راه‌اندازی ایستگاه سنجش کیفیت هوا در اردبیل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از برنامه‌ریزی برای نصب و راه‌اندازی ایستگاه اندازه‌گیری سنجش کیفیت هوا در اردبیل خبر داد.

حسن قاسم پور با بیان اینکه هم اکنون یک ایستگاه اندازه‌گیری سنجش کیفیت هوای محیط جنب موزه حیات وحش اردبیل واقع در خیابان دانشگاه فعال است، گفت: با اینکه اردبیل از لحاظ هوا شهر پاک محسوب می‌شود اما بعضی مواقع میزان گرد و غبار در این شهر نیز از حد مجاز بالا می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اینکه تابلوهای نمایشگر نصب شده این ایستگاه‌ها وضعیت هوا در حالت پاک، سالم، ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم برای همه افراد و خطرناک را نشان می‌دهد، می گوید: پارسال وضعیت هوای شهر اردبیل ۲ روز ناسالم برای همه افراد و امسال هشت روز ناسالم برای گروه‌های حساس مانند کودکان و بیماران قلبی و عروقی گزارش شده است.

او علت آلودگی و ناسالم بودن هوا در اردبیل را گرد و غبار شدید از ناحیه کشورهای همسایه عنوان کرد.

قاسم پور تردد بیش از اندازه خودروها در معابر، خشکسالی، تغییر اقلیم، ضعف پوشش گیاهی، افزایش فعالیت‌های عمرانی و رعایت نکردن ضوابط زیست محیطی در معادن را از دیگر علل پیدایش گرد و غبار و در نتیجه آلودگی هوا در شهر اردبیل ذکر کرد.

او گفت: در صورت تامین اعتبار لازم با تقویت اراضی مرتعی و افزایش مناطق جنگلی می‌توان نسبت به تثبیت وضعیت آنها اقدامات لازم را انجام داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه در اکثر شهرهای بزرگ کشور مانند تهران، تبریز و ارومیه شهرداری‌ها نسبت به نصب ایستگاه‌های اندازه‌گیری سنجش کیفیت هوای محیط شهری اقدام کرده‌اند، می گوید: انتظار می‌رود شهرداری اردبیل نیز برای نصب ایستگاه‌های اندازه گیری سنجش کیفیت هوا در نقاط مختلف شهر اقدام کند.

قاسم پور با بیان اینکه هوای پاک موهبت الهی است و باید قدر این نعمت را دانست، گفت: تداوم این روند و داشتن هوای پاک و عاری از هرگونه آلودگی نیازمند اراده ملی و مشارکت عمومی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم حقوق عامه بوده و حق الناس است، می گوید: همه آحاد مردم باید برای داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم تلاش کنند چرا که فرزندان ما و نسل های بعدی درباره عملکرد ما در این حوزه در آینده قضاوت خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۶ دی ۱۴۰۱
ای کاش در اردبیل هم مثل تهران درخت کاری زیادی می کشتند