به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی، سیامک بهنام مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: رادار M-SSR ModeS که بر اساس برنامه ریزی انجام شده، سال آینده در فرودگاه آبادان نصب خواهد شد، تحولی را در حوزه تهیه تجهیزات تولید داخل توسط شرکت فرودگاهها رقم میزند و برگ زرینی در دفتر افتخارات صنعت هوانوردی خواهد بود.
بهنام گفت: این رادار ایرانی توسط دانشگاه صنعتی اصفهان تولید و در فرودگاه آبادان نصب خواهد شد.
او با اشاره به عمدهترین پروژههای اجرا شده گفت: نصب و عملیاتی شدن سامانه ILS فرودگاههای اهواز، بندرعباس، ساری، سامانه DVOR فرودگاههای بندرلنگه و بوموسی، نصب و راهاندازی چهار سامانه سوئیچینگ و سایتهای فرستنده در فرودگاههای زنجان، همدان، شهرکرد، خرم آباد، خرید و نصب ریدوم رادار فرودگاه امام خمینی، FAT و SAT و تحویل گرفتن پنج سامانه برج موبایل و ارسال دو سامانه به فرودگاههای مشهد و شیراز، خرید، نصب و راهاندازی دو دستگاه UPS ۴۰ KVA در سایت رادار فرودگاه بندرعباس، طراحی، نصب و تست سامانه اتوماسیون آریا در فرودگاه امام خمینی (ره)، ترخیص و تحویل نهایی ایکس ریهای باقیمانده قرارداد خرید ۹۳ دستگاه، خرید، تحویل، ارسال به فرودگاههای مورد نظر و نصب و راه اندازی ۲۰ دستگاه کمک بازرسی WTMD، بازدید و بررسی و انجام تستهای لازم در پروژهای رادار MSSR و VSD با دانشگاه اصفهان با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی، برگزاری مناقصات خرید تجهیزات شبکه ATN، ریدوم رادار فرودگاه اصفهان، پنج سامانه سوئیچینگ تولید داخل و ۵۰ رادیو برای سایتهای RCAG (که در دو مناقصه اول برنده مشخص و در مرحله عقد قرارداد بوده و مناقصه سوم و چهارم در مرحله تجدید و بازگشایی پاکات فنی و قیمت هستند)، اهم پروژههایی بود که در امسال انجام شد.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی، سال آینده را به لحاظ پروژههای مربوط به این اداره کل سالی مهم دانست و گفت: نصب سامانه ILS در فرودگاههای امام خمینی (ره) و مشهد، نصب سامانه DVOR در فرودگاههای شیراز و ایلام، برگزاری مناقصات خرید سه سامانه ILS/DME، ده سامانه DVOR/DME، یک سامانه سوئیچینگ و احداث ساختمان در کوه شتری برای انتقال و نصب رادار براساس مجوز هیئت مدیره محترم، ارسال و بهره برداری دو سامانه برج موبایل در فرودگاههای کرمان و کرمانشاه، پیگیری نصب تجهیزات ATN، پنج سامانه سوئیچینگ و ریدوم فرودگاه اصفهان خریداری شده از سال گذشته، جابهجایی سایت RCAG در گنوی بندرعباس و مشارکت با دانشگاه اصفهان به منظور بهره برداری از رادار تولید داخل و نصب آن در فرودگاه آبادان و پروژه VSD از جمله مهمترین برنامههای سال آینده است.
نصب ۶۰ دستگاه X-RAY در سال آینده
بهنام درباره آخرین وضعیت دستگاههای X-RAY گفت: در سه سال گذشته ۹۳ دستگاه خریداری شده و سال آینده حدود ۶۰ دستگاه نصب خواهیم داشت.
او درباره اهمیت موضوع آموزش در اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی گفت: باتوجه به تحریمهای صنعت هوانوردی، خرید تجهیزات روز دنیا امکان پذیر نیست، ناچار به نگهداری و تعمیر و عملیاتی نگهداشتن سامانهها و تجهیزات موجود هستین که این امر با آموزش کافی و مناسب و بهروز نگه داشتن صلاحیت شغلی همکاران امکانپذیر شده است.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی با بیان اینکه بحث آموزش باید به دغدغه اصلی تمام مدیران هوانوردی تبدیل شود، گفت:امسال حدود ۷۰ دوره آموزش پودمانی برگزار شد که ۲۰ مورد آنها مجازی و بقیه حضوری بود. همچنین برای ۱۹۰ نفر از همکاران آزمونهای کتبی صلاحیت شغلی Basic و RateA و برای ۱۳۰ نفر از همکاران آزمونهای عملی Rate A,B برگزار و ۱۲۰ کارت صلاحیت شغلی صادر شده است.
بهنام با اشاره به اهمیت شرکت در اجلاس ها، کارگاههای آموزشی و نمایشگاهها و کنگرههای بین المللی گفت: به دلیل شرکت نامنظم نمایندگان ایران در اجلاس بینالمللی و به ویژه منطقهای، اکنون تمام کرسیهای دفتر منطقهای به سایر کشورها رسیده است. این درحالی است که حضور در اجلاس منطقهای و همچنین حضور در کارگاههای آموزشی، نمایشگاهها و کنگرههای بین المللی، ضمن اینکه موجب تاثیر گذاری شرکت فرودگاهها در تصمیمات حوزه هوانوردی خواهد بود، تاثیرات بسیار زیادی در تبادل دانش و تجربه متخصصان عملیات هوانوردی و در نتیجه نگهداری بهینه سامانهها و تجهیزات و انتخاب بهتر در خرید تجهیزات را بهدنبال خواهد داشت.
کمبود نیروی متخصص؛ مهمترین چالش اداره کل ارتباطات وناوبری هوایی
او بحث کمبود نیروی متخصص را مهمترین چالش پیش روی اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی دانست و گفت: در ۲۰ سال اخیر بدلیل لغو مجوز استخدام نیرو از طریق دانشکده، بشدت با کمبود نیرو مواجه شده ایم و استخدامهای انجام شده نیز مقطعی و با تعداد کم انجام شده است. با حمایت مدیران شرکت فرودگاهها، سال گذشته ۵۳ نیرو جذب اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی در ادارات و واحدهای مهندسی الکترونیک شدند که بسیار موثر بود لیکن این روند باید بصورت منظم ادامه داشته باشد تا جایگزین پرسنل بازنشسته شوند.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاهها گفت: در شش سال آینده حدود ۱۵۰ نفر از نیروهای متخصص، معادل یک چهارم ظرفیت کنونی این اداره کل در سطح فرودگاههای کشور و تهران بازنشسته خواهند شد.
نگاهداشت نیروهای بازنشسته و استفاده از نیروهای امریه بعنوان راهکارهای کوتاه مدت، استخدام از طریق سازمان سنجش بعنوان راهکار میان مدت مطرح است لیکن راهکار بلندمدت جهت برون رفت از چالش کمبود نیرو، احیای مجدد دانشکده صنعت هوانوردی و جذب نیرو از طریق دانشجویان آن دانشکده است که پیگیری مجدانهای را میطلبد.
پیگیری بهروزرسانی مرکز کنترل؛ مهمترین هدف سال آینده
او گفت: سامانههای اتوماسیون و سوئیچینگ مرکز کنترل فضای کشور در سال ۱۳۸۰ عملیاتی شده اند و اکنون نیازمند ارتقا و بهروزرسانی هستند که تحقق این مهم، نیازمند همراهی در سطح ملی است تا شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بتواند آن را محقق سازد.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی، پیگیری بهسازی مرکز کنترل را دیگر هدف مهم سال آینده دانست و گفت: در زمینه حفظ و نگهداری جادههای دسترسی به سایتهای CNS در مناطق صعب العبور و همچنین خودروهای مناسب برای این اداره کل و فرودگاهها جهت دسترسی به سایتهای مذکور، با دستور مدیرعامل اقدامات خوبی نیز در این خصوص در حال انجام است