مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: اجرای طرح الگوی کشت یکی از مهمترین برنامه‌ها برای بهره‌وری اصولی از آب کشاورزی است.

سعید هوشیار مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان این که محدودیت منابع آبی بزرگترین چالش در حوزه کشاورزی و شرب کشور است، گفت : امروز محدودیت‌ها در خصوص منابع آبی جدی است ویافتن راه‌حل‌های مناسب هنگام بروز بحران‌ها ضروری است.

وی بر بهره‌وری بیشتر از منابع آبی موجود و بارندگی‌ها تاکید کرد و گفت: از آنجایی که درکرمانشاه در معرض چالش‌هایی همچون گرد و غبار و ریزگرد‌ها هستیم، یکی از بهترین شرایط موجود که قابلیت کشت یک میلیارد نهال را مهیا می‌کند، همین استفاده از ظرفیت‌های موجود بارش‌ها و بارندگی‌های اخیر است.

هوشیار افزود: صرفه‌جویی و مدیریت منابع آبی مهمترین نیاز کنونی کشور برای برون‌رفت از چالش کم‌آبی است که به امنیت غذایی پایدار کمک می‌کند ضمن آن که بهره‌گیری از فناوری در استفاده منابع آبی ضروری است.

وی با اشاره به این که امروزه در هر سال بین ۲ تا سه فناوری بالا و پیشرفته در دنیا متولد می‌شود، افزود: یکی از اتفاقات بزرگی که باید در کشاورزی بیافتد این است که یک جایگاه ویژه برای استفاده از فناوری‌های نوین در آبیاری کشاورزی در نظر بگیریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بر استفاده مناسب از منابع و الگو‌های تولید تاکید کرد.

وی به گسترش محصولات کم‌آب‌بر متناسب با مزیت‌های منطقه‌ای و اقلیمی اشاره کرد و گفت: بسیاری از گونه‌های بومی با آب بسیار کمی می‌توانند علوفه مورد نیاز را تامین کنند که شامل گونه‌هایی مثل ارزن، سورگوم و خانواده گراس‌ها هستند که باید جایگزین علوفه پرآب‌بر شوند.

هوشیارقطعه قطعه شدن و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را یکی از مشکلات تهدید کننده بخش کشاورزی دانست و بر رفع این مشکل برای دستیابی به بهره‌وری و تولید بیشتر تاکید کرد.

هوشیار روی آوردن به کشاورزی حفاظتی و استفاده از آب‌های نامتعارف را از دیگر راهکار‌های بهره‌وری مناسب از آب کشاورزی عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت موجود در برخی مناطق برای کاشت و تولید چوب در زراعت چوب بخش عمده‌ای از نیاز کشور را برطرف و از واردات کاغذ بی‌نیاز می‌کند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.