خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: مذاکرات با کشور روسیه مدتی است در حال انجام است و با توجه به پیگیریها در بحث سرمایه گذاری برای احداث خط ریلی رشت-آستارا، صبح امروز هیاتی از کشور روسیه متشکل از کنسرسیوم شرکتهای خصوصی و نمایندگان شرکت راهآهن آن کشور از این مسیر ریلی بازدید کردند.
وی ادامه داد: در ادامه بازدید طی جلسهای موارد اصولی این همکاری مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و در صورت موافقت طرفین، تفاهم نامه همکاری تهیه و به امضای طرفین میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه هزینههای اجرای این ابر پروژه ریلی را بسیار سنگین اعلام کرد و گفت: با توجه به عبور این خط آهن از زمینهای شالیزاری، نبود مصالح و معادن مورد نیاز، هزینه بالای تملک اراضی، به منظور ساخت این خط ریلی اعتباری بالغ بر۸۰۰ میلیون یورو بدون احتساب هزینه تملک اراضی مورد نیاز است.
خادمی در خصوص وضعیت فعلی پروژه توضیح داد و گفت: در حال حاضر زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر تکمیل شده و آماده ریل گذاری است. طی امسال نیز مناقصعه قطعه پایانی به طول ۱۱.۵ کیلومتر برگزار شد و عملیات اجرایی آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال انجام است.
وی با تاکید بر اهمیت تکمیل راه آهن رشت- آستارا بیان کرد: شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه تامین منابع مورد نیاز اجرای این خط آهن و احیای کریدور شمال- جنوب را از طریق منابع داخلی مانند تسهیلات بانکی، مشارکت بانک ها، تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی و تهاتر نفت یا از طریق فاینانس خارجی با جدیت پیگیری میکند.