آقای شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: نقشه راه ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالای روسی تا انتهای سال ۲۰۲۳ میلادی که در تفاهم نامه سیزدهم همکاریهای مشترک حمل و نقلی دو کشور امضا شده بود تهیه و جهت اجرایی شدن حمل این کالای ترانزیت نیاز به هماهنگی دو کشور است. شایان ذکر است حمل و نقل ریلی و ترکیبی میتواند نقش عمده در تحقق هدف مذکور داشته باشد.
او در ادامه گفت: با توجه به عناوین برنامه عمل پیشنهادی که بر استاندارد سازی فرآیندهای عبور و مرور مرزی اقدامات هدفمند کاهش دهنده زمان و هزینه و روان سازی ترتیبات اداری و فرآیندی ترانزیت از قلمروی ایران و متنوع سازی بارهای ترانزیتی و شیوههای ترکیبی حمل و نقل است، در صورت تحقق آن، زمینه سازی برای دستیابی به اهداف بیش از ۱۰ میلیون تن ترانزیت سالیانه در سالهای آتی نیز صورت خواهد گرفت.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، با یادآوری موقعیت جغرافیایی کشورمان به عنوان محل تلاقی کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی غربی به ویژه کریدورهای شمال جنوب چین - آسیای مرکزی غرب آسیا حمل و نقل ترکیبی را یکی از راهکارهای موثر در ترانزیت کشور با زیرساختهای موجود اعلام کرد و افزود: از ترکیب مدهای حمل و نقل تا زمان اتمام مسیر زیلی رشت - آستارا استفاده کرد.
افندیزاده عنوان کرد: ایجاد زنجیره مراکز لجستیکی در بنادر شمالی ایران - آذربایجان و روسیه به منظور ایجاد هاب غلات و ترانزیت محصولات کشاورزی و دامی و ایجاد فدراسیون فورواردرهای کریدور با هدف شکل گیری فورواردری واحد در کریدور برای تسهیل جابجایی بار، با هماهنگی مدیران ملی کریدور در کشورها، توافق همکاریهای دریایی و لجستیکی در دریای خزر و برقراری خطوط منظم رو - رو و همچنین تامین این کشتیها از سوی روسیه، تولید مشترک واگن باری و همچنین انتقال فناوری و تولید لوکوموتیو روسی در ایران و اجرایی شدن مکانیزم TIR و E-TIR به منظور روانسازی حمل بار و حذف فرآیندهای غیر ضرور از جمله اقدامات مشترک ایران و روسیه و آذربایجان جهت توسعه همکاریهای حمل و نقلی است.