رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:

نسخه عملیاتی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نیاز داریم

خیاطیان گفت: باید از نظریه پردازی در زمینه اقتصاد مقاومتی عبور کرده و نسخه عملیاتی برای اجرای این سیاست‌ها در همه دستگاه‌ها ارائه دهیم.

محمدصادق خیاطیان در نشست «اقتصاد مقاومتی؛ از نظر تا عمل» گفت: ما در حوزه اقتصادی از نبود ساختار نظری آسیب می‌بینیم و باید از نبود انسجام در حوزه‌های اقتصادی رهایی یابیم. این جلسه که به مناسبت سالروز ابلاغ این سیاست‌ها است، از دوستان هم‌نظر در حوزه دعوت کردیم تا به بررسی این ابلاغیه بپردازیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک هدف از برگزاری این نشست بررسی سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: محقق نشدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بعد از ۱۰ سال از ابلاغ آن، نیازمند آسیب‌شناسی است.

خیاطیان اظهار داشت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در همان ابتدای ابلاغ تشکیل شده و سازمانه و نهاد‌ها برنامه‌های خود را مطرح می‌کردند، اما هنوز این سیاست‌ها عملی نشده است. تبیین نشدن از درک درست سیاست‌های ابلاغی باعث اجرا نشدن آن شده است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک افزود: نکته بعدی تدوین نقشه راه است که به عنوان خروجی از این نشست انتظار داریم. باید از مقام حرف و تئوری عبور کنیم و نسخه عملیاتی بدهیم.

نداشتن التزام و اعتقاد برخی کارگزاران آفت اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد هم در این نشست اقتصاد مقاومتی را به معنای اقدام ویژه با رویکرد متفاوت عنوان کرد و گفت: برای فعال‌سازی اقتصاد مقاومتی نیازمند فعال‌شدن چهار جبهه هستیم، که جبهه اول علم است. تولید علم کاربردی و درگیر شدن دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف، می‌تواند این جبهه را فعال کند.

عبدالملکی ادامه داد: جبهه دوم، جبهه فرهنگی است که این جبهه شامل تبدیل اقتصاد مقاومتی به باور عمومی درست است. اکثریت مردم و حتی مسئولان فهم درستی از اقتصاد مقاومتی ندارند و نمی‌دانند که کرانی‌ها به دلیل عملیاتی نشدن اقتصاد مقاومتی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد جبهه سوم را جبهه سیاسی عنوان کرد و گفت: فعال شدن این جبهه به وسیله مطالبه‌گری موثر است که یک فناوری موثر است.

وی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی را جبهه چهارم دانست و گفت: اگر اقتصاد مقاومتی را در حوزه کاری خود اجرایی نکنیم، اقتصاد مقاومتی عملیاتی نمی‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: آفت اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی نداشتن التزام و اعتقاد برخی کارگزاران به بحث اقتصاد مقاومتی است.

عبدالملکی اضافه کرد: پیشنهاد من این است که مرکز بررسی‌های استراتژیک سند تولید نکند؛ ما به اندازه کافی سند داریم. اگر به دنبال نتیجه هستیم، باید میز‌های گفت‌وگوی جدی برگزار شود و به وجوه مشترک برسد و اشتراکات با وزیر و معاون مربوطه درمیان گذاشته شده و اشتراکات اجرایی شوند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: عملکرد وزرا با یک سری معیار‌های مشخص اقتصاد مقاومتی بررسی شود و نتیجه ارزیابی به آن‌ها اعلام شده و نواقص برطرف شود.

در این نشست، حجت عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد، عادل عبودتیان دستیار مردمی‌سازی رئیس‌جمهور، محمدهادی سبحانیان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، حجت‌الاسلام محسن اراکی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار