وجیهه فاضل با اشاره به تحصیل ۵۱۳ هزار و ۴۱۳ دانشآموز در مدارس مقطع ابتدایی استان اصفهان، اظهار کرد: تا حدودی افت تحصیلی در دانشآموزان مشاهده میشود علاوه بر آن مسائل تربیتی هم تا حدودی تحتالشعاع کرونا قرار گرفت.
او ادامه داد: آموزش حضوری ویژگیهای دیگری دارد و در کنار هم بودن دانشآموزان باعث ساخته شدن و پیشرفت آنها است که در دوران کرونا این حضور وجود نداشت و تا حدود زیادی در افت درسی و رفتاری دانشآموزان تأثیر داشت، اما هنوز نمیتوان از این موضوع درصدی ارائه داد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان درباره روش جبران عقبماندگیهای درسی بعد از کرونا در مدارس، افزود: طرح «تثبیت و یادگیری» در دوران تابستان در مدارس اجرا شد و دانشآموزانی که نیاز به تلاش یا نمرات قابلقبول دریافت کرده بودند در این طرح شرکت کردند و اوایل شهریورماه از آنها آزمون گرفته و نمره آنها برای خردادماه ثبت شد و اینگونه جبران درصدی از افت تحصیلی بسیاری از دانشآموزان انجام شد.
او اضافه کرد: در طول سال نیز این طرح جبرانی ادامه یافت و دانشآموزان دچار ضعف و افت درسی، در روزهای پنجشنبه کلاسهای جبرانی و آموزشهای بیشتری دریافت کردند.
فاضل درباره نظارت بر کیفیت تدریس معلمان، گفت: برنامهای تحت عنوان «راهبران آموزشی» در مناطق روستایی اجرا میشود که در هر منطقه یک یا دو نفر راهبر آموزشی با انجام مصاحبه از مدرسان و کارشناسان آموزشی انتخاب شدند و دورههای حضوری تحت عنوان «توانمندسازی راهبران» برای آنها برگزار شده است.
او ادامه داد: درحالحاضر این افراد بر مدارس نظارت دارند و کیفیت تدریس را با بازدیدهای لازم بررسی میکنند، علاوه بر این سرگروههای درسی در مناطق و نواحی کلاسها را رصد میکنند و گروههای درسی استان نیز این نظارت را در تمام مدارس روستایی و شهری دارند و هیچ کلاسی از نظارت مغفول نمیماند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در تمام مناطق افت تحصیلی دیده میشود که برای همه مناطق حتی مناطقی که در زمان کرونا تعطیلی زیادی نداشتند و وضعیت بهتری دارند، طرح تثبیت و یادگیری اجرا شد، زیرا لازم است به طور مرتب و در هر شرایطی برای تثبیت و تعمیق یادگیری دانشآموزان برنامهریزیهایی داشته باشیم.
منبع:ایمنا