یکی از مهم ترین پروژه های مهم در حوزه حمل ونقل پروژه های حمل ونقل ریلی است که به گفته بسیاری از کارشناسان در صورت تقویت و توسعه این بخش شاهد افزایش چشمگیر ترانزیت و حجم جابه جایی بار خواهیم بود که البته آمارها حاکی از رشد در این بخش هستیم.
رشد تولید ناوگان در حمل ونقل مسافری
براساس این گزارش طبق جدیدترین آمارهای اختصاصی انجمن حمل ونقل ریلی در بخش حمل ونقل ریلی بار در سال گذشته منتشر کرده بود، ۱۳.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و۲۶.۴ نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ افت داشته است.
در همین مدت با وجود رشد ۴ درصدی جمعیت واگن های باری کشور با کاهش ۱۰.۱ درصدی به حدود ۱۴.۱ میلیارد تن کیلومتر رسیده است. اما برخلاف آمارهای ارائه شده در حوزه حمل ونقل ریلی بار در حوزه مسافری رشد خوبی داشته ایم.
در حوزه بهرهوری واگن های مسافری در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ و۱۳۹۹ رشد قابل توجهی داشته و این روند صعودی در چهار فصل اخیر مشهود بوده به گونه ای که پس از عبور از رکود شدید کرونایی بهرهوری واگن های مسافری در شش ماهه نخست امسال تنها ۸ درصد بوده کمتر از مقدار این شاخص در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ است.همچنين جابه جایی مسافر بر حسب نفر و کیلومتر تقریبا به شرایط پیش از همه گیری ویروس کرونا بازگشته است.
براساس این گزارش با توجه به آنکه میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن اعلام میکند رکورد ترانزیت در جابه جایی بار بعد از گذشت چندین سال شکسته شده است، اما مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده است که مجموعه راهآهن یک دستگاه اجرایی بزرگ دانست که با انباشت مشکلات سالهای گذشته در احداث و نگهداشت خطوط ناوگان ریلی و مشکلاتی از قبیل منابع مالی مواجه است و نیاز به ارائه راهکارهای میان بر برای رفع این مشکلات دارد.
او با اشاره به ضرورت ایجاد ابتکاراتی فراتر از منابع عمومی گفت: مولدسازی داراییها باید اولویت اصلی راهآهن باشد تا غیر از منابع سنتی منابع دیگری هم برای تامین مالی ایجاد شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: راهاندازی شرکتهای بهرهبردار و رقابتی در بازار با استانداردهای بالا لازم است که پیگیری شود و باید ابزارهای مالی شرکت راهآهن در حوزه بانکی تقویت شود.
عقب ماندگی در حمل بار بخش ریلی باید جبران شود
در همین رابطه هم محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده است که در پروژه های حمل ونقل ریلی به ویژه در بخش بار عقب ماندگی زیادی داریم وبه هدف گذاری ۲۰ درصد نرسیده ایم، اما دولت اعلام کرده است که در حال حاضر با همکاری بخش خصوصی و ورود شرکت های جدید حمل ونقلی شاهد تقویت این صنعت خواهیم بود.
او ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد بار کشور از طریق خط آهن جابجا میشد که در زمان حاضر کمتر از ۱۰ درصد است. خودشان میگویند ۱۱ درصد است، اما ما آمار رسمی داریم که زیر ۱۰ درصد است.
براساس این گزارش تقویت و توسعه و سرمایه گذاری در این بخش بسیار ضروری است چراكه بخش عمده ای از ترانزیت کشور در این بخش قرار دارد که در حال حاضر طبق برنامه ریزی های که صورت گرفته در سال جدید علاوه بر ورود لوکومتیو های جدید شاهد تقویت این صنعت بزرگ خواهیم بود.
همه صنایع بزرگ و ملی مخصوصا فولادها و نفت و پتروشیمی و وزارت نیرو و مپنا هم میتوانند برای راحتی خود و مردمان کشور خود و توسعه شبکه ریلی آستین بالا بزنند