صادقی گفت: با همت اعضای شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور در سال‌جاری، ۴۸ هزار و ۶۷۴ زندانی از بند رها شده و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

کمتر کسی از لغزش و اشتباه مصون است بنابراین چنین افرادی بسیار نادرند و دور از انتظار است که تمامی کارهای یک فرد درست و پسندیده باشد، اما نکته مهم این است که زیان ناشی از این لغزش‌ها در برخی از موارد موجودیت و منافع دیگران را به خطر می اندازد.

و این در حالی است که بخشش و گذشت از پسندیده ترین رفتارهای انسانی هستند که با ایجاد عواطف و احساسات انسان دوستانه در دل‌ها موجب از بین رفتن کینه و دشمنی و تبدیل خصومت‌ها به دوستی و محبت می‌شوند.

از طرفی با مجازات تمام خطاکاران در هر شرایطی صحنه زندگی مملو از کینه و نفرت خواهد شد، به همین دلیل توسعه فرهنگ بخشش و گذشت در قوه قضاییه و شوراهای حل اختلاف مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

بر همین اساس شوراهای حل اختلاف کشور با مدیریت و نظارت مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه و استفاده از ظرفیت‌های مردمی عملکرد قابل توجه و چشمگیری در زمینه حل و فصل اختلافات و ایجاد سازش در پرونده‌ها پیش از صدور رای و آزادی زندانیان داشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه  پیرامون جایگاه و اهمیت مصالحه و میزان آزادی زندانیان در نتیجه سازش در پرونده‌های ارجاع شده به شوراهای حل اختلاف سراسر کشور در ۹ ماهه نخست سال‌جاری گفت: یکی از شرایط اساسی ایجاد سازش جبران ضرر زیان دیده توسط مجرم است که با پذیرش خطا باید جبران مافات کند و این که مجرم با پذیرش خطای خود و اعتراف به آن زیان طرف مقابل را جبران کند بهترین روش اصلاح مجرمان است.

وی افزود: با محکوم و زندانی شدن ممکن است مجرم به حق سرکوب شده باشد اما نتیجه‌ آن الزاماً اصلاح نیست و از طرفی در زندان با وجود زحمات زیاد و بکارگیری مددکاران مختلف امکان پذیرش اشتباه و جبران توسط مجرم کمتر است.

تا جایی که ممکن است نباید از مجازات حبس استفاده کرد

رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه افزود: تا جایی که ممکن است نباید از مجازات حبس استفاده کرد و در این مسیر باید اذهان و افکار قضات را از لزوم اعمال مجازات زندان دور شود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی افزود: با مجازات حبس اصل فردیت مجازات زیر سوال می‌رود چرا که با زندانی کردن یک نفر خانواده وی و اجتماع نیز به نوعی مجازات می‌شوند و سرمایه اجتماعی نیز برای کسی که جرم مرتکب شده است صرف می شود.

آزادی ۴۸ هزار و ۶۷۴ زندانی در سال‌جاری

وی اعلام کرد: در ۹ ماهه امسال با تلاش و همت اعضا شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور و ایجاد سازش در پرونده‌ها مجموعا تعداد ۴۸ هزار و ۶۷۴ زندانی از بند رها شده‌اند.

رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه یادآوری کرد: آزادی بیش از ۴۸ هزار نفر زندانی در سراسر کشور با همت «شعب تخصصی ویژه مستقر در زندان‌ها، شعب تخصصی ویژه، صنعت، اصناف اتحادیه‌ها و سایر نهادهای تخصصی، شعب واحدهای قضایی شورای حل اختلاف، شرکای کلیدی شوراها، صلح یاران، سفیران صلح، داوران میانجیگران و …» میسر و ممکن شده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی بیان کرد: کسانی که استمداد می طلبند، باید مورد حمایت و یاری قرار گیرند و از آنجا که انسان همواره به دنبال جلب رضایت خداوند است باید دانست که برآورده کردن نیاز مردم به رضایت الهی منجر می شود.

وی همچنین با تشکر از تلاش اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف سراسر کشور، گفت: گذشت شکات از حقوق قانونی وشرعی خود نیز باید مورد قدردانی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار