مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: صدور الکترونیکی گواهی حق‌ تقدم سبب حذف هزینه های پستی و مشکلات ناشی از آن می شود.

در نشست خبری سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص فرآیند حق تقدم الکترونیک با حضور مسئولان نکاتی مطرح شد.

آقای روشن قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: در فرآیند افزایش سرمایه از محل مطالبات نقدی  باید ابتدا شرکت‌ها فرم‌ها را از طریق پستی ارسال و بعد سهامداران فرم‌ها را پر و باز ارسال می‌شد و بعد از واریز وجه باید مدارک به شکل پستی به شرکت ارسال که به این شکل هزینه‌های زیادی را به شرکت‌ها و سهامداران تحمیل می شد. حتی در این حین ممکن بود مشکلاتی هم رخ دهد به طور مثال ممکن بود اصلا فرد پست را دریافت نکند.

او در ادامه افزود: پیرو ماده ۶۸ برنامه ششم به سازمان بورس اجازه داده شده بود دستورالعملی برای این شرایط طراحی کند امسال این مراحل انجام و دی به شرکت‌ها ابلاغ شد.

او در پاسخ به این سوال که چرا فرآیند زودتر انجام نشده است؟ گفت: باید زیر ساخت الکترونیکی فراهم می‌شد و در ادامه این اقدام انجام و با طراحی سجام زیر ساخت‌های الکترونیکی فراهم شد.

روشن قلب گفت: اکنون فرآیند به این شکل شده است که سهامداران وارد درگاه سهامداری می‌شوند هر شرکت افزایش سرمایه مطرح شده را داشته از این طریق سهامداران می‌توانند حق تقدم‌های خود را در آنجا ملاحظه کنند برای سهامداران نیز پیامک ارسال خواهد شد سهامداران اگر مطالبات داشته در آن سامانه مشخص است و صرفا با تایید می‌تواند مشارکت خود را انجام دهد و اگر نیاز به واریز وجه داشته باشد از طریق درگاه الکترونیکی می‌توانند واریز داشته و وارد فرآیند شوند.

او گفت: با این اقدام دیگر برای شرکت هزینه پستی وجود ندارد مورد دیگر این که جمع بندی اطلاعات دو روز بعد از این فرآیند اعلام خواهد شد البته که این فرآیند برای سهامدارانی است که در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند.

او در پاسخ به این سوال که چه میزان در زمان صرفه جویی می‌شود؟ گفت: چیزی که در قانون تجارت در خصوص  زمان مطرح بود افزایش سرمایه ۶۰ روز در نظر گرفته شده که با این فرآیند صرفه جویی زمان را خواهیم داشت.

او در خصوص دیگر ویژگی این اقدام گفت: جمع بندی اطلاعات بین یک هفته تا دو هفته برای شرکت‌ها زمان بر بود، اما این سامانه زمان را کوتاه‌تر خواهد کرد.

از

ارائه گزارش دهی مناسب با الکترونیکی شدن فرآیند حق تقدم ها

آقای قجری مدیر ارزش افزوده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه تصمیم گرفت در راستای ارائه خدمات گام بردارد با این اقدام تامین مالی برای بازار سرمایه آسان‌تر خواهد شد همچنین این اقدام می‌تواند گزارش دهی مناسبی را برای شرکت‌ها ارائه کند.

روشن قلب می‌گوید: این فرآیند اکنون برای شرکت‌ها تا انتهای سال اختیاری است، اما برای شرکت‌هایی که حق تقدم آن‌ها از اول فروردین باشد الزامی خواهد بود به عبارتی از اول فرودین ۱۴۰۲ الزامی خواهد بود و در صورت عدم رعایت با شرکت‌ها برخورد خواهد شد.

آقای لطفی دیگر مدیر سازمان بورس گفت: با این دستور العمل انتظار داریم فرآیند افزایش سرمایه تسهیل و اطلاع رسانی به شکل صحیح و آسان‌تر انجام شود.

روشن قلب گفت: ۱۹ میلیون نفر در حوزه سهام عدالت روش مستقمی را انتخاب کرده اند که پس از آزاد سازی باید خود این افراد فرآیند انجام دهند که با این اقدام کار سهل تر خواهد شد روش غیر مستقیم هم که مشخص است.

در آخر قجری افزود: اکنون میزان مشارکت در حق تقدم‌ها حدود ۳۰ درصد بود چرا که برای سهامدار به صرفه نبود، اما  با این اقدام مشارکت افزایش خواهد یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
پول دارایکم و پالایشی رو پس بدین بابا کمتر جک بگین
آخرین اخبار