وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا اجازه ورود پناهجویان جدید از خاک سوریه را نخواهد داد.

جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ با حمایت کشور‌های غربی و مرتجع عربی شروع شد باعث آواره شدن میلیون‌ها نفر و بحران پناهجویان گردید. میلیون‌ها پناهجوی سوری با عبور از مرز‌های شمالی این کشور عازم ترکیه شده و سپس آنجا را به مقصد اتحادیه اروپا ترک کردند. با این حال، طبق توافقی که میان آنکارا و بروکسل صورت گرفت، ترکیه پناهجویان را در خاک خود اسکان داد.

با آرام شدن شرایط جنگی در سوریه، از شدت ورود پناهجویان به خاک ترکیه کاسته شد، اما وقوع زلزله مهیب که شمال سوریه را نیز در برگرفت، نگرانی‌ها درباره موج جدید آوارگان را جدی‌تر از گذشته کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه اعلام کرد مانع از ورود سیل پناهجویان سوری به خاک خود به دلیل وقوع زلزله مهیب در شمال این کشور خواهد شد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این زمینه گفت: ادعا‌ها درباره سیل پناهجویان جدید پس از زلزله که از سوریه در حال حرکت به سمت ترکیه هستند درست نیست. ما هرگز اجازه چنین موضوعی را نخواهیم داد و در این زمینه کوتاه نخواهیم آمد.

با این حال، چاووش اوغلو از افزایش کمک رسانی‌ها از مرز‌های شمالی سوریه خبر داد و گفت: ما دو ورودی جدید در مرز با سوریه باز خواهیم کرد تا کمک‌های بشردوستانه را به ساکنان شمال سوریه برسانیم.

این مقام ترک تاکید کرد: این مرز‌ها تنها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه خواهد بود و این امر بدان معنا نیست که سوری‌های آسیب دیده می‌توانند از آن برای ورود به ترکیه استفاده کنند. ما کمک‌های بشردوستانه به سوری‌ها را تشدید می‌کنیم، ولی هرگز اجازه ورود سیل پناهجویان به خاک خود را نخواهیم داد. این‌ها دو مسئله جدا از هم هستند.

گفتنی است زلزله روز دوشنبه هفته گذشته در ترکیه که قدرتی معادل ۷.۸ در مقیاس ریشتر داشت تاکنون بیش از ۳۷ هزار کشته در دو کشور سوریه و ترکیه بر جای گذاشته است. مارتین گریفیتیس، نماینده ویژه سازمان ملل می‌گوید باید انتظار افزایش دو برابری آمار تلفات را در دو کشور داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
شما ک مثل شمر آب و بر عراق و سوریه بستین تاوان شو هم دیدی بازم در وری میگی؟؟!
خب دستگاههای کارخانجات سوریه ک چپاول کردی توسط داعش تون ، ب سوریه برگردونین مردم سوریه با غارت آب و دستگاههاشون ، بیکار کردین اونوقت پررو بازی در میارین؟؟

لعنت بر شما
آخرین اخبار