نمایشگاه ملی «شهر خانواده» با شعار سبک زندگی نسل آینده و با معرفی دستاوردهای فرهنگی، از روز پنج شنبه ۶ ام تا ۱۲ ام بهمن ماه در کوشک باغ هنر تهران به صورت سانس بندی شده از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعد ازظهر، برگزار میشود.
در این نمایشگاه، هر روز، ۴ سانس اجرایی وجود دارد و روز پنج شنبه ۶ بهمن ماه، افتتاحیه این نمایشگاه است و از ساعت ۱۴ ظهر تا ۱۸ عصر، پذیرش سانس صورت میگیرد و هر روز، علاوه بر زمانهای سانس بندی شده، دو سانس عمومی هم برای آخر روز درنظر گرفته شده است که سانسهای عمومی، ناظر بر پخش و اکران یک سری محصولات فرهنگی هستند و عموم میتوانند از آنها استفاده کنند. مثلاً ممکن است انیمیشنی که در حال حاضر روی پرده سینماست یا نمایش عروسکی همان انیمیشن در معرض عموم قرار بگیرد که این سانسهای عمومی، از ساعت ۱۷ عصر تا ۱۸:۳۰ و ۱۸:۳۰ تا ۲۰ شب خواهند بود.
گفتنی است که در سانسهای عمومی، نیازی به ثبت نام وجود ندارد. اما برای بازدید نمایشگاه باید ثبت نام صورت بگیرد چراکه کار تعاملی است.
قرار است از امروز، دوشنبه، تبلیغات این نمایشگاه از طریق پوستر و فضاهای شهری صورت بگیرد و این نمایشگاه بیشتر ناظر بر جذب گروهی از فعالان و سرمایه گذاران حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر خواهد بود.
سید امیر آقایی، دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور، درمورد اهداف، نحوه و نوع اجرای این نمایشگاه بیان کرد: یکی از محورهایی که در مجموعه شورای فرهنگ عمومی روی آن تمرکز کرده ایم، سبک زندگی خانواده است که این سبک زندگی با محصولات فرهنگی درون خانواده در ارتباط است. مثل لباسهایی که پوشیده میشوند، اسباب بازی که داخل خانه است، فیلمی که تماشا میشود، بازی بچهها و... که جزء محصولات فرهنگی هستند و درون خانواده استفاده میشوند.
به گفته او، نمایشگاه شهر خانواده، یک الگوی جدید و کاربردی را برای خانوادهها به ارمغان میآورد که در ساحتهای زندگی کردن آنها در درون خانواده است. مثلاً میگوییم در اتاق خواب بچه ها، در اتاق نشیمن، در اتاق بازی، در اتاق کار و مطالعه باید وسایل فرهنگی که مناسب این اتاقها هستند، قرار بگیرند و این محصولات را میتوان در آنها جانمایی کرد تا عملاً فرزندان خانواده بتوانند با این محصولات درگیر شوند و ارتباط موثری بگیرند. ضمن این که این محصولات، خودشان پیام، شخصیت و عنصر فرهنگی ایرانی هم دارند.
او تأکید کرد: نمیخواهیم دوباره بتمن را تولید کنیم و دوباره، شخصیتهای این چنینی در خانواده استفاده شوند بلکه قصد داریم شخصیتهای ایرانی در قالب محصولات در خانواده مورد استفاده قرار بگیرند.
آقایی گفت: چالش اصلی خانواده ها، کاربردی کردن محصولات است. یعنی آنها میگویند وقتی کتاب تصویری کودک خریداری میکنیم باید برای چه زمانی در خانواده استفاده کنیم؟ به عنوان قصه شب برای بچه مان بخوانیم؟ یا بازی را در اتاق نشیمن جانمایی کنیم که همه اعضای خانواده هستند و یک بازی تیمی انجام شود تا اثربخشی رفتار مخاطب در درون خانواده افزایش پیدا کند؟ و در واقع، این نمایشگاه، الگویی از این فضا را به وجود میآورد و سعی میکند تجربه نمادینی را برای بازدیدکنندگان نمایشگاه به همراه داشته باشد و به همین دلیل، نمایشگاه «شهر خانواده» نام گرفته است.
دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور، ادامه داد: با برگزاری این نمایشگاه، انگار داریم به خانواده در داخل شهر توجه میکنیم و این توجه از طریق محصولات فرهنگی تولید شده در شهر است که در خانواده مصرف میشود. یعنی تأکید اساسی ما روی هویت خانوادگی است که تولیدکنندگان محصولات فرهنگی باید آن را در فرهنگ تولید شده در شهر حفظ کنند. زیرا در خانهها مورد استفاده قرار میگیرند و به همین دلیل، شعار نمایشگاه، سبک زندگی نسل آینده ایران است چراکه نسل آینده، از این محصولات فرهنگی استفاده میکنند و این کالاها روی آنها و رفتارشان تأثیر میگذارند. بنابراین، محصولات فرهنگی باید باعث ارتقاء هویت آنها شوند.
او گفت: حضور محصولات در این نمایشگاه یعنی این که آنها به مرحله تجاری رسیده اند. یعنی وقتی مخاطب، نمونه محصولی را در آن نمایشگاه میبیند، متوجه میشود که اگرچه در حال حاضر، آن محصول در بازار وجود ندارد، ولی سال آینده وارد بازار خواهد شد. از اینرو، مهمترین مسئله در این نمایشگاه، حضور کسب و کارهای فرهنگ بنیان است که هر یک از آنها با محوریت یک عنصر و شخصیت ایرانی، زنجیره محصولاتی را به وجود آوردند و این زنجیره محصولات را در قالب اتاقهای تجربه اندوزی چیده ایم و عملاً خانواده در یک نمایش تعاملی با این محصولات ارتباط پیدا میکند.
آقایی افزود: هدفمان این است که کسب و کار خصوصی داشته باشیم تا مدل اقتصادی را طراحی و بر اساس آن، شخصیتهایی را تجاری کند و در قالب زنجیره محصولات وارد عرصه جامعه کند. البته این محصولات در عرصه جامعه نمیمانند و وارد خانهها میشوند. مثلاً کتاب تصویری یا بازی خریداری میشود و در خانه مورد استفاده قرار میگیرد و این نمایش تعاملی است. یعنی بازدیدکنندگان نمایشگاه ما با نمایشگاه سنتی روبرو نمیشوند بلکه با نمایشگاهی با رویکرد جدید مواجه میشوند و در این رویکرد، عملاً یک گروه تئاتری را داریم که در ساحتهای زندگی در حال بازی کردن با محصولاتی است که چیده شده اند و برای هر عضوی از خانواده که در این گروه تئاتر حضور دارد، یک نقشی را مشخص کرده است و برای هر اتاق، سناریویی وجود دارد و بدین صورت، ظرفیت محصولات فرهنگی که دارای شخصیتهای ایرانی هستند را به نحوی، معرفی و ترویج میکند.