داده‌های جدید اداره گمرک چین نشان دهنده افزایش تجارت میان روسیه و چین و شکست تحریم‌های غرب است.

روسیه و چین همکاری دیپلماتیک و اقتصادی خود را در سال ۲۰۲۲ میلادی از چند جهت تقویت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اوایل ماه جاری، شی جین پینگ رئیس جمهور چین، در تلگرامی به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین آمادگی کشورش را برای تداوم تعمیق «همکاری فراگیر راهبردی و عملی» با دولت روسیه عنوان کرد.

داده‌های اداره گمرک چین که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد تجارت میان روسیه و چین در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۹ درصد افزایش یافت که رقمی بی سابقه است و ارزش آن بالغ بر ۱۹۰ میلیارد دلار می‌شود. بر اساس ارقام منتشره، روسیه سال قبل بیش از ۱۱۴ میلیارد دلار کالا و خدمات از چین وارد کرد که نشانگر بیش از ۴۳ درصد رشد است. چین نیز بیش از ۷۶ میلیارد دلار از روسیه کالا و خدمات وارد کرد که نشانگر رشدی در حدود ۱۳ درصد است.

روسیه همچنین مقام نخست را از جهت افزایش سهم کشور‌ها در تجارت با چین در سال ۲۰۲۲ دارد و حدود ۳ درصد از سهم افزون تجارت این کشور در سطح جهانی را به خود اختصاص داده است. دو کشور با حصول این ارقام به رقم ۲۵۰ میلیارد دلاری که روسای جمهور کشور برای سال ۲۰۲۴ میلادی هدف گذاری کرده اند نزدیک‌تر شدند.

ما یوجون، محقق ارشد روابط روسیه و چین در آکادمی علوم اجتماعی استان هیلونگجیانگ گفت: تداوم تقویت روابط دو کشور ناشی از عوامل خارجی و داخلی است. وی از جهت عامل خارجی به جنگ اوکراین و تحریم‌های اعمالی غرب علیه روسیه اشاره کرد.

این محقق از جهت عوامل داخلی نیز گفت: تنش‌های موجود در جغرافیای سیاسی و بی ثباتی کالا‌های اساسی و مصرفی موجب شده روسیه به خریداری باثبات در شرق و چین به شریکی قابل اعتماد نظیر روسیه نیازمند باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار