چرا برخی با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف هستند؟

عرضه خودرو در بورس کالا که به گفته برخی کارشناسان سبب شفافیت و کشف قیمت واقعی می‌شود، منتقدانی هم دارد که دلایل متعددی برای مخالفت خود با این روش عنوان می‌کنند.

عرضه خودرو در بورس کالا از ۲۸ اردیبهشت آغاز، اما در تاریخ ۱۸ خرداد به دستور معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، متوقف شد.

این روش عرضه خودرو، پیش از این دستور نیز مخالفانی داشت در ۲۲ اردیبهشت آقای حسن الهیاری مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی و معدنی سازمان حمایت، در نامه‌ای با عنوان "درخواست تجدید نظر در فرآیند پذیرش خودرو" به مدیر عامل بورس کالای ایران اعلام کرده بود که باید از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت شود، ولی در نهایت پس از کش و قوس‌های بسیار با وجود موافقان و مخالفان سرانجام با رای قاطع شورای عالی بورس، عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد.

این عرضه‌ها در ابتدا با خودر‌های کم تیراژ و به اصلاح به شکل قطره چکانی انجام شد، موضوعی که سبب شد مخالفان عرضه خودرو علت گرانی خودرو را به زمین بورس کالا بیندازند. بورس کالا نیز طی هماهنگی‌ها با وزارت صمت و خودروسازان به سمت افزایش عرضه‌ها و انتشار لیست برنامه هفتگی برای عرضه حرکت کرد.

در این حین دلار نیز روند صعودی گرفت و به پیروی از آن برخی از کالا‌ها رشد قیمتی را ثبت کردند. خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبود.اما روند عرضه‌ها در بورس کالا و قیمت کشف شده در برخی از خودرو‌ها فاصله چشمگیری با بازار آزاد داشت.

مقایسه زیر در تاریخ یازده آذر توسط کالا خبر منتشر شده است.

مقایسه عرضه خودرو در بورس کالا

در این خصوص آقای احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عرضه خودرو در بورس کالا سبب شفافیت اقتصادی می‌شود و از فساد جلوگیری می‌کند. موضوعی که بابت آن هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی پرداخت می‌شود. همچنین سبب به قیمت رسیدن و حقیقی‌تر شدن قیمت کالا می‌شود، اما هنوز تنها حدود ۲ درصد از خودرو‌ها در بورس کالا عرضه شده و تاکنون تیراژ بالایی عرضه نشده است که برخی انتظار دارند قیمت‌ها تغییر کند، اما با همین میزان عرضه نیز بسیاری از خودرو‌ها در روز‌های گذشته با قیمت پایین‌تری به دست مصرف کننده رسیدند.

به گفته او، باید قیمت خودرو‌ها به شکل دلاری محاسبه شود، چرا که هم رده‌های آن‌ها دلاری است. به طور مثال خودرو ۲۰۷ که در بورس کالا عرضه می‌شود در سال گذشته معادل تقریبا ۱۳ هزار و ۵۱۹ دلار معامله می‌شد اما اکنون با وجود افزایش نرخ دلار به ۱۱ هزار و ۷۹۵ دلار رسیده و قیمت دلاری آن کاهشی بوده است.

جانجان افزود: اگر عرضه این خودرو‌ها در بورس کالا افزایش داشته باشد و روند همین‌گونه پیش رود قیمت بازار آزاد نیز ناگزیر کاهشی می‌شود. به طور کلی اگر حجم عرضه‌های خودرو در بورس کالا افزایشی شود تخلیه حباب بازار خودرو سرعت بیشتری خواهد گرفت و قیمت‌های بازار آزاد رو به پایین حرکت خواهند کرد.

او گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا درآمد دولت افزایش پیدا می‌کند و شفافیت مالیاتی شکل خواهد گرفت، چرا که همه چیز روشن خواهد بود.

آقای شهبازی نمانیده مجلس نیز در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: هر حرکتی که به بحث شفافیت کمک کند می‌تواند مفید باشد، عرضه خودرو در بورس کالا هم به همین سبب است.

در  بورس کالا رقابت واقعی شکل می گیرد

او می‌گوید: در بورس کالا قیمت واقعی کشف و رقابت منطقی است همچنین کسانی که نیازمند خودرو هستند می‌تواند به راحتی خودروی خود را تهیه کنند. علاوه بر این با عرضه خودرو در بوس کالا دلالی و واسطه گری‌ها حذف می‌شود.

شهبازی گفت: موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم و فرقی ندارد خودرو داخلی یا خارجی باشد در شرایط فعلی باید به این سمت حرکت کنیم.

اما اواسط دی ورود سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا ابهاماتی را در خصوص این عرضه‌ها ایجاد کرد تا جایی که مدیر عامل ایران خودرو در نامه‌ای از لغو عرضه خودروی دنا در بورس کالا خبر داد.

آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت نیز در این رابطه بیان کرد: در حال حاضر با توجه به اتمام مصوبه سران سه قوه برای قیمت‌گذاری خودرو که مسئولیت را به وزارت صمت داده بودند این مهلت پایان یافته و اکنون وزارت صمت نمی‌تواند دستوری برای عرضه خودروی جدید در بورس کالا دهد.

رئیس سازمان بورس آقای مجید عشقی نیز در واکنش به این اقدام با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای عالی بورس آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد خواستار رفع ابهام فوری در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا شد.

نامه رئیس سازمان بورس

وزیر اقتصاد آقای خاندوزی نیز ۲۴ دی در پاسخ به نامه آقای عشقی اعلام کرد تا کنون هیچ درخواست قانونی برای توقف روند عرضه خودرو در بورس کالا از دیگر نهاد‌ها و دستگاه‌ها دریافت نشده است بنابر این طبق آخرین مصوبه شورای عالی بورس عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا می‌کند.

نامه وزیر اقتصاد

به دنبال این نامه روز بعد عرضه ۱۰ هزار دنا در بورس کالا صورت گرفت و این خودرو با فاصله حدود ۱۸۵ میلیون تومانی نسبت به بازار آزاد کشف قیمت شد.

دلیل ورود سازمان بازرسی  به عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت:دلیل ورود این نهاد نظارتی به عرضه خودرو در بورس، اولا اجرای صحیح قانون و پیشگیری از نقض آن و ثانیا حمایت از مصرف کننده است.

برخی نیز از این فرصت استفاده کرده و شورای رقابت را مخالف عرضه خودرو در بورس کالا معرفی کردند. در همین خصوص آقای بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو شورای رقابت ضمن اعلام حمایت خود از عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برخی تلاش می‌کنند مطالبات نمایندگان مجلس از شورای رقابت و خودروسازان را به‌عنوان مخالفت با بازار سرمایه جا بزنند؛ حال آنکه چنین نیست.

او افزود: با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا و اتفاقات مثبتی که افتاد، باید از این بازار حمایت و به صورت جدی از این فرصت استفاده کرد.

اما از همان ابتدا عرضه خودرو در بورس کالا مخالفانی را هم داشت، بودند نمایندگی که در ابتدا موافق عرضه بودند، اما بعد مخالف آن شدند برخی نیز از ابتدا قاطعانه مخالفت خود را بیان کردند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی آقای جدی خواستار ورود اساسی دولت به عرضه خودرو در بورس کالا شد و تاکید کرد: عرضه خودرو به این شیوه در بورس خلاف قوانین است و دولت باید به این موضوع ورود کند، البته سازمان بازرسی هم این موضوع را دنبال می‌کند.

او افزود: سودی که هم اکنون نصیب تولیدکننده می‌شود بدون حساب و کتاب است آن هم برای مجموعه‌ای که نه خودرو با کیفیت تولید می‌کند و نه عرضه مناسبی دارد. سود برای زمانی است که عرضه بالاتر از تقاضا بوده و رقابت وجود داشته باشد.

آقای رشیدی کوچی، نماینده مجلس از دیگر مخالفان عرضه خودرو می‌گوید: با عرضه خودرو در بورس مخالفم، زیرا با این کار به صورت قانونی قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند.

مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا راهکار ارائه دهند

آقای احسان خاندوزی نیز در جواب مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد: در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، منتقدین راهکار بدیل پیشنهاد کنند نه اینکه به روش‌های اشتباه گذشته رجوع کنیم. تحلیل‌های دقیق را جایگزین تحلیل‌های غلط و سطحی کنیم و به اتکای آن تصمیمات صحیح بگیریم.

رئیس سازمان بورس نیز در خصوص ابهام افزایش نرخ خودرو در بورس کالا گفت: بورس کالا به هیچ عنوان موجب افزایش قیمت خودرو نشده است.

او افزود: در بورس کالا به دلیل کنترل‌هایی که انجام می‌شود، همچنین اخذ پیش دریافت از مشتریان و بلوکه شدن پول در حساب آنان، بخش زیادی از تقاضای کاذب از بین می‌رود.

عرضه خودرو در بورس کالا از جمله اقداماتی است که با یک تصمیم اشتباه می‌تواند رانت زیادی را برای فرصت طلبان به همراه داشته باشد بنابر این باید در این حوزه دقت زیادی شود تا مبادا منفعت‌های شخصی زیان ملی را به ارمغان آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
بورس ایران شده لانه عنکبوتی و امن برای دلالان و اختلاسگران : که بصورت قانونی جیب مردم را خالی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
بورس برای بازه زمانی کوتاه شاید مناسب باشد اما وقتی خودروی باکیفیت به اندازه تقاضا وجود ندارد نظام تولید و تقاضا اصلا بالانس نیست و از طرفی خودروساز به دلیل ساز کار فرسوده خودروی بیکیفیت را چند برابر قیمت خودروهای خارجی هم رده خودش تحویل میدهد و انحصار خودرو مردم را مجبور به خرید از انها میکند، قطعا در بلند مدت این تصمیم به ضد خود تبدیل میشود و دلالان و خودرو سازان دست بازتری برای در اختیار گرفتن نبض بازار دارند و همچنان مصرف کننده اصلی مجبور است خودرو را گران بخرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۶ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
چرا الان با ارایه خودرو انحصاری تولید داخل به بورس مخالفم اولا لطفا تماس بگیرید تا مفصلا توضیح دهم
دوما این خودروها با رانت برق و انرژی و نیرو انسانی و مواد اولیه و سایر مسایل پنهان باید با قیمت تمام شده عرضه گردد و اگر بخواهند در بورس عرضه کنند باید بازا هر خودرو داخلی یک مجوز ورود از خودرو های نو صفر خارجی مشخص و مشابه درتکنولوژی ساخت با همان قیمت پایه و در همان رده در بورس عرضه گردد و مشتریان خرید با حق انتخاب بین تولید داخل و یا خارج را همزمان داشته باشند البته بدین صورت کمبود تولید جاری که باعث افزایش خریداران شده و قیمت خودرو داخل را بدون افزایش کیفیت بالا برده را متعادل کند این پیشنهادم است توضیحات کامل برای اجرا عملی درصورت موافقت مسئولین تماس بگیرید تا ارایه دهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
چه بورس چه قرعه کشی هر دو کلاهبرداری از جیب مردم و تحمیل تورم هستش حال این موضوع در جایگاه اول بدست انجمن قطعه سازان، در درجه 2 بدست مافیا، در درجه 3 بدست دولت و وزیر 4 بورس میباشد.
راه حل این موضوع نه کشف قیمت هستش نه دلال بازی نه تقاضای کاذب و قرعه کشی.
این موضوع یک راه حل بسیار ابتدایی و ساده داره فروش به قیمت 10 درصد بالاتر از قیمت کارخونه جرم و پیگرد قانونی داشته باشه. چنان این اوضاع برآشفته آرام بگیره که نیازی به این همه انرژی وزیر صمت و نگرانی‌های انجمن قطعه ساز و مافیا و بورس و دلال نداره.
ولی چرا نمیخان7 سروسامان بدهند الله اعلم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
چرا در بورس قیمت بالا می دهند اگر راست می گویند قیمت کارخانه فروخته شود این کشف قیمت دیگر چه صیغه ای است هر روز یک عبارت جدید به دایره المعارف زبانمان اضافه می شود
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۰۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
چون قبلا دلال ها می خوردند، خودرو ساز گفت چرا دلالها بخورند از این طریق خود ما می خوریم
Iran (Islamic Republic of)
حمید کرمی کارشناس اقتصاد وکارشناس ارشد مدیریت
۱۱:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
مخالف با بورس نیستیم بشرط آنکه حقوق ما کارگران را با رفراندوم کارگری تعیین کنید .نه در اتاق های دربسته .بعبارتی با تورم نقطه ای شناور کنید .هر ماه براساس تورم ماهیانه(البته نرخ تورم اعلامی دولتی نباشد) حقوق افزایش ویا کاهش یابد ودر آخر سال کا تعدیلات پرداخت شود. آنگاه شما نیز اجناس را در بورس بفروش برسانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
چون بورس شده محل تجمع اختلاسگران و فریبکاران . پس مردم به تشکیلات بورس اعتماد ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
آیا برای یه خانواده که درآمد کمی داره ونمیتواند خودرو بخره چیزی عوض شده یا نه ماشاالله مجلس هم که تمام قد پشت و پناه خودرو سازها بوده و هستن و نمذاره خم به ابروی خودرو سازها و البته سرمایه داران بی افته
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۰۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
این حرفت کاملا اشتباهه ، تو این چندین ساله به وضوح مشخصه که زور مجلس و دولتها به این مافیای خودرو ساز نمی‌رسه وگرنه وقتی دیدن این مسخره بازی را سر مردم در میارن ، سریع واردات خودرو را بدون گمرگی آزاد میکردن
تا حساب کار دستشون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۲۲:۲۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
بدلیل قیمت سازی کاذب و گران . حتی قیمت کارخانه این خودروهای داخلی گران است و صف خرید توسط دلال ها است. در حالی که کسانی که پول لازم را هم برای خرید خودرو دارن ، انتخاب خودرو های بهتری را حق خود می دانند. جلوی بی اخلاقی خودروسازان را بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
توی بورس به عنوان مثال ماشینی که قیمت واقعی اش تقریبا 185 تومنه، 400 و خرده ای به فروش میرسه! این کجاش به نفع مردم هست!؟ شما الان خودت جای دلال رو گرفتی! حالا چون چند میلیون زیر قیمت بازار که دلال ها درست کردن ماشین رو میفروشی، میگی که خودرو ارزون تر بدست مردم میرسه. نخیر، قیمت واقعی خودرو اون چیزی نیست که شما الان داری توو بورس میفروشی. حرف اینه که خودرو اگه به قیمت کارخونه اش به دست مردم نرسه و بیش از اون باشه دلالی هست، حالا برای مردم چه فرقی داره که اون دلال همون اشخاص فرصت طلب قبلی باشه یا خود خودروساز! خودروسازان هم عنوان می کنند که از بازار بورس راضی هستند و نمی خواهند به شرایط قبلی و کارخانه برگردند. باید هم ناراحت نباشی آقای خودروساز! چون ماشین بی کیفیتت رو داری دو تا سه برابر قیمت واقعیش به مردم مظلوم می فروشی. وقتی که بین قیمت کارخونه و بازار آزاد همچین اختلافی باشه معلومه که تموم فرصت طلبان ایران اینجا جمع میشن که دلالی کنن. کجا همچین پول مفت و تپلی گیر دلال جماعت میاد!؟ باید هم بریزن توو بازار خودرو!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
واقعاً درسته گفتی منم با شما موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
سلام ماشین خود شرکت عرضه کنه بهتر تا بورس
الان همین شرایط ک میگه خوبه مصرف کننده پولش بزاره بلوکه میشه 100 درصد تاثیر داره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
تو بورس فقط دلال ودلال زاده برنده میشه نه مصرف کننده واقعی اگر وزیر صمت یا مجلس تو قوانین که برای ثبت نام گذاشته فروش خودرو تا ۳ سال ممنوع واگر کسی واسه دلالی گرفته باشه باید مابه‌التفاوت خرید وفروش رو به حساب دولت واریز کنه ویا گارانتی تا پایان توسط شخص خریدار در نمایندگی که اعلام میکنه انجام بده به نظر شما کسی به غیر مصرف کننده خودرو می‌خرد ولی امان از دلال و مافیا خدا لعنتش کند
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۴۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
اگه نمیدونید و احمق هستید من بهتون توضیح میدم که اولا ایران خودرو سایپا تماما همه ی قطعات رو از کارخانه های داخلی تهیه میکنند و بهای تمام شده ان بعلاوه حقوق کارگران و انرژی یچیزی ارزش افزوده جزیی میگیرد اما بعضیا برای اینکه سود هنگفتی به جیب بزنند انواع راهها به کار میگیرند اولین راه این میاد به نظرشون که با اکراه اون ماشین رو دست همون کارگر تولیدکننده اش بدهند و تفره سر قیمت میروند و به نرخ دلار محاسبه میکنند که خودش تولید رانت میشه و این که دنبال بازار کاذبی هستند که از اب گل الوده ماهی بگیرند و راهی بورس میکنند و بقیه چیزها رو هم لاپوشونی میکنند و عده ای کمی احمق پیدا میشه که بدون در نظر گرفتن چیزی پول را در بورس هزینه میکنند برای ماشینی که نصف قیمت اون ساخته شده. و باید زودتر چاره ای اندیشید رو به نابودی و تورم بیشتر میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
قبلا مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار میرفت تو جیب تعدادی دلال در کل کشور، حالا با بورس کالا میره تو جیب خود خودروسازیهای مافیایی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
والا ما که هرچی می‌بینیم به نفع خودرو سازه تا مردم خودرو ساز ماشینی که باید 160 تومن بفروشه میفروشه 400 تومن الان کجاش به نفع مردمه من نمیدونم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
دلال فرقی نمی کنه کی باشه خودرو ساز یا افراد سودجو ، در هر صورت مردم زیانکار واقعی هستند - باید واردات خوردو برای افراد آزاد شود نه خودروسازان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
من نمی‌دونم واقعا این مثلا مسئولین ما چقدر سواد دارن
بجای حل مسأله میرن سراغ شاخه و برگ
مشکل عرضه کم هست نه بورس و قرعه کشی ، وقتی عرضه کم هست چه به صورت قرعه چه تو بورس نمیتونه بازار رو کنترل کنه
حداقل عرضه به صورت قرعه کشی و با قیمت مصوب باعث میشد خودرو بجای دلال مستقیم بدست مردم برسه و سود بالا موجب طمع خودروساز برا کاهش عرضه و حاشیه سود بیشتر نشه و سوءاستفاده از فضای انحصاری کمتر بشه که حالا با عرضه در بورس همون هم خراب شد و همون عرضه کم رو هم دلال میخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
در صورتی که عرضه زیاد باشه اونم فقط خودروی ایرانخودرو سایپا تاثیر مثبت داره
برای خودروهای بالای ۷۰۰ چینی مثل هایما تولیدات بهمن نه تنها ممثبت نیست ۱ میلیارد میکنه دو میلیارد این کجاش تاثیر مثبته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
از زمان عرضه خودرو در بورس قیمت چند صد میلیون بالا رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
ربطی نداره،تو برو بورس کالا بخر که حبابی بت نندازن
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
13:46 عزیز ، قیمت کارخانه خودرو مثلا پارس 185 میلیونه میارن تو بورس می فروشن 400 میلیون و بازار آزاد 550 میلیون ، خشما به فکر اون 200 میلیون ضرر کارخانه و بورس نیستس و نمیگی حباب بعد اون 150 میلیون رو میگی حباب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
13:46 نسبتاً گرامی! سعی کن افق دید خودت رو گسترش بدی و همه مردم رو ببینی. افراد کم سواد و بی سواد و کارمند و کارگر کم درآمد تو این مملکت زیاده چطور تو بورس خرید کنند؟ دوم اینکه قیمت تو بورس دو تا سه برابر قیمت واقعی خودرو هستش و احتمالا بهت انداختن و گفتن برو بورس بهت نندازن و تو هم برو تو بورس و مطمئن باش با کمی تفکر می فهمی بهت انداختن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
چرا در قرعه کشیهای ایرانخودرو و سایپا مشتری واقعی برنده نمیشه، 90 درصد اونهایی که ثبت نام میکنند فقط برای فروش حواله ای که احتمالا برنده میشوند ثبت نام میکنند. اگر کسی که ثبت نام میکنه موجودی حسابش بررسی بشه و در صورت داشتن موجودی حساب بعد از برنده شدن مبلغی که باید بپردازه مسدود بشه، کسی الکی ثبت نام نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
اونوقت تکلیف منی که قراره خرد ریزه و طلا رو بفروشم تو دو سه روز پولش رو جور کنم چی میشه؟ مسلماً عقل سالم میگه پول نقد داشتن تو این مملکت و گذاشتن تو حساب فقط باعث کاهش ارزش پول میشه. 2 ماه قبل قرار بود 60 تومن وام بگیرم و همه چیز ر و آماده کردم که تقریباً برابر با 50 گرم طلا مطابقت داشت الان چی با 60 تومن چند گرم طلا میتونم بخرم برای ازدواج؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
وقتی خودرو چینی روتوایران مونتازمیکنن با۵برابرقیمت میفروشین
وقتی خودرو واردمیکنین بااینکه قیمتش به دلارمشخصه هزینه هاش مشخصه سود هم منطقی میتونه باشه ولی اصراردارین که بره توبورس بفروشین معلومه که مهم کشف قیمت نیست مسله فروش با بالاترین قیمت هست
هرکه پول بیشتربده ماشین بیشترمیخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
تصور کن بهترین ماشینای خارجی با همین دلار 40 هزار تومانی بشه چهارصد یا پانصد میلیون . در اینصورت کی دیگه ماشینای بی کیفیت داخلی رو به این قیمت های نجومی می خره . پس خوب دارند بازار رو به نفع خودشون کنترل می کنند فقط خدا بداد ما مردم مستضعف برسه
Germany
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
اگه نیت بورس خیره بزارید داخل بورس و فقط بگید ۶درصد اجازه عبور از قیمت اولیه وجود داره اینطور که خود خودرو سازها دارن دلال بازی میکنن داخل بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
اصلن خیر نیست
ساده ای
اینا همش برا جیبشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
عرضه خودرودربورس وقتی جواب میدهد که هرروز دربورس خودرو تحویل فوری باقیمت کارشناسی شده عرضه شود نه تحویل ۳ماهه باعرصه نامشخص
وقتی تحویل ۳ماهه میشه باز خریدترسود خواب روهم هنگام خرید محاسبه میکنه وقیمت میده که این هم مشخص میکنه که بازمصرف کننده واقعی توبورس نیست
مصرف کننده واقعی برای خریدروزمراجعه میکنه نه خریدشانسی وتحویل چندماهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
کاملا باعرضه خودرو دربورس موافقم.به نظرم بهتره ۲۵٪ قیمت پایه به عنوان پیش پرداخت مسدود بشه تا تعداد بیشتری بتونن در رقابت شرکت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
اگه قیمت قیمت کارخونه باشه همه موافقند نه دویست سیصد میلیون بالا این دیگه سرگردنست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
این تعداد خریدار و فروشنده هایی که در قسمت مظنه ها ملاحظه می کنید ۹۰ درصدش حقوقی ها هستند که خودشان را بجای حقیقی با کُد به کُد کردن جا زده اند و می خواهند از این طریق سودی را نصیب خود کنند. سازمان بازرسی کشور کجایی؟؟؟!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
نادری
۱۰:۵۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
بنده سال 93 یه وانت پراید خریدم . آن زمان خودم بودم و خانمم. ولی الان دوتا بچه هم دارم و نیاز مبرم به یه سواری. وضع مالی خوبی هم ندارم. میخواهم وانتم را بفروشم و مابه التفاوتش را هم روی آن بگذارم و یه سواری نو بخرم. توان خرید خودرو از بازار آزاد را هم ندارم. در این دو سه سالی که خودرو به صورت قرعه کشی عرضه شده هرچه در طرحهای خودرو سازان ثبت نام کرده ام برنده نشده ام. با این اوضاع اقتصادی و گران شدن لحظه ای همه کالاها هم نه می توانم ریسک کنم و وانتم را بفروشم و پولش را در حساب وکالتی که اخیرا مد شده واریز کنم تا شااااید یک خودرو در قرعه کشی برنده شوم و نه می توانم از طریق بورس با این قیمتهای کشف شده خودرو بخرم. حالا این اَبَر دانشمندان و وزیر و وکیل و ... بفرمایید بنده و امثال بنده که هدفمان فقط خرید و استفاده از خودرو هست و نه دلالی ... چه کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
سلام ..بورس باعث شد که قدرت مافیا بیشتر بشه بورس باعث شده که دلالان بر مردم عادی غلبه کنند وکسان کی واقعا به خودرو احتیاج دارند در بورس نتوانند به ایده خود فارغ بشند چون دلالان به نفع مافیا واختلاس گران در بورس قیمتها را به عرش میبرند ..بورس خودرو باید به کلی حذف بشه تا روند گرانی خودرو آرام بگیرد .چرا در کشورهای اروپایی با اقساط سی ساله و بهترین خودرو را به مردم پیشنهاد میکنند وحتی خودر را به مدت شیش ماه مورد استفاده قرار میگیرد واگر مشتری مدار از خود رو راضی نبود مجددا به کارخانه عودت داده بشه .ولی شماها یک فرغون پراید را به سیصد میلیون رساندند که چی بشه جز اینکه مافیا خون ملت را میکیده چیزی دیگری نخواهد بود...
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۰:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
به دلیل اینکه قیمت در بورس رقابتی است و با اینکار باعث می شود قیمت در بازار ازاد هم بالا کشیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
یالا ...جلو پای خودتون بلند شوید !!! خیلی خوش به حال مردم شده که شما لطف می کنید که خودرو در بورس عرضه می کنید که باید ماشین بی کیفیت داخلی رو به قیمت خون بخرند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۴۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
ماشین یک کالای مصرفی است و در هیچ کشوری به عنوان کالای سرمایه ای بدان نگاه نمیشود و تنها در ایران این اتفاق افتاده است. اینکه یک کالای مصرفی رو به جای افزایش فراوانی که باعث کاهش قیمت و واقعی شدن قیمت می شود، در بورس به فروش گذاشته می شود، تنها دو دلیل دارد: اول تبدیل کالای مصرفی به کالای سرمایه ای و دوم پول در آوردن غیرقانونی و غیر شرعی دولت از این ترفند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
منم موافقم ماشین یک کالای مصرفیست و هر خانواده باید یک ماشین خوب داشته باشه پس قانون بگذارند هر کسی با کارت ملی طی ده سال فقط یک بار می تواند ماشین بخرد و دیگر امکان فروشش را نداشته باشد ( همه ایست بازرسی ها پلیس مالکیت خودرو را چک کند اگر غیر قانونی فروخته شده بود به پارکینگ هدایت کند ) در این صورتم یازده میلیون خریدار خواهیم داشت و این بازار آشفته ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
فروش خودرو وقتی در بورس درسته که رقابت وجود داشته باشه ... نه تو ایران که انحصار دوشرکته .... والان عرضه در بورس به نفع دولت و خودروسازه نه مصرف کننده
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۹:۲۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
شرط ایران‌خودرو که بایدپول ماشین ثبت نام شده در حساب شخص باشه تا ماشین بهش تعلق بگیره حقیقت داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
مردم مخالف حضور خودرو در بورس هستند به چند دلیل ۱.قرار نیست هر موقع دولت توانایی کنترل قیمتی رو ند اره با وارد کردنش به بورس از انتقاد خودشو نجات بده این کار باعث میشه مردم از دولت ناامید بشن ۲.اگر قرار باشه این فرایند اینطوری پیش بره باید منتظر کالاهای مصرفی مثل تخم مرغ و پنیر هم داخل بورس بود ۳.من سوالم اینه دلال کیه ؟دلال از شرایط استفاده میکنه برای سود شخصی که قبلا مردم شخصی بودند اما الان دولت و خودروساز پس تفاوتی نمیکنه یا بقول ضربالمثل معروف خر همون خره فقط پالانش عوض شده ۴.به نظر شما خودرویی که شما تولید میکنید واقعا اینقدر ارزش داره یا با بی لیاقتی تبدیل به کالای سرمایه ای شده که شما میگید قیمتش واقعی بشه ۵.مردم خودرو میخرن تا ارزش داشته هاشون پایین نیاد و یه دلالی کاذبه وگرنه قیمت خودرو اینقدرها هم که شما ذوق زده بورسی نیست .۶.راهکارم خیلی سادست واردات خودرو که اونوقتم صدای ایران خودرو وسایپا در میاد چون خودروهاشون توان رقابت نداره بعد تشویق مردم رو سرمایه گذاریهای دیگه .آسون کردن شرایط کسب و کار تا سرمایشون رو بی دلیل هدر ندن .اگه خودروی وارداتی رو با قیمتی که واقعا میخرن با سود مناسب دولت نه بیشتر که قیمتها رو با گمرکی زیاد ببرن بالا ‌.اگه اونوقت کسی خودروی خودروساز داخلی رو خرید اونوقت متوجه میشین کجای تولیدات خودروی جهان قرار دارین و قیمت دستتون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
توی بورس کشف قیمت میشه
اگر قیمت زیاد باشه و خارج از حرف بورس باطل میکنه
در آخرین مرحله قرعه کشی 10 میلیون و ثبت نام کردن برای 5 هزار ماشین
اما بورس این شکلی نیست
توی بورس همه خودرو ها ارزون تر معامله شده آخرین دنا 200 تومن کمتر از بازار
بورس شفاف هست و همه چیزاش مشخصه
اگر خوب نبود دلال ها انقدر حرص نمی خوردن
باید عرضه ه افزایش پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
توی بورس حداقل حاشیه ی سود خودروساز در نظر گرفته شده حتی اگر خودوشون فرغون باشه (و تا وقتی همین فرغون ها رو با این قیمتها می تونند بفروشند نیاز به ارتقای کیفیت نمی بینند) یعنی پایه ی قیمت ، قیمت کارخونست و ملت باید برای قیمت بالاتر با هم رقابت کنند این اصلا منصفانه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
بازرسی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
سازمان بازرسی این چند سال کجا بود که از مصرف کننده حمایت واقعی کند که حالا دایه دلسوزتر از مادر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
پیش فروش هم باید بره تو بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
فروش ماشین تا پنج سال باید ممنوع بشه و زندان داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
خودروهای فروخته شده باید مرتب کنترل بشن و مطمئن شد فقط خریدار داره استفاده میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
گران فروشی قانونی هست و موافقان فروش در بورس خودشان از رانت ایجاد شده سود میبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
خیلی بدیهی هست وقتی عرضه محصولی محدود باشه و تقاضا بالا، خود فروشنده قیمت ها رو در بورس دستکاری میکنه که بره بالا.
Iran (Islamic Republic of)
لر
۰۸:۱۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
اینگونه عرضه خود نیز بسیار فساد زا و در مدار خواسته خود رو فروشان است
در زمانی که یوسف را در بازار برده فروشان عرضه ککردند بیشترین قیمت پذیرفته شد . با توجه به اینکه دولت و خودرو فروشان بدنبال بیشترین قیمت هستند قطعا ملت بدبخت بازیجه اعداد و ارقام پیشنهاد هستند .
Iran (Islamic Republic of)
سلام برحسین
۰۸:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
برای اینکه شماقیمت بازاررامحاسبه می کنید.وهمین باعث افزایش قیمت میشود.شماخودروی ۷۷۲و۸۴۱میلیونی رایک میلیاردودویست وپنجاه دلال میخری.بایدشماسنگ خودتان رابه سینه بزنیدچراسودسهام بانک سرمایه ۷سالی وملت رونمیدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
خودرو باید دقیقا به دست مصرف کننده برسه و تا صد هزار تا هم نرفته باشه حق فروش نباید داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
چون یک نوع گرانفروشی قانونیه....چون پستی شرکت های خودرو سازو بیشتر از پیش نشون میده....چون خیانت به قشر فقیره....گفتم فقر چون شما ها قشر متوسط از جامعه محو کردیه 5 درصد مردم پولدار هستن بقیه فقیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
علت گران شدن قیمت خودرو همین عرضه در بورس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
اگر اینطور بود چرا قبل از عرضه خودرو در بورس قیمت خودرو بطور فزاینده ای افزایش یافت پس عرضه محدود و تقاضای زیاد علت افزایش قیمت خودرو میباشد و فرقی نمیکنه این عرضه در بورس باشه یا از طریق قرعه کشی باشه یا هر روش دیگری. راه حل تقویت سمت عرضه از طریق واردات و تولید داخلی به معنای واقعی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
به همان دلیلی شما برای متقاضیان میلیونی خودرو ۱۰ تا ۱۰ تا خودرو وارد آنهم با قیمت میلیاردی که خدایی ناکرده آقایان خودرو ساز ناراحت نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
برادر میخوان با تزریق پول مردم به بورس بگن بورس مثبت شد و بورس زمان روحانی درست کردیم و در کنارش سود بیشتری از فروش ماشین کسب کنند و تمام اطلاعات مردم هم داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۶:۵۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
کجایند دلیر مردانی چون استفاده از تنباکو ، استفاده از خودروی ساخت این دو کار خانه هم حرام اعلام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
آقای خاندوزی عزیز بورس یه رقابت برا سرمایه داران هست نه براقشر ضیف پس بنابراین باز هم دارین کمک به سرمایه داران میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
تامین کافی خودرو به تعداد متقاضیان که اکثرا آنرا برای دلالی میخواهند واقعی شدن قیمت را بدنبال داردو این به نفع همه است
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۶:۲۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
بورس زمانی برای مصرف کننده خوب هست که رقابت باشد نه خودرو سازان تک تازباشند(کوشت نباشد چغندر سالاره)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
بزارن دوتا رقیب خارجی هم وارد بازار بشه بعد بیان کشف قیمت کنن اونموقع قیمت واقعیش مشهص میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
اگربسود مصرف کننده بود نمیزاشتین چنین بشه
تواین کشور مافیا ودلال فقط سودمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
رقابت واقعی ؟!! رقابت واقعی وقتی شکل میگیره که با عرضه ی کافی و متنوع خودرو، رقیب هایی وجود داشته باشن ! رقابت واقعی یعنی این !، نه این بازار انحصاری و بسته و عرضه ی محدود که مردم واسه نیاز به خودرو و یا سود فروش، هجوم بیارن واسه خرید محصولی که خودشون هم قبولش ندارن یا مورد پسندشون نیست !
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۰:۵۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
در واقع به نفع خودروساز و دولت هست ، نه مردم عادی . دنبال منفعت مردم عادی هستید ؟ عرضه ی کافی خودرو ، قیمت رو به شدت پایین خواهد آورد اما این چیزی نیست که خودروسازهای داخلی میخوان ! این شرایط به هم ریخته قیمت خودرو باعث میشه خودروسازهای داخلی همیشه بهانه ای برای افزایش قیمت داشته باشند، حتی رنگ خودرو رو دیگه خودروساز تعیین میکنه ! نیازی به تبلیغات برای فروش نیست ! کمپین نخریدن خودرو در کار نیست ! عرضه ی قطره چکانی و ممنوعیت ورود خودرو و حالا عرضه در بورس با قیمت بالا . جالبه با عرضه در بورس ،میتونن افزایش قیمت و گران فروشی رو هم به گردن مردم بندازن ! لطفا و لطفا به شعور مردم توهین نکنید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
واقعا کجای دنیا خودرو را که یک کالای مصرفی به حساب میاد را با جلوگیری از واردات و تولیده داخلیه کم تبدیل به یک کالای لوکس میکنند و سرش بورس بازی راه می اندازند و اون را به مردمه صف کشیده به 20 برابره قیمته واقعیه آن می فروشند و وعده تحویل آن در 3 ماه بعد را می دهند و در نهایت میان توی سایت صدا و سیمای کشور راجع به این عمل مقاله می نویسند و تعریف و تمجید میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
کاش یه دانشمندی پیدا بشه بتونه قیمت تمام شده ساخت خودرو رو حساب کنه و با سود خودر ساز با یک قیمت خودرو رو بده بیرون و این بساط دلال بازی جمع کنه .نهایت اختلاف بازار و کارخانه باید ۱۰ درصد باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
عرضه در بورس کالا زمان خود را میخواه ...
الان یعنی گران فروشی خودرو سازها به شکل مثلا قانونی وبهانه کشف قیمت...
متاسفانه تمام مراجع نظارتی هم روزه سکوت گرفتن ونظارت گر تخلفات وفساد موجود هستند...
البته اگه ممکن باشه به چند خودرو ساز خارجی هم اجازه ورود مستقیم به بازار بورس کالا جهت ارائه محصولات داده شود ،تعادل در بازار برقرار خواهد شد ولی چه سود که امکانی برای رفاه مردم فراهم نیست ،وچرا ...؟؟؟.
والسلام
آخرین اخبار