نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «گلهای باوارده» بامداد جمعه ۲۱ بهمن برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم و با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد.
در نشست خبری فیلم سینمایی مهرداد خوشبخت کارگردان، حیدر رحیمی و محسن غفاری (بازیگر)، سعید براتی (مدیر فیلمبرداری) و حسن ایزدی (مدیر جلوههای ویژه بصری) حضور داشتند.
مهرداد خوشبخت در ابتدا با اشاره به ایده شکلگیری این فیلم سینمایی بیان کرد: زمانی که فیلم قبلی را کار میکردم تحقیقات این فیلم و سوژه درآمد.
وی درباره نحوه انتخاب بازیگران و لوکیشن فیلم نیز توضیح داد: دوست داشتم بازیگران به لحاظ سطح شهرت هم تراز هم باشند. همه لوکیشنهای فیلم در آبادان فیلمبرداری شد؛ دکورها را در آبادان زدیم و در شرایط شرجی و سخت کار کردیم.
محسن غفاری بازیگر فیلم نیز درباره حضور در این فیلم سینمایی و دلیل حضورش گفت: من پروژه را خیلی دوست داشتم و از زمانیکه علاقه بازیگری در من بهوجود آمد، دوست داشتم در یک فیلم جنگی بازی کنم. روزی هم که تست دادم با لهجه آبادانی تست دادم، اما درنهایت به من گفتند نقشی دارم که آبادانی نیست. نقشی بازی کردم که کم بود، ولی دوستش داشتم و به نظرم به اندازه بود.
سعید براتی مدیرفیلمبرداری این فیلم سینمایی در ادامه با اشاره به اینکه نسخهای که نمایش داده شد، باب میل ما نبود، توضیح داد: متاسفم که هیچ سینمای استانداردی نداریم. ما مجبور بودیم برای فیلمبرداری کل شهر آبادان را خاموش کنیم که امکان نداشت و مجبور شدیم فیلم را در روز فیلمبرداری کنیم و به شب تبدیل کنیم. خدا را شکر توانستیم فیلم آبرومندی داشته باشیم درحالیکه حجم زیادی از سی جی و جلوههای بصری داشتیم.
ایزدی مدیر جلوههای بصری نیز درباره بخش جلوههای ویژه این فیلم سینمایی عنوان کرد: این پروژه به لحاظ ویژوال افکت برای من سه پروژه بود و هر یک از اتفاقاتی که رخ میداد برای یک فیلم سینمایی کافی بود، اما همه این موارد با هم در این فیلم جمع شده بود. ما ۴۰۳ پلان داشتیم که عمده آنها جدی و پیچیده بود.
وی در ادامه بحث اضافه کرد: دشوارترین کار به لحاظ پیچیدگی بخش سکانس تانکی بود، اما از لحاظ بصری چیزی که پیچیده به نظر میرسد سازهای است که در پایان فیلم است.
خوشبخت در ادامه درباره سرمایه گذاری وزارت نفت در این پروژه بیان کرد: آقای سعید سعدی به عنوان تهیه کننده حمایت بزرگی از پروژه داشت و اگر نبود فیلم تمام نمیشد. در این ماجرا از متخصصان شرکت نفت خیلی کمکهای فنی گرفتیم.
این کارگردان سینما درباره دو قطبی تهران و آبادان به تعبیر یکی از خبرنگاران یادآور شد: ما کم فروشی کردیم؛ هرچند دوستان فارابی به ما تذکر داده بودند و گفته بودند از لهجههای مختلف استفاده کنیم. اصفهانی و همدانی داشتیم، ولی بالاخره نکتههایی ممکن است از دست افراد برود.
او درباره دیر رسیدن این فیلم به جشنواره عنوان کرد: تقصیر ما نبود که فیلم دیر رسید، اتفاقی بود که بین آدمهای فنی و جشنواره رخ داد. نکته دیگر این است که فیلم تمام نشده بود و در این نسخه همه ایدههای ما اجرایی نشد و باعث شد نسخهای که دوست نداشتم را روی پرده ببینید.
خوشبخت درباره دو قطبی تهران و آبادان به تعبیر یکی از خبرنگاران یادآور شد: ما کم فروشی کردیم، هرچند دوستان فارابی به ما تذکر داده بودند و گفته بودند از لهجههای مختلف استفاده کنیم. اصفهانی و همدانی داشتیم، ولی بالاخره نکتههایی ممکن است از دست افراد در برود.
کارگردان درباره موضوعات مورد نظر در فیلم خود تصریح کرد: «آبادان یازده شصت»، «گلهای باوارده» دو فیلم از سه گانهای بود که میخواستم درباره آبادان بسازم که فعلا تا یک سال راضی نیستم دیگر فیلمی از این مجموعه را بسازم.
خوشبخت در ادامه درباره ریتم کند فیلم عنوان کرد: باید باور کنید که من فیلم را به همراه شما دیدم و این فیلم آماده نبود.
وی در پاسخ به انتقادها که دو شب پیش فیلم برای وزیر نمایش داده شده است گفت: فیلمی هم که نشان وزیر دادیم ناقص بود و به وزیر هم گفتم این فیلم هنوز یک و نیم ماه کار دارد.
کارگردان «آبادان یازده شصت» با اشاره به اینکه ساختن چنین فیلمهایی در کشور ما همتی میخواهد که گروه ما داشت، عنوان کرد: همه بچههایی که اینجا میبینید با سختی کار را به سرانجام رساندند و اصلا سیستم ساخت فیلم بیگ پروداکشن وجود ندارد. یکی از مشکلات همیشگی من این است که بخشی از مسئولان ما واقع بین نیستند. واقع بین باشیم وقتی فیلمی دو ماه کار دارد بپذیریم که دو ماه کار دارد.
وی در پایان گفت: این فیلم، فیلم آن زمان است. اینها که در فیلم نمایش داده شد افراد واقعی هستند، این گروه بعدا توبیخ میشوند که گویی داشتند پالایشگاه را میدزدیده اند.