مدتی است که کامیون‌های حمل بار در مرز آستارا معطل مانده‌اند که به گفته مسئولان سازمان راهداری به زودی با اقداماتی که انجام شده تردد کامیون‌ها از مرز سرعت می‌گیرد.

چند هفته‌ای است که صف‌های طولانی کامیون ها در مرز آستارا تشکیل شده که به گفته بسیاری از کامیون داران با توجه به آنکه بار‌های این کامیون‌ها حامل صیفی جات بوده و به دلیل آنکه بیش از ۱۰ تا ۲۰ روز در این مرز معطل بوده اند بار‌های آن‌ها خراب شده است.  از سوی دیگر کرایه حمل کالا‌ها در مرز‌ها به بهانه همین مشکلات برای تجار افزایش یافته  است.

در این مدت چندین بار مسئولان سازمان راهداری به این پایانه مرزی مراجعه کرده و پیگیر حل مشکل بوده اند، اما تاکنون این اقدامات تاثیر چندانی در این حوزه نداشته و بسیاری از کامیون داران اعتقاد دارند که گمرک هم باید در این بخش ورود پیدا کند و زمان فعالیت خود را افزایش دهد.

در همین رابطه حمید رضا هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر تقاضا برای تردد در مرز‌ها افزایش یافته و با توجه به افزایش حجم صادرات و ترانزیت در مرز آستارا شاهد طولانی شدن صف‌های کامیون هستیم، اما طبق آخرین آماری که ارائه شده میزان تردد به صورت میانگین ۲۰ درصد نسبت به روزهای قبل رشد داشته است.

به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، میزان عبور کامیون‌ها از مرز در حال حاضر روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دستگاه است که باید به ۳۵۰ دستگاه برسد تا صف‌ کامیون ها در این بخش کاهش یابد.

او می‌گوید: بخشی از مشکلات کامیون داران در مرز آستارا به سازمان راهداری باز می‌گردد، بخشی به گمرک و بخشی هم که از همه مهم‌تر است به طرف آذربایجانی مربوط می شود که به دلیل آماده نبودن زیر ساخت‌ها تردد‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

هدایتی اظهار کرد: با آسیب شناسی که صورت گرفت باید فعالیت گمرک در مرز ۲۴ ساعته باشد و با توجه به شرایط خاص مرز آستارا در حال رایزنی و پیگیری برای افزایش نیروی انسانی و زمان فعالیت گمرک در این مرز هستیم.

او  می گوید: در داخل محوطه مرز آستارا گره‌های ترافیکی به علت فعالیت‌های عمرانی وجود دارد و به دلیل آنکه فضا محدود است، مشکلاتی در این بخش ایجاد می‌شود از سوی دیگر در داخل مرز آستارا تنها یک دستگاه ایکس ری قرار دارد و با توجه به آنکه طبق مصوبه باید تمامی ماشین‌ها از دستگاه ایکس ری رد شوند، این اقدام زمینه ساز افزایش گره‌های ترافیکی شده است در حالی که اگر تنها برای ماشین‌های پر ریسک این اقدام صورت گیرد کمی از بار ترافیکی در این بخش کاسته می‌شود.

هدایتی اظهار کرد: در حال حاضر باید اقدامات لازم صورت گیرد تا طرف مقابل که کشور آذربایجان است آماده پذیرش تعداد بیشتری از کامیون ها باشد چراکه در برخی از موارد شاهد آن هستیم که باسکول و سیستم این بخش قطع است. با این وجود در دو ماه گذشته شاهد افزایش ۱۸ درصدی تردد‌ کامیون‌ها در این مرز بوده ایم.

هزینه توقف کامیون‌ها در هر روز حدود ۱۵۰ دلار است

او با اشاره به اینکه هزینه توقف و خواب کامیون‌ها در روز حدود ۱۵۰ دلار می‌شود افزود: تمامی این کامیون‌های خوابیده سرمایه‌های ملی هستند که  هر روز و هر ساعت معطلی این کامیون‌ها برای بخش حمل ونقل هزینه بر است و زمینه ساز وارد شدن آسیب به این بخش می‌شود.

هدایتی اظهار کرد: پاشنه آشیل دولت برای توسعه مناسبات تجاری، توقف کامیون ها در پایانه های مرز‌ی است چرا که توقف آنها زمینه ساز افزایش هزینه ها می شود و اگر دولت به این موضوع توجه نکند در این بخش پیشرفتی صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر مسیر ترانزیتی کالا حدود ۲۳ روز است، اما مسیر حمل کالا در داخل کشور هم همین مدت زمان است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری توضیح داد: هزینه هر روز کرایه کامیون‌ها حدود ۲ هزار دلار است که ۲۰ روز حدود ۴۰ هزار دلار می‌شود واگر به این بخش توجه نشود با مشکل روبرو خواهیم شد و باید نگاه مدیران ارشد اقتصادی دولت به مقوله پایانه مرزی عوض شود تا شاهد بهبود در این حوزه باشیم.

هدایتی گفت: با تحول در نظام مرزی و استفاده از تکنولوژی و دیجیتال سازی و از همه مهم‌تر انتقال تشریفات به خارج از مرز‌ها می‌توانیم شاهد بهبود وضعیت در این بخش باشیم.

مشکلات کامیون‌ها در آستارا به زودی حل می‌شود

با وجود این مشکلات، اما اخیرا داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کشور اعلام کرده است که طرح ساماندهی موقت سالن مسافری پایانه مرزی آستارا به پیمانکار سپرده شده و بعد از تعطیلات نوروز اجرا خواهد شد و هموطنان و اتباع خارجی در گذر از مرز باید تکریم شوند.

او افزود: روزانه ۲۷۰ کامیون در مرز آستارا تردد می‌کنند در حالی که این مرز ظرفیت تردد ۵۰۰ کامیون در روز را دارد و در طرح جامع پایانه مرزی آستارا راه اندازی پایانه‌ها در باغی در مجاورت پل ریلی آستارا-آستارا با هدف رونق حمل و نقل ترکیبی تعریف شده و اجرای آن به زودی آغاز خواهد شد.

پل ریلی آستارا - آستارا برای اتصال راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین ۹۷ افتتاح شده و علاوه بر آن، در مرز زمینی آستارا با جمهوری آذربایجان نیز کامیون‌ها برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا‌ها تردد می‌کنند و نبود تیرپارک در آستارا سبب مشکلات ترافیکی می‌شود.

بر اساس این گزارش با توجه به آنکه  توسعه ترانزیت یکی از مهم ترین برنامه های اقتصادی در کشور به شمار می رود بنابراین باید در این حوزه توجه کافی صورت گیرد تا شاهد تقویت ارتباط بین المللی و توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عظیمه آذری
۰۹:۱۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
ما شهروند آستارا وساحل هستیم والله هرروز د‌ودو صدای در جا کار کردن تریلی های غول پیکر که بین دریای زیبای آستارا ودرست ومنطقه زندگی مردم سرو صدا ودودو دم گازوئیل تریلرها زندگی را برمردم حرام کرده نمیدونم کدام انسان بی عقلی راه تریلی را درست از مرکز شهر وبازا ر روز آستارا داده وهیچکس هم به فکر مردم نجیب آستارا نیست که با چه خطر های عظیمی ‌روبرو هستند
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۰:۰۸ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
کشور مقابل ایران در مرز آستارا عمدا کار نمی کنه درسال پیش تعداد کامیونها بیشتر بود اما اینقدر مشکل وجود نداشت شما اگر در مرزببینید هر نیم ساعت یک تریلی از ایران خارج میشود وطرف أذری عمدا کار نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
الان بنده بنده در گمرک بیلسوار بخاطر آماده نشدن سند و مدارک ماندم بعد از اعتراض گفتن ریس دستور داد یک روز در داخل گمرک ماندن اجباری هست جالب اینجاست ،نگهبانهای گمرک دنبال ماشین میگردند که مدارک تکمیل باشد تا خروج کنند که ماشینها مدارکشان تکمیل نیست
کسی نیست ازریاست سوال کند که این چه صیغه ای است که ماسینبعد از چند روز صف بیرون گمرک یکروز واجب است توقف نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
دگر منتظر هیچ ارتباطی نباشید چون به سفارت آذربایجان در تهران حمله
تروریستی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
اینها همه حرف‌ها ی پوچ هست طرف آذری به کل ایران داره زور میگه و دولت ایران هم هیچ کاری از دستش بر نمیاد ، طرف آذری میگه شما در جنگ با ارمنستان به دولت ارمنستان کمک کردی من هم از این فرصت استفاده میکنم و در 24 ساعت دو تا سه تا کامیون اجازه عبور از مرز میدم ،
حالا شما بیا فیلم پخش کن بی خودی خبر تهیه کن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی خجسته
۰۰:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
با سلام لطفاً از داخل گمرک . منطقه ویژه محل تخلیه و بارگیری.مسیر ایکس ری که ماشین گیر میکنه .رعایت نوبت دم در گمرک که معمولاً 7دستگاه ماشین روس وارد میشه بعدش یک ماشین ایرانی اعتراض هم که میکنی انتظامات میگن گمرک گفته اول روسها بعد ایرانی چون اونها برای ما منفعت دارن.مشکلات گمرک آستارا زمانی حل میشود که یک نفر مسعول میخواهد که وطن پرست دلسوز باخدا باشرف باوجدان ومرد باشه که سرو سامان بده.ترد روزانه مرز ترکیه و بلغارستان حداقل روزی بالی 2000دستگاه میشود که باعث پر رونق شدن اقتصاد کشورش مشود . انشاالله که شما پیگیر مسائل شوید خداوند خیرتان بده.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمود
۰۰:۰۳ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
تا کشور مقابل یعنی آذربایجان از ایران کامیون نگیره وضعیت همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
هیچی عوضش صدا سیما میخواد نماز ترویج کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
دروغه مشکلات از اول بود وهمین الانم هست از وقتی که راه آهن هم اومده وضه شهر وماشین های سواری هم بهم ریخته چون ماشین های سواری مجبورن از را ه آهن عبور کنن وقتی که ترن قطار عبور میکنه اونم یواش یواش ماشین ها ۲۰ دقیقه ای الاف میشن چون که پل سواره رو را هنوزم که هنوزه درست نکردن شاید کسی مریض داره شاید یدونه آمبولانس میخواد رد بشه اگه قطار اونجا باشه نمیشه رد شد وخیلی هم خطرناک وریسکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
درمرز آستارا هیچ گونه پول خواب به رانندگان نمی دهند بیست روز هم اگر بخوابی پول خواب نمی دهند دروغ می‌گویند که روزانه ۱۵۰ دلار می دهند
Germany
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
راه اهن برای همسایه های ایران نیاز هست!
برای نفوذ و صادرات بیشتر
مخصوصا راه اهن ایران به عراق و کویت!
صادرات بدون مالیات+
آخرین اخبار