معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از اختصاص ۲۴۰ هکتار از اراضی استان اصفهان برای اجرای طرح زراعت چوب طی امسال خبر داد.

حسینعلی نریمانی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ۲۰۰ هکتار از اراضی در شهرستان کاشان به کاشت نهال "اوکالیپتوس" و ۴۰ هکتار در شهرستان تیران و کرون به کاشت نهال "زبان گُنجشک" اختصاص دارد.

او ادامه داد: در قالب این طرح که با مشارکت ۲ شرکت خصوصی انجام شده است، در هر هکتار یک هزار و ۱۱۱ اصله نهال از هر یک از درختان مورد نظر کاشته می‌شود و هفت سال آینده این درختان به میزان لازم رشد کرده و آماده بهره‌برداری خواهند بود.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: چوب به دست آمده در صنایعی مانند نئوپان سازی کاربرد دارد و شاخه‌ها نیز در تولید هیزم استفاده و برگ‌های اوکالیپتوس نیز در صنایع دارویی بکارگیری می‌شود.

نریمانی خاطرنشان کرد: حجم سرمایه‌گذاری برای هر هکتار از این طرح‌ها با احتساب قیمت و هزینه‌های سال قبل، دستکم ۲۵۰ میلیون تومان است.

به گفته او، این پروژه با استفاده از پساب با حجم ۸۰ لیتر در ثانیه در کاشان و ۱۶ لیتر در ثانیه در تیران و کرون انجام می‌شود و بی‌نیاز از آب سطحی یا زیرسطحی است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه زراعت چوب، وابستگی به چوب جنگل به ویژه در نواحی شمال کشور را به حداقل می‌رساند، گفت: اداره منابع طبیعی در صورت تامین پساب از سوی متقاضیان بخش خصوصی، زمین مورد نیاز با هدف توسعه این صنعت را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.