مجاهد:

تمام امور در پرتو شریعت تنظیم می شود

سخنگوی طالبان در رشته توئیتی به درخواست شورای امنیت مبنی بر لغو ممنوعیت کار و آموزش زنان در افغانستان واکنش نشان داد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت  ما نگرانی شورای امنیت را درک کرده و تلاش داریم تمام امور در پرتو شریعت تنظیم شود و در این زمینه با احساس مسئولیت در قبال مردم و دین نمی‌توان اجازه اعمال غیرقانونی در کشور داده شود.

سخنگوی طالبان با بیان اینکه نباید کمک‌های بشردوستانه سیاسی شود، افزود: ما متعهد به همکاری در همه زمینه‌های هستیم که با اصول دینی و ارزش های ملی ما سازگار باشد.

 ۱۱ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ مشترک، در مورد وضعیت «بحرانی زنان و دختران در افغانستان» ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته‌اند که فورا تمام محدودیت‌ها علیه زنان و دختران را لغو کنند.

این بیانیه‌ مشترک از سوی آلبانی، برازیل، اکوادور، فرانسه، گابن، ژاپن، مالت، سوئیس، امارات متحده عربی، انگلیس و آمریکا امضا و منتشر شده است.

در این بیانیه همچنین از طالبان خواسته شده است که به تعهدات افغانستان در قطع‌نامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشند و به حقوق زنان و دختران و مشارکت کامل، برابر و معنادار آنها در سیاست، اقتصاد، آموزش و فضای عمومی جامعه احترام بگذارند.

این درحالی است که طالبان حدود یک ماه قبل تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را منع کردند. به دنبال آن، این گروه کار زنان در مؤسسات غیردولتی ملی و بین‌المللی را نیز ممنوع اعلام کردند. این تصمیم طالبان باعث شد تا شماری از سازمان‌های بشردوستانه فعالیت‌شان را در افغانستان متوقف کنند.

با این حال، ۱۱ عضو شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که حضور زنان در عملیات‌های بشردوستانه محوری و حیاتی است، زیرا آنها دارای تخصص منحصر به فردی هستند و به جوامعی دسترسی دارند که همکاران مردشان نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته پیدا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.