مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضای خون متعادل نیست و باید مردم مشارکت بیشتری در این امر خیر داشته باشند.

منتظر شبر مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: در فصل سرما در کشور با کاهش خون مواجه هستیم. در فصل سرما بیماری ها یی مانند آنفولانزا سبب می شود که اهدای خون  تحت تاثیر قرار گیرد از طرف دیگر  نیاز بیماران به خون کاهش پیدا نکرده و در زمستان و قبل از پایان سال تعداد عمل های جراحی در کشور افزایش پیدا می کند.

به گفته وی در حال حاضر عرضه و تقاضای خون متعادل نیست و باید مردم مشارکت بیشتری در این امر خیر داشته باشند.

او افزود: میزان مصرف خون یشتر از اهدای خون بوده و میزان ذخیره خون یک هفته است و اگر به همین روال پیش برویم در تامین خون دچار مشکل خواهیم شد. در حادثه شاهچراغ اولین استانی بودیم که خون را ارسال کردیم.

شبر گفت: بهترین زمان برای ذخیره اهدای خون در ایام پایانی سال خواهد بود زیرا در عید تهران خلوت و مردم به مسافرت می روند.خون یک ماده حیاتی است که سلول های درون آن زنده هستند. شرایط اقلیمی و ژنتیکی هر کشور مخصوص همان منطقه است و به همین دلیل از گردشگر نمی توانیم خون را دریافت کنیم.

او افزود: کشورها استاندارد سازی برای خون مردم خود انجام داده اند و خون قابلیت صادرات یا واردات نخواهد داشت.

شبر گفت: در یازده ماه سال جاری ۴۲۸۰۰۰ مراجعه کننده برای اهدای خون داشته ایم و از رشد ۱۵/۷ درصدی برخوردار بوده و ۳۴۰۸۰۰ واحد خون اهدا شده و ۱۴ درصد رشد داشته است.

شبر بیان کرد: در یازده ماه سال جاری ۳۷۷۰۰۰ واحد خون در بیمارستان ها توزیع شدت که از رشد ۱۵درصدی برخوردار است.در یازده ماه اول سال جاری میزان اهداکنندگان بار اولی حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است و اهدا کنندگان با سابقه نیز ۱۵ درصد رشد داشته اند.

او اضافه کرد: میزان اهدای خون بانوان از رشد ۱۴ درصدی برخوردار است. در یازده ماه امسال  میزان اهدای خون افراد مستمر از رشد ۱۱ درصدی برخوردار هستند.

ناظمی معاون فنی انتقال خون استان تهران گفت: مصرف خون و فرآورده های خونی هر روز در دنیا در حال افزایش است و توسعه کارها جزء برنامه های مهم محسوب می شود.

به گفته وی باید در زمینه افزایش آمار اهدای خون و فرهنگ سازی در این خصوص کارهای بهتری انجام شود.در بعد کیفی و کمی ارتقاء داشته به طوری که مراکز پخش خون و خون گیری افزایش پیدا کرده است. تامین نیازهای کامل بیمارستان ها در حال حاضر ۱۶۰ مرکز درمانی تحت پوشش انتقال خون استان تهران در نظر گرفته شده و پوشش گروه های خاص خونی افزایش پیدا کرده است.

او افزود: خون به صورت مصنوعی ساخته نشده و تنها منبع فرآورده های خونی اهدا کنندگان است. نیاز به خون و فرآورده ها دائمی است. استفاده از دستگاه های به روز در دستور کار است و این موضوع سبب افزایش سرعت کار خواهد بود.

او بیان کرد: در آینده به دنبال این هستیم  تا به سمت آزمایش‌های مولکولی رفته و فاصله نتیجه دهی را کاهش دهیم. نظارت بر مصرف خون از طریق اتصال نرم افزار سازمان انتقال خون به مراکز خون گیری سبب ردیابی خون مصرفی خواهد شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار