۷۷ کشته و زخمی در درگیری‌های امروز سومالی

درگیری‌های خونین میان نیرو‌های امنیتی سومالی و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب، ۷۷ کشته و زخمی برجای گذاشت.

دور جدید درگیری‌های خونین در سومالی بار دیگر گریبان‌گیر این کشور فقیر آفریقایی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع بیمارستانی اعلام کردند در درگیری‌های امروز (سه‌شنبه) میان نیرو‌های امنیتی دولتی و مخالفان جدایی‌طلب در شمال این کشور دست‌کم ۲۴ تن کشته و ۵۳ نفر زخمی شدند. در این درگیری‌ها که در منطقه «سومالی لند» منطقه جدایی‌طلب در شمال سومالی به وقوع پیوست، نیرو‌های امنیتی دولت مرکزی با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب اقدام به تبادل آتش کردند.

مقامات محلی اعلام کردند از زمان وقوع درگیری‌ها از روز دوشنبه تاکنون اجساد ۵۸ نفر به بیمارستان منتقل شده است. با این حال، به دلیل شدت تبادل آتش میان دو طرف بسیاری از مجروحان و جان باختگان موفق نشده‌اند به بیمارستان منتقل شوند.

شاهدان می‌گویند برق و آب در منطقه «لاس آنود» در «سومالی لند» هم اینک قطع است و مراکز درمانی با خمپاره هدف قرار گرفته‌اند. «مختار عبدی» یکی از ساکنان محلی در این رابطه می‌گوید: «شبه‌نظامیان سومالی لند اقدام به انجام حملات سنگین به مراکز درمانی و خانه‌های غیرنظامی کرده‌اند. شمار مجروحان و کشته شدگان غیرقابل شمارش است.»

هنوز مشخص نیست کدام طرف درگیری‌ها را آغاز کرده است، اما نبرد میان دو طرف یک روز پس از آن آغاز شد که مقامات محلی، مسئولان اجتماعی، و رهبران مذهبی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند مقامات «سومالی لند» را به رسمیت نمی‌شناسند.

«سومالی لند» منطقه‌ای در شمال کشور سومالی است که در سال ۱۹۹۱ مدعی استقلال از سرزمین اصلی شد. با این حال، هیچ کشوری استقلال این منطقه را به رسمیت نشناخته است. سومالی کشوری است که طی ۳ دهه اخیر به دلیل وجود اختلافات داخلی، نبود دولت مرکزی قدرتمند، و نیز انشقاق میان گروه‌های سیاسی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است.

ثمره این مشکلات باعث شده سومالی در رده فقیرترین کشور‌های جهان دسته‌بندی شده و گرسنگی مردم این کشور را تهدید کند. سومالی اکنون حکومتی با دولت ورشکسته محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار