اصغر باقرزاده که به مناسبت فرارسیدن هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی (۸ تا ۱۳ اسفند) سخنران پیش از خطبههای امروز نماز جمعه تهران بود، ضمن گرامیداشت روز و هفته امور تربیتی گفت: اهمیت تربیت بر همگان روشن است؛ ما باید تربیت در دوران کودکی و نوجوانی را به جهت تأثیرپذیری بیشتری در این دوره جدی بگیریم.
وی افزود: هجمهها اگر بر همه قشرها وجود دارد، بهویژه در دوران اخیر، بر قشر کودکان و نوجوانان شدیدتر و دقیقتر است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ارکان تربیت اعم از خانواده، مدرسه و رسانه اظهار کرد: آنچه بر عهده آموزش و پرورش و وظایف و تکالیفی که به مدرسه سپرده شده است. محتوا و برنامه درسی و نیروی انسانی ۲ رکن مهم مدرسه هستند. ۱۴ فروردین سال جاری آموزش و پرورش بعد از ۸۰۰ روز تعطیلی اجباری به واسطه کرونا با پافشاری مجوز بازگشایی مدارس را گرفت. این تعطیلات طولانی لطمههای آموزشی و تربیتی بسیاری بر فرزندان ما وارد کرد.
باقرزاده ادامه داد: اخیراً نیز تعطیلیهای مکرری را که تصمیمگیریاش بهطور مستقیم بر عهده آموزش و پرورش نبود شاهد بودیم که با تدابیر اتخاذ شده بچهها به مدرسه برگشتند.
وی با بیان این که عقبماندگیها و مسائلی که باید به آن بپردازیم بسیار زیاد هستند، گفت: اما اقداماتی را در این ماهها انجام دادیم. در بخش قرآن، عترت و نماز، اجرای بسته «نور چشم» مقارن با میلاد حضرت رسول (ص) آغاز شد و برپایی نماز جماعت در همه مدارس از ۱۹ مهر شروع شد. همچنین آموزش نماز را در پایه سوم برای دختران و پایه نهم برای پسران و سپس برپایی جشنهای تکلیف را داشتیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: حدود پنج میلیون نفر در سطح مدرسهای مسابقات قرآن شرکت کردند که برگزیدگان در سطح استانی و پساز آن در سطح کشوری شرکت خواهند کرد. رئیسجمهور اجازه داد آموزش و پرورش امکان برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن دانشآموزی را نیز فراهم کند.
باقرزاده با بیان این که ۸۵۰ دارالقرآن در سطح کشور داریم که تعدادی فعال نیستند و به کمک مؤسسات قرانی آنها را فعال خواهیم کرد، اظهار کرد: دو میلیون دانشآموز در دارالقرآنها ثبتنام کردهاند و دورههای روخوانی، حفظ و تجوید قرآن را میگذرانند. از ابتدای سال یکمیلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز موفق به حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم شدهاند. همچنین در طرح «اتقان» تلاش میکنیم معلمان ابتدایی در کلاسهای قرآن دارالقرآنها شرکت کرده و توانمند شوند.
وی با بیان این که در بخش فرهنگی و هنری جشنواره سرود مورد توجه بچهها قرار گرفته است، ادامه داد: سرودهایی با محتوای معرفتی، انقلابی و اسلامی آماده و اجرا میشوند. اگر گاهی در گوشه و کناری معلمی محتوای نامناسبی را به نمایش میگذارد، اما از آنسو بسیاری از مدارس ما اجازه دادهاند بچهها سرودهایی با محتوای مناسب تولید کنند. همچنین چهل و یکمین دوره جشنواره سرود در حال برگزاری است و جشنواره تئاتر درسی نیز بهتازگی در حال اجراست و بچهها محتوای درسی را به تئاتر تبدیل و در کلاس برگزار میکنند که آثار تربیتی خوبی دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره اردوهای دانشآموزی نیز گفت: اردو یک موقعیت شگرف یادگیری است و اگر مربی خوبی همراه دانش آموزان باشد اثرات خوبی خواهد داشت. دو دسته از اردوها در حال برگزاری است؛ نخست اردوهای راهیان نور که توسط بسیج دانشآموزی برگزار میشود و دوم هم، اردوهای راهیان پیشرفت است که بچهها بهتناسب سن و سال برای مشاهده اماکن صنعتی، علمی، فرهنگی و پدافندی اعزام میشوند تا هم امید و هویت یابند و هم نسبت به چشمانداز آینده خودشان و کشورشان نگاه وسیعی داشته باشند.
باقرزاده افزود: بعد از پنج سال با کمک خیرین اردوی زیارت اولیها را نیز راه انداختهایم؛ تا آخر سال ۵۰۰۰ نفر و در سهماهه اول سال آتی هم ۵۰۰۰ نفر دیگر به مشهد مقدس اعزام میشوند.
وی درباره فعالسازی اردوگاههای دانشآموزی با تأکید بر این که حدود ۳۴۸ اردوگاه در کشور برای دانش آموزان داریم که وضعیت ۶۸ اردوگاه را بهبود دادهایم، اظهار کرد: اردوگاهها در سالهای گذشته مورد کمتوجهی قرار گرفتهاند و در حال حاضر حدود ۲۲۰ کانون فرهنگی هنری و ۱۰۰۰ کانون پرورش فکری را نیز فعال کردهایم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که حدود ۲۵ هزار نفر از روحانیون به کمک آموزش و پرورش آمدهاند و در ۲۵ هزار مدرسه مستقر شدهاند، گفت: همچنان ۱۰۰ هزار مدرسه ما نیازمند اعزام نیروی مناسب روحانیت است، ۱۱۴ هزار مدرسه داریم که در ۲۵ هزار مدرسه روحانیون مستقر شدهاند. البته در ۴۰ هزار مدرسه نیز خودمان مربی تربیتی داریم و ۴۰ هزار مدرسه ما هنوز نیاز به نیروی انسانی مربوطه دارند.
باقرزاده همچنین به راهاندازی خط ۱۵۷۰ اورژانس اجتماعی دانشآموزی اشاره کرد و گفت: امکان طرح سؤال و مشاوره از این طریق وجود دارد. آموزش و پرورش به کمک خانوادهها احتیاج مبرم دارد و خانوادهها باید نقش تربیتی خود را جدی بگیرند و به ما یاری بدهند که بتوانیم برنامههای ویژهای را تدارک دیده و اجرا کنیم.