم ایران را ازاد کنید و به این دلالی و گرانفروشی چند برابری حلبی سازی داخلی پایان دهید
آخرین اخبار