مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور اعلام کرد بر اساس دستور مقام معظم رهبری که «هیچ کودک افغانستانی حتی مهاجرانی که بهصورت غیرقانونی و بدون مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبتنام شوند پیگیریهای جدی با سایر دستگاههای دولتی ازجمله وزارت امور خارجه و وزارت کشور، برای رفع مشکلات، محدودیت و بهرهمندی کودکان افغانستانی به آموزشهای مناسب را در دستور کار قرار داده ایم.
امکان ثبتنام دانش آموزان اتباع در مدارس خاص مانند سمپاد و شاهد وجود دارد
مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور گفت دولت جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اصول اخلاقی و اسلامی، علیرغم همه مشکلات داخلی آموزشوپرورش شامل: کمبود نیروی انسانی، فضای آموزشی و … شرایط برابر در بهرهمندی از فرصتهای تعلیم و تربیت برای دانش آموزان پناهنده ازجمله دانش آموزان اتباع افغانستانی که بخش عمده دانش آموزان اتباع را تشکیل میدهند، ایجاد کرده است، بهطوریکه دانش آموزان افغانستانی در مدارس خاص مانند سمپاد و شاهد و… نیز امکان ثبتنام دارند و هیچ تفاوتی نسبت به دانش آموزان ایرانی ندارند. بر همین اساس جداسازی دانش آموزان اتباع خارجی و ایرانی در مدارس ممنوع است.
تحصیل ۶۷۰ هزار دانش اتباع افغانستانی در ایران
مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور افزود در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۶۷۰ هزار نفر دانشآموز اتباع خارجی در ایران تحصیل میکنند که این رقم نسبت به سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ که ۳۲۹ هزار نفر از دانش آموزان اتباع در مدارس ایرانی تحصیل میکردند، افزایش دو برابری داشته است.
در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، ۵۵۶ هزار نفر و در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۶۷۰ هزار نفر دانشآموز اتباع افغانستانی در مدارس ایرانی تحصیلکردهاند که سرانه دانشآموزی این دانش آموزان در این سالها به ترتیب ۴۲۷ و ۵۲۷ دلار بوده است.
بیش از ۹۶ درصد هزینههای تحصیل دانش آموزان اتباع افغانستانی را جمهوری اسلامی ایران تأمین میکند
مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور همچنین اعلام کرد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شش میلیون و پانصد و سیوهشت هزار دلار کمکهای بینالمللی و دویست و سیوهفت میلیون و ششصد و شش هزار دلار هزینه داخلی و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۱۷ میلیون دلار کمک بینالمللی و سیصد و سیوپنج میلیون و ششصد و سیویک هزار دلار هزینههای داخلی برای آموزش اتباع افغانستانی صرف شده است. بر این اساس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کمکهای بینالمللی ۲،۷ درصد و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ این کمکها کمتر از ۵ درصد هزینههای آموزش دانش آموزان اتباع افغانستانی را پوشش داده است که مجموع کمکهای سازمانهای بینالمللی برای تحصیل اتباع افغانستانی در ایران کمتر از ۳،۹ درصد از هزینه کل در دو سال گذشته است و جمهوری اسلامی ۹۶،۱ درصد هزینههای آموزش دانش آموزان اتباع افغانستانی در دو سال گذشته را برعهدهگرفته است.
دانش آموزان افغانستانی در حال حاضر در ۶ هزار مدرسه سراسر ایران در حال تحصیل هستند که ۸۸ مدرسه با مشارکت سازمانهای بینالمللی احداث و ۲۳ مدرسه دیگر نیز در حال ساخت میباشد.
سازمانهای بینالمللی درصد بیشتری از هزینههای آموزش دانش آموزان اتباع افغانستانی را عهدهدار شوند
در حوزه پوشش تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی ضرورت دارد از محل منابع مالی سازمانهای بین المللی حداقل ۱۰۰۰ مدرسه برای تأمین فضای آموزش دانش آموزان اتباع خارجی ساخته شود و هزینه تأمین تجهیزات آموزشی توسط سازمانهای بینالمللی افزایش یابد و کمکهایی مانند هزینه واگذاری زمین، تأمین تجهیزات، تأمین انسانی نیروی انسانی، هزینه نگهداری و سایر اقلام تنها بر عهده وزارت آموزشوپرورش نباشد و سازمانهای بینالمللی درصد بیشتری از هزینههای آموزش دانش آموزان اتباع افغانستانی را عهدهدار شوند.
مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور اعلام کرد تحصیل ۶۷۰ هزار دانشآموز اتباع افغانستانی با بیش از ۳۵۲ میلیون دلار هزینه در ایران دارد که سازمانهای بینالمللی کمتر از ۳،۹ درصد هزینه تحصیل دانش آموزان افغانستانی را پرداختهاند
مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور با اعلام اینکه بیش از ۶۷۰ هزار دانشآموز اتباع افغانستانی در ایران تحصیل میکنند که هزینه آموزش این دانش آموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش از ۳۳۵ میلیون دلار است، گفت: سازمانهای بینالمللی کمتر از ۳،۹ درصد هزینه تحصیل دانش آموزان اتباع افغانستانی در ایران را پرداختهاند، لذا ضروری است تا این سازمانها برای افزایش کمی و کیفی آموزشهای لازم به دانش آموزان اتباع افغانستانی توجه بیشتری نمایند و کمکهای بیشتری در هزینههای ساخت و جاری مدارس پرداخت کنند.
در حوزه پوشش تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی ضرورت دارد تا تأمین درصد ناچیزی از هزینه ساخت مدارس و تجهیزات توسط سازمانهای بینالمللی افزایش یابد و کمکهای مانند هزینه ساخت، واگذاری زمین، تأمین تجهیزات، تأمین انسانی نیروی انسانی، هزینه نگهداری و سایر اقلام تنها بر عهده وزارت آموزشوپرورش نباشد و سازمانهای بینالمللی درصد بیشتری از هزینههای آموزش دانش آموزان اتباع افغانستانی را عهدهدار شوند.