کشف ژن جدیدی که باعث سرطان می‌شود

محققان ژنی را شناسایی کردند که نقش مهمی در ایجاد انواع سرطان دارد.

سرطان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها در نتیجه پاسخ‌های سلولی به فشار، مانند آسیب DNA و کمبود مواد مغذی، جهش می‌یابند و در ماهیت آن‌ها تغییر می‌شود، که دانشمندان موفق به شناسایی ژن مسئول آن شده‌اند.

این ژن در همه انسان‌ها وجود دارد و وظیفه اصلی آن محافظت از سلول‌ها در برابرخستگی و فشار است، اما زمانی که سرطان ایجاد می‌شود، منجر به افزایش توانایی آن‌ها در انتشار، تکثیر و ایجاد تومور می‌شود.

دکتر مارک میندلو، پروفسور بیوشیمی و ژنتیک مولکولی و نویسنده این مطالعه، ژنی به نام HAPSTR۲ پیدا کرده که فعالیت آن در مغز و بیضه‌ها و در چندین نوع سلول سرطانی شناسایی شده است.

به گفته محققان، HAPSTR۲ گونه‌ای از ژن دیگری به نام HAPSTR۱ است که پاسخ‌های سلولی به استرس را تنظیم می‌کند. هنگامی که HAPSTR۱ عملکرد نادرست دارد، HAPSTR۲ برای جایگزینی آن و کاهش استرس سلولی وارد عمل می‌شود.

همه سلول‌های انسان مسیر‌هایی دارند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا با انواع مختلف استرس‌های سلولی و محیطی مقابله کنند، اما سلول‌های سرطانی این مسیر‌ها را کنترل می‌کنند تا به گسترش آن‌ها منجر شوند.

مندلو گفت این کشف ممکن است به بهبود درک ما از مکانیسم‌هایی کمک کند که در آن سرطان و سایر بیماری‌ها ژن‌های دخیل در پاسخ سلولی به استرس را کنترل می‌کنند.

او توضیح داد که تحقیقات آینده بر درک مکانیسم‌های زیربنایی عملکرد پروتئین HAPSTR۲ به منظور توسعه درمان‌های مناسب برای سرطان متمرکز خواهد بود.

این محقق گفت: پروتئین HAPSTR۱ برای حیات و توسعه سرطان‌ها ضروری است و شناسایی HAPSTR۲ مکانیسم دیگری را نشان می‌دهد که توسط سلول‌های سرطانی برای گسترش استفاده می‌شود و این برای توسعه درمان و مقاومت در برابر بدخیمی‌ها مهم خواهد بود.

منبع: ارم نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار