قاره آفریقا خواستار دریافت کرسی دائم در شورای امنیت است

نخست وزیر اتیوپی در افتتاحیه اجلاس اتحادیه آفریقا خواستار اعطای کرسی دائم به قاره آفریقا در شورای امنیت سازمان ملل شد.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی با اشاره به نقش پیشرو قاره آفریقا در حل و فصل مسائل جهانی گفت: امروز آفریقا در خط مقدم حل و فصل فوری‌ترین مسائل جهانی از جمله حل مناقشه حفاظت از محیط زیست و انرژی سبز قرار دارد.

به گزارش آرتی عربی، نخست وزیر اتیوپی گفت: آفریقا در عرصه‌های مهم برای بشریت یک پیشرو است، بنابراین زمان آن فرا رسیده است که این نقش را به رسمیت بشناسیم. من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم تا دوباره بگویم که آفریقا می‌تواند عضویت دائمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد که کشور‌های آفریقایی نیز باید در G۷، G۲۰ و سایر نهاد‌های بین المللی حضور داشته باشند.

پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، حمایت خود را از حضور نماینده کشور‌های آفریقایی در میان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل به عنوان بخشی از اصلاحات آن اعلام کرده بود.

از زمان تأسیس سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵، تنها ۵ عضو دائمی شورای امنیت به نام‌های روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس وجود دارد.

سی و ششمین نشست آتی اتحادیه آفریقا با موضوع «تسریع در اجرای منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا» در آدیس آبابا آغاز به کار کرد. بر اساس برنامه‌هایی که قبلاً توسط سران کشور‌های آفریقایی اعلام شده بود، تا سال ۲۰۳۴ آن‌ها باید تعرفه‌ها را به طور کامل در داخل مرز‌های این قاره حذف کرده و تجارت داخلی را ۶۰ درصد افزایش دهند. چشم انداز طرح این است که آفریقا را با بیش از یک میلیارد جمعیت به یکی از بزرگترین بلوک‌های اقتصادی تبدیل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار