با گذشت سه روز از برگزاری نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر، فعالان خردِ این عرصه در غیاب غول‌های صوت و تصویر به تثبیت جایگاه خود می‌پردازند.

سومین روز از برگزاری نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران با بازدید سید محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور همراه بود و حسینی ضمن بازدید از غرفه‌ها در جریان فعالیت فعالان فضای مجازی قرار گرفت.

سعید مقیسه، رئیس ساترا ضمن همراهی با معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره نحوه فعالیت غرفه‌ها و فعالین عرصه فضای مجازی توضیح داد و درباره کارکرد تلوبیون به عنوان یکی غرفه‌های حاضر در نمایشگاه توضیحاتی داد.

حسینی

مقیسه گفت: تلوبیون دو بخش دارد. یک بخش آن متعلق به شبکه‌های رادیو و تلویزیون است. یعنی هرآنچه تلویزیون دارد، در تلوبیون هم قابل دسترسی است. با این تفاوت که در اینجا امکان آرشیو و سرویس‌های ارزش افزوده وجود دارد. حدود ۲۹ میلیون کاربر در این پلتفرم حضور دارند. 

در تلوبیون سخت‌گیری بیشتری وجود دارد

رئیس ساترا ادامه داد: بخش جدیدی که به تلوبیون اضافه شده، فیلم و سریال است. از طرفی، تلوبیون و تلویزیون‌های اینترنتی تنها پلتفرم‌هایی هستند که ممیزی‌شان قبل از پخش است. یعنی تک تک آن‌ها ممیزی شده و خانواده‌ها با اطمینان بیشتری می‌توانند این محتوا‌ها را مشاهده کنند. در مقابل، لزوماً محتوا‌های دیگر پلتفرم‌ها قبل از پخش ممیزی نشده‌اند. بعضی اوقات محتوایی بارگذاری می‌شود و بعد اعلام می‌کنیم آن محتوا باید برداشته شود، اما، چون پلتفرم تلوبیون برای خودمان است، سخت‌گیری بیشتری وجود دارد. 

تلوبیون

حدود یک سال تلوبیون پلاس متولد شده است

وی در پاسخ به صحبت‌های حسینی گفت: بخش اول تلوبیون مربوط به محتوا‌های پخش شده از تلویزیون است که گسترده است. به عنوان مثال، فقط محتوای آرشیو کودک در تلوبیون ۷۰ هزار قطعه است که همه وی‌او‌دی‌های کشور این تعداد محتوا را ندارند. در بخش فیلم و سریال این محتوا‌ها را تلویزیون پخش نکرده و تقریباً یک سال است که تلوبیون پلاس اضافه شده است. با وجود اینکه این محتوا‌ها در تلویزیون پخش نشده، ولی ممیزی قبل از پخش دارند.

اعلام آمادگی برای واگذاری شبکه به دستگاه دولتی 

مقیسه با بیان اینکه ما به تمام نهاد‌های دولتی اعلام کردیم حاضریم در اینجا به شما شبکه بدهیم، افزود: دولت و وزارتخانه‌های مختلف می‌توانند در تلوبیون از شبکه‌ای برخوردار شوند. این پلتفرم صد‌درصد برای صداوسیماست و به آرشیو سازمان دسترسی دارد. کما اینکه تعدادی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت کشاورزی و خانه کتاب و ادبیات ایران برای داشتن شبکه درخواست داده‌اند.

۱۰ شبکه اختصاصی در دست تلوبیون

رئیس ساترا بیان کرد: تلوبیون علاوه‌بر ۱۶۰ شبکه برودکست، ۱۰ شبکه اختصاصی دارد که قابل تعمیم به تمام نهاد‌های دولتی است. اگرچه صداوسیما نظارت بر پخش محتوا را به‌عهده دارد، اما تولید محتوا و شبکه به دست دستگاه‌هاست.

علاوه‌بر حضور بخش‌های مختلف صداوسیما اعم از معاونت فضای مجازی، معاونت تولیدی، معاونت فناوری و توسعه رسانه‌های نوین و شرکت‌های وابسته این سازمان در نمایشگاه رصتا، سکو‌های دارای مجوز از ساترا که دعوت حضور ساترا را پذیرفتند، در این نمایشگاه حاضر هستند.

فعالین خرد

حضور فعالان خردِ فضای مجازی و غیبت غول‌های صوت و تصویر فراگیر

از طرفی، در کنار حضور فعالین و پلتفرم‌های نوپا و خردِ این عرصه حضور غول‌های صوت و تصویر فراگیر به چشم نمی‌خورد و بعضی از غرفه‌ها با وجود اعلام رزرو غیبت داشتند. با این حال، به گفته رئیس ساترا سیستم‌های صوت و تصویر، اپلیکیشن‌ها، برنامک‌ها، شرکت‌های نوپا، اپراتور‌های مخابراتی، مراکز داده و پیامرسان‌ها هم در این نمایشگاه حضور دارند.

فعالین خرد

فراهم کردن بستر فعالیت برای میدان دادن به فعالان خُرد فضای مجازی

به گفته پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما ما به عنوان سازمان تنظیم‌گر موظفیم فضا را برای استعداد‌های جوان و علاقه‌مندان به گونه‌ای فراهم کنیم که این فعالان خُرد زیر دست و پای فعالان بسیار بزرگ از بین نروند. به آن‌ها کمک کنیم، از آن‌ها حمایت کنیم، به آن‌ها میدان بدهیم که در این عرصه نه‌تن‌ها باقی بمانند بلکه بتوانند بیشتر و بهتر خودشان را ارتقا دهند.

تنها یک روز به اختتامیه نمایشگاه رصتا باقی است و در همین زمان اندک برخی غرفه‌ها مخاطبین خود را پیدا کرده‌اند و با استقبال رو‌به‌رو شدند.

 طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی ساترا ۹۶ غرفه و ۱۱۷ شبکه، شرکت و سکوی دارای مجوز از ساترا در این نمایشگاه حضور دارند. زمان برگزاری نمایشگاه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است که تا ۱۴ اسفند در سالن‌های ۷ و ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان علاقه‌مندان به این عرصه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار