نخست وزیر انگلیس به وزیر دفاع این کشور دستور داد بررسی کند در حال حاضر واگذاری چه نوع جت‌های جنگنده به اوکراین امکانپذیر است.

در آستانه سالگرد جنگ اوکراین و در پی سفر از پیش اعلام نشده ولادیمیر زلنسکی, رئیس جمهور اوکراین به انگلیس که نخستین سفر او از آغاز جنگ اوکراین به این کشور محسوب می‌شود، وی از متحدان غربی خواست کمک‌های بیشتر و جت‌های جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهند.

در حالی که ریشی سوناک, نخست وزیر انگلیس تاکید کرد واگذاری جت‌های جنگنده راه حلی بلندمدت است زلنسکی گفت: پیشاپیش از همه شما به خاطر واگذاری هواپیما‌های قدرتمند انگلیسی به اوکراین تشکر می‌کنم.

پیش از سفر زلنسکی به لندن، جیمز کلورلی وزیرخارجه انگلیس در یادداشتی بر تقویت توان نظامی اوکراین تاکید کرد و واگذاری جت‌های جنگنده را به اوکراین خواستار شد.

همزمان با ورود رئیس جمهور اوکراین به لندن نخست وزیر انگلیس ضمن حمایت بیشتر از اوکراین از آموزش نظامیان اوکراینی برای استفاده از جت‌هایی که در ارتش کشور‌های عضو ناتو استفاده می‌شود خبر داد. تاکنون انگلیس فقط به آموزش نیرو‌های زمینی اوکراینی می‌پرداخت.

رئیس جمهور اوکراین در لندن با قدردانی از آنچه که کمک‌های سخاوتمدانه انگلیس دانست گفت: این کشور با پشتیبانی از اوکراین، روح و آرمان‌های این جزایر بزرگ را به خطر نینداخته است.

زلنسکی همچنین با تمجید ویژه از بوریس جانسون نخست وزیر پیشین انگلیس افزود: او دیگران را «در زمانی که غیرممکن به نظر می‌رسید» برای پشتیبانی از اوکراین متحد کرده است. زلنسکی همچنین درباره تمام شدن ذخایر مهمات و جنگ افزار در کشورش هشدار داد و گفت: تامین نشدن نیاز‌های کی یف، به رکود در جنگ منجر خواهد شد.

دولت انگلیس در حالی به رئیس جمهور اوکراین وعده کمک‌های بیشتر داده است که ماههاست بحران افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور موج گسترده‌ای از نارضایتی‌ها و اعتراضات گسترده مردمی را در پی داشته است. معترضان افزایش دستمزد‌ها به گونه‌ای که بتوانند نیاز‌های ضروری زندگی را تامین کنند خواستارند، اما دولت می‌گوید برای تامین خواسته آنان پول کافی ندارد و این موجب شده است زنجیره اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در این کشور هر هفته طولانی‌تر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۳:۰۷ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
این جت های جنگنده برای استفاده در یمن استفاده خواهد شد. انگلیس روی اسب بازنده شرط بندی نمی کند.
آخرین اخبار