فرهنگ سازی حفظ آثار تاریخی در انیمیشن موزه

«موزه» با معرفی تمدن، فرهنگ، هنر، آداب و رسوم ایران زمین از دیرباز تا دوران معاصر، حفظ و حراست از آثار تاریخی و باستانی را فرهنگ سازی می‌کند.

مجموعه انیمیشن «موزه» کاری از گروه کودک مرکز پویانمایی صباست که سعی دارد با مصور سازی مباحثی پیرامون فرهنگ و تمدن ایران زمین بر حفظ و حراست از این میراث گرانبها تاکید کند.

نادر یغماییان تهیه کننده مجموعه پویانمایی «موزه» گفت: پایه‌ی مجموعه پویانمایی «موزه» براساس به کار بستن محتوای ضرب المثل "بار کج به منزل نمی‌رسد"، در کنار پرداختن به اهمیت کارگروهی برای رسیدن به اهداف مختلف در مسیر زندگی، بنا شدو شکل گرفت.

وی افزود: در بخش‌هایی از چهار فصل گذشته‌ی این مجموعه انیمیشن، با معرفی برخی موزه‌های تخصصی همچون موزه آبگینه، موزه پُست، موزه رضا عباسی و موزه ایران باستان سعی کردیم با به تصویر کشیدن فضای موزه‌ها ضمن آشنایی مخاطب با فرهنگ و تمدن این مرزو بوم و نیز افزایش اطلاعاتش پیرامون عقبه‌ی پرقدمت ایران، او را در راستای بازدید از این اماکن فرهنگی ترغیب نمائیم.

یغماییان در ارتباط با هدف افزوده شدن کاراکتر حافظ به این انیمیشن بیان کرد: حافظ یک نوجوان باهوش و فعال است که در بیشتر قسمت‌های فصل پنجم به عنوان شخصیت باهوش کاربلد و حلّال مشکلات ظاهر می‌شود و بسیاری از مسائل به وجود آمده در مسیر داستان را حل و فصل می‌کند. همچنین این کاراکتر از آن جهت به شخصیت‌های دیگر این مجموعه اضافه شد که با عملکرد‌ها و توانایی‌های خود مخاطب کودک را به خودباوری رسانده و این موضوع را در او نهادینه ساخت که خواستن، توانستن است.

تهیه کننده مجموعه پویانمایی «موزه» گفت: پیرامون فرهنگ سازی به جهت حفظ و حراست از آثار باستانی و تاریخی، کاراکتر آقای جوان که به عنوان مدیر موزه می‌کوشد تا با تمهیدات خاص خود همواره بر حفظ، نگهداری و پاسداری از آثار فرهنگی و هنری ایران ثابت قدم و استوار باشد.

وی درپاسخ به این سوال که «موزه» علاوه بربخش فانتزی و داستان گونه چه تمهیداتی را برای همراه کردن بیشتر مخاطب با خود اتخاذ کرده افزود: از آنجا که شخصیت‌های بانمک قصه یعنی رئیس و گروهش، همواره با آزمون و خطا‌های طنازانه خود سعی در حل مشکلات دارند از این رو همین موضوع ضمن تلطیف فضا موقعیت‌های کمدی گونه را در مسیر روایت قصه ایجاد می‌کند که سبب ترغیب مخاطب در همراه شدن با موزه تا انتهای پخش کار می‌شود.

نادر یغماییان خاطر نشان کرد: درباره پتانسیل ادامه دار شدن «موزه» تا فصل‌های متمادی تصریح کرد: طبق تحقیقات نویسنده این مجموعه، هنوز آثار بسیاری در استانها، شهر‌ها و حتی روستا‌های ایران وجود دارد که در کتب درسی، برنامه‌های کودک، کتاب و مجلات آنچنان که باید، به آن‌ها پرداخت نشده بنابراین می‌توان با سوژه قرار دادن آن‌ها زمینه‌ای برای معرفی و مصور سازیشان ترسیم نمود

وی افزود: اطلاعات داستان در قالب یک انیمیشن دو بعدی ارائه می‌شود که قابلیت این را دارد که تصاویر واقعی را هم نشان دهد تا مخاطب با آن آشنا شده و اطلاعات داستان را به صورت تصویری درک کند. قابل ذکر است که در فضای مجازی و کتاب‌ها و انواع دیگر مدیا این اطلاعات به صورت ساده، گویا و تصویری وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار