ثبت جهانی منظر فرهنگی محور ساسانی و اسب کرد به صورت مشترک

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : منظر فرهنگی محور ساسانی و اسب کرد به صورت مشترک ثبت جهانی می‌شود.

داریوش فرمانی سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به سفر اخیر هیئتی از استان کرمانشاه به کشور عراق، گفت : پس از ثبت ملی پرورش اسب کرد با توجه به دفاعیه خوبی که از سوی کارشناسان استانی صورت گرفته بود پیشنهاد ثبت جهانی آن از سوی وزارت میراث فرهنگی مطرح شد و در مسیر نیازمند همراهی کشور‌هایی مانند عراق، سوریه و ترکیه بود.

وی افزود: با توجه شرایط کشور ترکیه تصمیم بر آن شد تا مقدمات ثبت جهانی پرورش اسب کرد را از طریق کشور عراق پیگیری کنیم و در کنار آن یکی از پرونده‌های قدیمی که با کشور عراق در دست اقدام بود ثبت جهانی منظر فرهنگی و تاریخی محور ساسانی و اشکانی از معبد آناهیتا تا ایوان مدائن در عراق بود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه هر کشور سالانه می‌تواند یک اثر را برای ثبت جهانی معرفی کند و برای انجام این مهم شاید مدت زمان طولانی نیاز باشد از ظرفیت پرونده‌های چند ملیتی که خارج از سهمیه در یونسکو مطرح می‌شوند، استفاده خواهیم کرد.

فرمانی با اشاره به استقبال مسئولان عراقی از پیگیری مشترک پرونده اسب کرد و محور ساسانی، بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در کشور و جهان مورد نظر است ثبت میراث ناملموس کشور‌ها است و ثبت آثار مشترک تاریخی می‌تواند به تقویت دیپلماسی فرهنگی بین کشور‌ها و توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در ملاقات با مسئولان عراقی بنا شد تا با استفاده از ظرفیت باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی پرونده هرچه سریع‌تر تکمیل و برای ثبت جهانی محور ساسانی و اسب کرد اقدام شود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کردی و عربی عراق دارای ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه مناسبات اقتصادی، گردشگری و سلامت است، اما به دلایل مختلف این مهم تاکنون به نحو مطلوب محقق نشده است.

فرمانی عنوان کرد: یکی‌از ظرفیت‌های کشور عراق موضوع گردشگری سلامت است، اما استان کرمانشاه به دلیل عدم برخورداری از پرواز‌های ثابت و خارجی مسافران عراقی به شهر‌های تهران، مشهد و شیراز مراجعه می‌کنند و یک خط مسافربری ثابت نیز در مرز وجود ندارد.

وی اضافه کرد: هماهنگی با آژانس‌های مسافرتی داخلی و خارجی برای توسعه گردشگری در حال انجام است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.