در همایش فرصتهای صادراتی صنعت کاشی و سرامیک و صنایع وابسته واقع در محل نمایشگاه بین الملی با حضور مسئولان و کارشناسان این حوزه به ابعاد مختلف فرصتهای صادراتی این صنعت و زمینههای رشد و موانع آن پرداخته شد.
موسویان در خصوص فرصتهای صادراتی کشور روسیه و آسیای میانه گفت: در خصوص صنعت کاشی و سرامیک باید بگویم میتوانیم در بخش صنعت به آن ببالیم که ایران جایگاه پنجم در جهان را از لحاظ تولید دارد و تولید ما با اسپانیا که مقام چهارم را به خود اختصاص داده فاصله کمی است حدود ۲.۸ درصد میزان تولید جهان در اختیار ایران است از نظر ۱۰ کشور مصرف کننده باید گفت چین در رتبه نخست، هند، برزیل ویتنام در جایگاه بعدی هستند.
او افزود: در بخش صادرات ایران با ۱۷۹ میلیون متر مکعب در جایگاه پنج قرار داریم ایران حدود ۴۰ درصد از تولیدات خود را در این حوزه به ۵۸ کشور دنیا صادرات میکند، ولی به ۱۴ کشور از این ۵۸ کشور بالای ۱۵ میلیون دلار صادرات داریم که عراق در جایگاه نخست قرار دارد بعد از آنها پاکستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، گرجستان، ترکمنستان، ارمنستان، امارات، قطر، و ترکیه در جایگاههای بعدیها هستند انتهای این جدول کشور روسیه است که درصد صادرات ما به این کشور کمتر از یک درصد است.
به گفته موسویان، ۲۲۳ میلیارد دلار کل صادرات ما در حوزه کاشی است که سهم صادرات ما به عراق حدود ۷۳ درصد است. تقریبا ۹۸ صادرات ما در ۱۴ کشور خلاصه شده که مطلبد کشورهای دیگر را به این لیست اضافه کنیم.
او در خصوص روسیه گفت: میزان واردات کاشی و سرامیک روسیه در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۲۶ میلیون دلار بوده است که کشور روسیه به سبب جنگ و تحریمهایی تحمیلی یک خلع ۵۰۰ میلیون دلاری را در این صنعت دارد که باید پوشش داده شود. اگر قاعدههای این بازار را بلد باشیم میتواینم از فرصت به وجود آماده به نفع احسنت استفاده کنیم. خود روسیه حدود ۱۸۳ میلیون متر مکعب تولید کاشی دارد
او میگوید: علاوه بر روسیه بازارهای دیگر مانند عربستان وجود دارد که میتوانیم از آن استفاده کنیم. عربستان حدود ۷۰ درصد نیاز کاشی خود را از خارج تامین میکند و حدود ۱.۵ درصد از مصرف جهان را به خود اختصاص داده است کشور دیگر که نیازمندیم در بازار آن فعالتر شویم کشور سوریه است که دولت با ایجاد خط اعتباری میتواند در این بخش نهایت استفاده را ببرد.
او گفت: ایجاد دفتر نمایندگی، استفاده از نمایشگاهها کشورهای روسیه، توسعه و استفاده از فروش اینترنتی، ایجاد قرار دادههای دو جانبه از جمله راههای دریافت بیشتر سهم بازار است.
در ادامه نیز بازاری مدیر کل دفتر توسعه بیان کرد: بیست و هفتمین نمایشگاه کاشی و سرامیک از ۲۹ دی افتتاح و ۴ روز ادامه خواهد داشت حوزه کاشی و سرامیک یکی از حوزههای مهم زیر بخش صنایع معدنی که دارای فرصت بسیار خوب است قطب تولید کاشی و سرامیک استان یزد است در حوزه سیاست گذاری تمام توجه به حضور فعال به تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان جهت آشنایی بیشتر شده است.
بازاری گفت: تولید کاشی ایران جز ۵ کشور مطرح دنیا است و در زمینه طراحی جز کشورهای سر آمد محسوب میشویم با توجه به ظرفیتها آمادگی جذب مشارکت سرمایه گذاری خارجی نیز فراهم شده است.
در ادامه نیر نجات نیا کارشناس حوزه صادراتی عراق در خصوص فرصتهای صادراتی کشور عراق به عنوان مقصد ابتدایی کاشی و سرامیک ایران مطرح کرد: عراق بهترین شریک صادراتی ایران است وضعیت صادراتی با عراق مناسب است و باید در خصوص حفظ و تداوم آن صحبت کنیم
او ادامه داد: عراق دومین صادر کننده نفت دنیا با حدود ۶ میلیون بشکه نفت در روز است پنجمین دارنده منابع نفتی جهان با ۱۴۸ میلیارد بشکه ذخایر نفتی است و همچینن اولین شریک صادراتی ایران و بزرگترین وارد کننده و خریدار کالاهای ایران است.
این مقام مسئول گفت: صادرات غیر نفتی ما سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۸.۹ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق بوده است بازار عراق را بیش از ۴ سال آینده نخواهیم داشت کاشی و سرامیک ۰.۰۵ صادرات غیر نفتی کشور ما را تشکیل داده است در سال ۲۰۲۱ کل واردات کاشی و سرامیک عراق ۷۶۰ میلیون دلار بوده است که ایران بعد از چین در جایگاه دوم قرار گرفته است.
نجات نیا پس از ارائه آمار در خصوصسیاسی و موقعیت جغرافیایی کشور عراق مطالبی دیگر در خصوص عراق ارائه کرد.
او گفت: عراق در رتبه کشوری جایگاه ۳۵ از لحاظ تولید ناخالص داخلی را دارد تورم در عراق نیز تقریبا ثابت بوده و این یعنی میتواند کشور مناسبی برای مقصد صادراتی ما باشد
نجات نیا ادامه داد: برای مشارکت موفق در نمایشگاههای عراق چند شرط از جمله آماده بودن قرار داد به زبانی عربی و بروشورهای آماده با تعداد صفحات کم لازم است همچنین تبلیغات تلویزیونی در عراق فرصت خوبی برای صادر کنندگان جهت معرفی محصولات شان فراهم میکند امکان ثبت شرکت در عراق وجود دارد و در نهایت صادرکنندگان به سلیقه مردم عراق توجه ویژه داشته باشند.
یکی از الزامات توسعه بخش بازاریابی بین المللی است در این خصوص آقای دبیری گفت: حضور موثر در یک نمایشگاه یک سال زمان میخواهد نمایشگاه ویترین تجارت ایران است باید در ویترین از تمام ظرفیتهای خود برای جذب مشتریان جدید و کسب اعتماد مشتریان سابق استفاده کرد.
او در ادامه افزود: نمایشگاه باید یک ظرفیت جدید برای خلق موقعیت و جذب باشد نمایشگاه به شما فرصت میدهد که کالای شما تست شود و فرصتهای ارزشمندی هم، چون رصد کردن بخشهای دیگر را فراهم میکند از مشتریان غیر بومی در نمایشگاهها نباید غافل شد زنجیره تامین و توزیع گاها در نمایشگاهها شکل میگیرد که باید از فرصتها مطلوب بهره برد.