استفاده از روش تسطیح لیزری و ماهواره‌ای اراضی کشاورزی در سربیشه سبب افزایش ۲۵ درصدی بهره وری و کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب شده است.

کشاورزی در خراسان جنوبی به دلیل کمبود بارندگی و محدودیت منابع آبی با محدودیت‌هایی رو به رو است.

استفاده از روش‌های نوین کشاورزی سبب می‌شود تا هم جلوی هدررفت آب در اراضی کشاورزی گرفته شود و هم بهره وری محصولات افزایش پیدا کند.

یکی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در خصوص تسطیح زمین‌های کشاورزی، استفاده از فناوری ماهواره‌ای و لیزری است که با استفاده از آن زمین‌های کشاورزی تسطیح می‌شود.

کاهش زحمت و کارگر با استفاده از فناوری های جدید

یکی از کشاورزان شهرستان سربیشه گفت: تا پیش از ورود این فناوری، مجبور بودیم با چشم زمین‌های خود را تسطیح کنیم که مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

او افزود: از جمله این مشکلات، همسطح نشدن زمین به طور کامل و استفاده از نیروی کارگری زیاد بود و در زمان داشت محصولات، آب مصرفی افزایش پیدا می‌کرد.


بیشتر بخوانید


ابراهیمی کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه بیان کرد: از جمله مزایای تسطیح اراضی به روش لیزری و ماهواره‌ای می‌توان به کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب و کاهش ۲۵ درصدی هزینه‌های تولید اشاره کرد.

او با اشاره به کاهش علف‌های هرز زمین‌ها به دلیل استفاده از این فناوری نوین عنوان کرد: با این تفاسیر، بهره وری محصولات کشاورزی را می‌توان تا ۲۵ درصد افزایش داد.

صرفه جویی در مصرف آب با تسطیح ماهواره ای و لیزری

زرگری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه در خصوص فناوری تسطیح زمین به روش ماهواره‌ای و لیزری گفت: در روش ماهواره‌ای دستگاه فرستنده‌ای حدود ۵ الی ۶ کیلومتر دورتر از تراکتور در حال کار در زمین نصب می‌شود.

او افزود: این فرستنده به دستگاه گیرنده‌ای که روی تراکتور تعبیه شده است فرمان می‌دهد که با خاک برداری و خاک ریزی کار تسطیح اراضی را انجام دهد.

زرگری با بیان اینکه این فناوری جدیدترین نوع تسطیح اراضی به روش مکانیزه است، تصریح کرد: فرمان دادن فرستنده به گیرئده بر حسب شیب زمین در نواحی مختلف انجام گرفته که جلوی هدررفت آب را می‌گیرد.

با استفاده از این روش سالانه در مصرف آب در بخش کشاورزی شهرستان سربیشه، ۳ میلیون مترمکعب صرفه جویی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.