وزیر خارجه آمریکا خواهان عادی سازی روابط میان کوزوو و صربستان به منظور کاهش تنش‌ها شد.

تشدید تنش‌ها میان کوزوو و صربستان طی هفته‌های اخیر باعث نگرانی مقامات غربی در این باره شده است. از این رو، بسیاری از کشور‌های اروپای شرقی و آمریکا از آمادگی خود برای میانجیگری در این زمینه خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد مقامات صربستان و کوزوو باید برای حل مسائل باقی مانده میان خود و عادی سازی دوباره روابطشان تن به "سازش‌های دشواری" دهند.

بلینکن در بیانیه‌ای که در پایگاه خبری وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است، تاکید دارد: من اطمینان خاطر دارم عادی سازی روابط میان صربستان و کوزوو می‌تواند امنیت و کامیابی را برای صرب‌ها و تمامی شهروندان غرب بالکان به ارمغان بیاورد.

وی می‌افزاید: با این حال، باید تاکید کنم رهبران دو کشور نیازمند یک سازش دشوار برای رسیدن به اهدافشان هستند. با این وجود، ثمره این مسئله برای مردم صرب و تمامی منطقه بسیار گسترده و زیاد است. من روز ملی صربستان را هم به مردم این کشور تبریک می‌گویم.

هر دو کشور صربستان و کوزوو طرح اتحادیه اروپا به منظور چارچوب اولیه مذاکرات را پذیرفته اند. بروکسل عادی سازی روابط با کوزوو را پیش شرط مذاکرات عضویت صربستان در اتحادیه اروپا قرار داده است. از این رو، بلگراد به دنبال مذاکرات عادی سازی روابط با کوزوو است.

تنش‌ها میان صربستان و کوزوو پس از آن شدت گرفت که بلگراد از اقدام ۵۰ هزار صرب ساکن شمال کوزوو از عدم رسمیت شناختن استقلال این کشور حمایت کرد. این در حالی است که ۲۵ سال پیش اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با بمباران کوزوو، نظامیان صرب را از این کشور بیرون راندند و این کشور به طور رسمی در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار