فرماندار اسکو برخورد جدی با متصرفان بستر رودخانه‌ها در این شهرستان را خواستار شد.

آقای فیروزی در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی اسکو طول رودخانه‌های موجود در شهرستان اسکو را افزون بر ۷۰۰ کیلومتر دانست و گفت: از این میزان نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر تعیین بستر و حریم شده که نیاز است با شناسنامه دار کردن این رودخانه‌ها از تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به گسترده بودن طول مسیر رودخانه اسکو چایی مهمترین معضل موجود در این مسیر‌ها را تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها توسط کشاورزان و همچنین ریختن زباله و نخاله در داخل رودخانه عنوان کرد و گفت: این تخلفات علاوه بر آلوده کردن منابع آبی زیر زمینی موجب مسدود شدن مسیر عبور سیلاب در مواقع بارش شده و در صورت طغیان رودخانه خساراتی را برای حاشیه نشینان این رودخانه بوجود خواهد آورد.

آقای فیروزی همچنین بر لزوم لایروبی و رفع موانع و نخاله‌های موجود بر بستر رودخانه‌ها و دهانه پل‌های این شهرستان تاکید کرد و افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش پوشش گیاهی و قرارگیری در فصل بارش‌ها در صورت ایجاد تند آب شاهد خارج شدن سیلاب از مسیر رودخانه‌ها و سرازیر شدن حجم زیادی از آن به شهر‌ها خواهیم بود.

فرماندار اسکو بر لزوم شناسایی و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز در این شهرستان هم تاکید کرد و افزود: با توجه به تنش آبی موجود حفر هرگونه چاه غیر مجاز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه ممنوع بوده و در صورت مشاهده با متخلفین برخورد خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه بیشترین تخلف حفر چاه‌های غیر مجاز توسط کشاورزان در دهستان جزیره اسلامی اتفاق افتاده و طی امسال ۲۲ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و مسدود شده و دو دستگاه حفاری غیر مجاز توسط متخلفان توقیف شده است.

آقای فیروزی خاطرنشان کرد: با اجرای اقدامات ویژه و انسداد چاه‌های غیر مجاز امسال افزون بر ۵۲ هزار متر مکعب در مصرف آب‌های زیر زمینی این منطقه صرفه جویی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۰۲ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
در روستای اسفنجان شهرستان اسکو کلا در حریم رودخانه ها ساخت وساز کرده اند و خانه ساخته اند لطفا سری به انجا بزنید و با انها هم برخورد کنید