مدیر امور آب مهاباد گفت: حجم ۳۰ هزار مترمکعب در سد انحرافی و تالاب یوسف‌کند این شهرستان لایروبی و به مکان دیگری منتقل شد.

رضا جهین مدیر امور آب مهاباد گفت: عملیات لایروبی در سد انحرافی و تالاب یوسف‌کند این شهرستان از مهر ماه امسال آغاز شده و تاکنون حجم ۳۰ هزار مترمکعب از آن لایروبی شده است.

وی افزود: این لایروبی بیشتر در رودخانه منتهی به تالاب و بخش‌های از سد انحرافی انجام می‌شود که در مسیر انتقال آب کشاورزان و دستگاه‌های پمپاژ آب واقع شده است.

مدیر امور آب مهاباد گفت: دپو شدن رسوبات و رشد نی، گیاهان و جلبک باعث شده که حجم آب ذخیره شده در آن بشدت کاهش پیدا کند و از طرفی دیگر به خاطر رشد جلبک‌ها سامانه انتقال آب از این سدانحرافی برای بخش کشاورزی دشت شهرویران مهاباد با مشکلاتی همراه شود.

وی اضافه کرد: لایروبی این سد انحرافی با استفاده ۲ دستگاه بیل مکانیکی و سه دستگاه کمپرسی شروع شده بود، اما مدتی است عملیات لایروبی تعطیل شده که احتمال دارد دوباره بخش‌های دیگری از این تالاب تا حجم ۱۰ هزار مترمکعب دیگر لایروبی صورت گیرد.

جهین با اشاره به اینکه سد انحرافی یوسف‌کند مهاباد ۹۰ هکتار مساحت دارد، یادآور شد: این سد انحرافی که یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمعکب ظرفیت دارد هم اکنون بیش از یک میلیون مترمکعب از حجم آن با رسوبات پر شده و باید لایروبی شود.

تالاب «یوسف‌کند» (حسن‌خان) مهاباد که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد، این تالاب یکی از تالاب‌های زمستان‌گذران پرندگان در این شهرستان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.