طرح راه آهن ارتباطی میان عراق و ایران برای انتقال مسافران میان دو کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

 همزمان با افزایش مسافرت‌ها به عراق از کشور‌های همجوار و توسعه گذرگاه‌های مرزی، طرح راه آهن ارتباطی میان عراق و ایران برای انتقال مسافران میان دو کشور در چارچوب بودجه امسال فعالیت خود را آغاز کرد.

براساس گزارش الاخباریه، طول این خط آهن از بصره تا شلمچه ۳۲ و نیم کیلومتر است و عراق را به ایران ارتباط می‌دهد و در توسعه و تقویت گردشگری مذهبی و مبادلات تجاری میان دو کشور نقش عمده‌ای خواهد داشت.

یونس خالد، مدیر راه آهن عراق بعد از دستور محود الشیاع السودانی، نخست وزیر (عراق) هیات‌هایی برای نهایی کردن راه اندازی خطوط راه آهن با ایران به عنوان یکی از کشور‌های همسایه کار را بررسی و دنبال کردند. این موضوع (احداث این خط آهن) با هدف انتقال مسافران و هیات‌های مذهبی میان دو کشور و کمک به توسعه شهر بصره است.

جواد عبدالجلیل ، مدیر راه آهن منطقه جنوب عراق در این خصوص گفت:  طول این خط آهن تقریبا ۳۲ و نیم کیلومتر است و حاوی سه ایستگاه است. ایستگاه نخست نزدیک پل الکزیزه، ایستگاه میانی و ایستگاه پایانی که در منطقه شلمچه در مرز ایران است.

بعد از تکمیل این طرح از جانب طرف ایرانی، شرکت عمومی راه آهن عراق به تهیه اراضی و خرید و تملک آن‌ها و در نهایت پاکسازی آن‌ها از مین اقدام کرد تا در مرحله دوم شروع به احداث مسیر خط آهن کند.

صلاح مهدی، مدیر اجرای طرح در عراق در پایان اعلام کرد هنوز برخی از مشکلات مربوط به خرید خرید اراضی واقع در نقشه راه آهن به قوت خود باقی مانده است و ان شاء الله طی روز‌های آینده جلساتی با استاندار و طرف‌های ذیربط و مسئولان دولتی و وزارت دارایی برگزار خواهیم کرد و به امید خدا مجوز‌های لازم را خواهیم گرفت و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
جواب این نتانیاهو را بدین ما که صبر مان تمام شد نمیتونین واگذار کنید به جواناناول انقلاب ما نمیتونیم صبر کنیم خیلی زور است اصفهان وسط ایران است چطور صبر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
بصره!!!نجف و بغداد نمیره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
دست از سر عراق بردارید اینا برادر نیستن دشمن ن از خون شهدا خجالت بکشید از عراقی نامردتر وجود ندارد ازشون متتفرم
Iran (Islamic Republic of)
یه بنده خدا
۰۶:۲۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
چرا فکری برای طرح نیمه تمام و بصرفه تر راه آهن مسیر کرمانشاه بغداد از مرز خسروی نمیکنند
Iraq
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
عراق هیچ اختیاری از خود ندارد یک دولت که باچسب بهم وصل شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
چرا؟؟؟؟ درون کشوری ک ریل نمیزنید مثلا جاده خوزستان ب اصفهان میدونید در طول سال چقد کشته میده
Iran (Islamic Republic of)
بیت اله
۰۱:۰۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
تا کربلا ادامه راه آهن باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
قطار اردبیل از سال 83 تموم نشده اما واسه عرب های منطقه هلاکین
Iran (Islamic Republic of)
درخواست توسعه ناوگان ریلی کشور
۰۰:۲۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
چرا بجای ساخت این همه جاده و بزرگراه و آزادراه و هزینه های گزاف، هیچ دولتی ناوگان ریلی داخل ایران را بصورت جهادی و ضرب الاجلی توسعه نمیدهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کلا چند تا خط ریلی داریم نسبت به دنیا خطوط ریلی داخلی کشور واقعا مسخره هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
امیدوارم ادامه راه آهن بصره به شهر مقدس، مکه و مدینه منتهی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
برای همه همه کاری میکنیم عالیه . وضع حال مردم عامه در ایران
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۳۷ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
میگما دیگه کامیون واتوبوس جواب نمیده با قطار میبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
بی فایده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
از زمان صدام هروز صبح وصل میکردید شب که میشد ریل ها را جمع میکردید به یاری خدا در هزار سال اینده ریل ها را شب ها جمع نکید.علی برکت ا...
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۵۹ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
که راحت و بی دردسر صادرات کنید از تخم مرغ گرفته تا گندوم و گوشت و سیب زمینی و همه چیز دیگه . ایرانی که نباید موادغذایی خوب بخوره . همه چیز برای اونا . ما نه ولی اونا آره... از میگو و ماهی گرفته تا قطعات خودروهای بی مصرف ایرانی. آقا بسه دیگه یکباره بکشیدمون بریم پی کارمون
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۱۱ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
چیه مگه دروغ نوشتم؟ کم شهید دادیم؟ این همه آزاده و جانباز . با چه رویی صادرات دارید به عراق؟ چطوری دلتون میاد پای روی خون شهدا بگذارید؟ بعد از چند ماه خدا گواه هست رفتم گوشت منجمد خریدم . حالم گرفتس. گیرم با حقوق بازنشستگی امسال هم شرمنده زن و بچه ام هستم . بمیرم شرمنده زن و بچم نشم آقای رئیسی عزیز . کمک مردم بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
حمید جان دمت گرم گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۰۶:۵۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
دوست عزیز از سیاست و اقتصاد هیچی سرت نمیشه، چرا نظر منفی میدی، تجارت در جوامع امروزی و دیروزی و هزار ساله پیش بوده و هست ، و افتخار و سربلندی هر کشوری بیشتر جنبه صادرات از ان کشور است نه واردات و اگر هرچی بیشتر صادرات داشته باشیم مردم رفاه بیشتری خواهند داشت و پول ملی تقویت خواهد گشت ، و هیچ تحریمی مارو بیشتر از این منع از واردات و ... نخواهد کرد متکی کشور مقابل شویم و صادرات در همه جوامع اول مازاد بر نیاز داخل است بعد صادرات ان ، و دوم با سیاست همگرایی صادرات و واردات در روابط بین الملل باعث ارز اوری و تقویت پول ملی و توسعه ضمینه های گردشگری و فرهنگی و سیاسی و علمی و ... در کنار صادرات خواهد بود .
کمبودی در مواد غذایی تخم مرغ و گوشت و ...گفته اید در کشور ندااریم و اگر مرزها بسته بشوند و صادرات هم نداشته باشیم نه تنها جنس ارزان نخواهد شد بلکه توان تولید بیشتر خواهد شد و تولید کنندگان اگر رقابتی قیمت هارو در بازار داخلی کاهش بدن متضرزر {ضرر} خواهند کرد و اگر صادراتی نباشد تولید کننده تمایلی به تولید نخواهد داشت و ممکن است ورشکست هم بشود
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۲۱:۳۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
دولت احمدی نژاد تمام شد و این خبر ترند بود و دولت روحانی تمام شد و این ترند خبر بود و حالا هم دولت آقای رئیسی ، ترند خبری شون شده است!!!!
سؤال این راه آهن که بین بصره و شلمچه طولش چقدر است که این سه دولت از این خبر بعنوان ترند استفاده کرده اند؟!!!
بین بصره و شلمچه فقط 5 کیلومتر حداکثر مسافت را می تواند در نظر گرفت!!!

مسئله مهم و خیلی خیلی خیلی مهم برای کل ایران و نه فقط این مرز این است که در چند وقت پیش اخباری شنیده شد که جمهوری اسلامی ایران قدرت ساخت موشک های مافوق صوتی را بدست آوردند!!!!
سؤال مهم این است که چرا قطارهای سریع السیری که سرعت 1300 کیلومتر در ساعت را دارند چرا ایجاد نمی کنند و از تکنولوژی قدیمی دیگر دست بردارند و به سرعت های جدید و بالا دست یابید!!!
مهمترین مزایای تغییر از تکنولوژی آثار باستانی به تکنولوژی جدید:
1- ارزانی شدید هزینه حمل و نقل
2-تغییر سیستم نقل و انتقالات اداری کارمندان!!! (حذف یا کاهش حذف استفاده از این قانون)
3-پویایی آموزش و رسیدن به منابع و مراکز تعلیم در کمترین زمان
4-پویایی گردشگری!
5-پویایی اقتصادی!
6- کاهش آلودگی وسایل نقلیه مثل ماشین ها!
7- کاهش شدید ترافیک محورهای اصلی راه های حمل و نقول
8- ...
پس چرا همیشه ما با استفاده از تکنولوژی های جدید تکنولوژی نانو و تکنولوژی سایبری و غیره برای بهبود این حوزه که از ضعف شدید شکایت می کند!!!
نقاط ضعف فعلی این حوزه:
1-هزینه های هنگفت حمل و نقل
2-نابود شدن درصدی از محموله های حمل شده بعلت کهنه بودن سیستم
3- خطر تصادم قطارها با استفاده از سیستم قدیمی
4- کندی شدید در رسیدن به مقصد و خستگی مضاعف
5-فرسایش دائمی راه آهن بر اثر عوامل فرسایشی بخصوص گرما و سرما چون از تکنولوژِی های جدید استفاده نمی کند (مثل نانو)
6- ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
راه آهن ایران پاکستان هند و چین را هم از اینور راه اندازی کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
قبلاً راه اندازی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
خخخخ اینو خوب اومدی ب فلسطین هم وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
گفته است این طرح شروع به کار کرده
البته تیتر خبر نامفهوم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
فکر کنم تا الان ده باری افتتاح شده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
سلام ،

گاز ایران تا آخر بهمن ماه به عراق نخواهد رسید ،
پیمان اشراقی.
آخرین اخبار