مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: استفاده از تمامی تسهیلات نهضت ملی مسکن توسط ساکنان بافت‌های فرسوده امکان پذیر شده است.

محمد آئینی  گفت: روند نوسازی در بافت های فرسوده با استفاده از بسته های تشویقی و سیاست هایی که به کار گرفته شده در محلات ناپایدار کشور  بهتر شده است.

او افزود: در حال حاضر  ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار بنای ناپایدار، ۱۶۶ هزار هکتار محدوده هدف بازآفرینی شامل ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی و نزدیک به ۶۰ هزار هکتار بافت حاشیه‌ای یا سکونتگاه غیررسمی در کشور وجود دارد که با اجرایی شدن بسته های تشویقی روند نوسازی و باز آفرینی بهتر شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، از آبان ماه امسال  بسته سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و ۲۳ بهمن ماه بسته ۱۹ بندی از سوی وزیر راه و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ شد.

معاون وزير راه وشهرسازی  می گوید: تسهیل در تامین پارکینگ، تسهیل شرایط توده و نما، اعطای یک یا دو طبقه تشویقی و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف به منظور حمایت از کسب و کارهای خانگی با تامین شرایطی از جمله این مشوق‌ها است که جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌ها را بالا می‌برد. طبق این مشوق امکان نوسازی خانه‌های کمتر از ۵۰ متر مربع به شرط رعایت ضوابط شهرسازی و معماری وجود دارد.

آئینی گفت: شهرداری‌ها موظف به ارائه تخفیف ۵۰ درصدی و مجاز به تخفیف ۱۰۰ درصد عوارض صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده هستند که بررسی‌ها نشان می‌دهد در این زمینه همکاری خوبی بین دولت و شهرداری‌ها ایجاد شده است. 

او  گفت: متاسفانه باید زمان صدور پروانه های ساختمانی در کشور کاهش یابد و باید این باید یک مطالبه مردمی باشد اما در حال حاضر زمان صدور پروانه های ساختمانی ۶ ماه به طول می انجامد. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر تمامی ساکنان بافت های فرسوده از تسهیلات نهضت ملی مسکن هم  می‌ توانند بهره مند شوند که این خود نشان دهنده اولویت و اهمیت این بخش است. 

آئینی با بیان اینکه در دوره های مختلف هر جا که خود مردم پای کار برای نوسازی بودند و مشوق‌ها برای اجرای این طرح  وجود داشت روند نوسازی در بافت های فرسوده  بهتر بود گفت: هرجا که دولت و شهرداری ها به صورت مستقیم  ورود می کردند روند اجرای این طرح  با کندی همراه بود.

او گفت: ۲۲۰ هزار بنای ناپایدار تخریب و ۷۵۰ هزار جای آن ساخته شده است  به صورت نقطه ای ۲۳۳ درصد پروانه ساختمانی  رشد کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار