یک کارشناس موسیقی گفت:نباید فقط در مدار موسیقی داخلی باشیم، نگاه بین المللی داشته و اندیشه ورزی را در کنار موسیقی بین الملل کنار هم بچینیم.

رضا مهدوی نوازنده سنتور، مدرس و کارشناس موسیقی در برنامه صباهنگ در سخنانی به آشنایی با حسین ملک و آموزش در مدرسه این هنرمند برجسته سنتور اشاره کرد و گفت: بنده افتخار داشتم در دوران کودکی در ابتدای دهه ۶۰ به مکتب حسین ملک بروم؛ او شخصیتی کاریزماتیک و بیانی سلیس و طنزگونه داشت که وقتی در آن شرایط سخت موسیقی با افراد صحبت می‌کرد به آن‌ها انگیزه و امید می‌داد. در واقع حسین ملک سفیر سنتور ایران در جهان بود و در ۳۵ کشور به اجرا رفته بود و هیچ موسیقیدانی اینقدر سفر به خارج از ایران نداشت. 

این نوازنده سنتور درباره اجرای بداهه خود در شب حسین ملک توضیح داد: من در این اجرا کاملا بداهه نواختم؛ در بداهگی ناخواسته از مخاطبان و استادم حس گرفتم؛ در حین اجرا ناخواسته ملودی در خاطرم نقش بست که می‌شود در آینده آن را آهنگسازی استفاده خواهم کرد و چیزی که در این اجرا مرا به وجد آورد سکوت و توجه ویژه مخاطبان بود. 

استاد مهدوی موسیقی و مخاطبان موسیقی را دسته بندی کرد و گفت: هنوز در کشور ما تفکیک موسیقی صورت نگرفته است، موسیقی تفننی و جدی با هم فرق دارند.  هرجا و هر ساعت موسیقی خاص خود را لازم دارد و باید با پخش صحیح این موسیقی در جایگاه و زمان مناسب به مردم آگاهی دهیم.  شنوندگان موسیقی و مخاطبان ارکستر‌ها کسانی هستند که در حوزه موسیقی و آهنگسازی آموزش‌هایی را دیده اند و آن‌ها می‌توانند به صورت تخصصی‌تر موسیقی را بشنوند، ولی گروه دیگر نیست مردم عادی جامعه هستند هنر برای مردم است و کسانی که آموزش موسیقی می‌بیند تعداد اندکی هستند. 

این پژوهشگر موسیقی این جشنواره را فرصتی برای استفاده از اهالی موسیقی بین الملل دانست و بیان کرد: زمانی که در این گونه جشنواره‌ها پتانسیل لازم برای استفاده از اهالی موسیقی برون مرزی وجود دارد، باید شرایطی فراهم شود تا این اهالی در کنار هنرمندان داخلی قرار گیرند و با هم کار تلفیقی کند، صداوسیما باید از این فرصت استفاده کند ما هنرمندان ایرانی کم نداریم که با موسیقی بین الملل به خوبی آشنا هستند. 

وی افزود: ما نباید فقط در مدار موسیقی داخلی باشیم، نگاه برون مرزی و بین المللی داشته باشیم و این اندیشه ورزی را در کنار موسیقی بین الملل و فرهنگ‌های مختلف کنار هم بچینیم و مشترکات مان را بیابیم و آن‌ها را گسترش دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار