شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان نیاز آبی تالاب بوجاق بندر کیاشهر را تأمین می‌کند.

نشست تعیین نیاز آبی تالاب بوجاق با حضور کارشناسان شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان به نمایندگی از وزارت نیرو و کارشناسان حفاظت محیط زیست گیلان در محل این اداره کل برگزار شد.

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در این نشست مقرر شده است شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بر اساس پیشنهاد یا پیشنهاد‌های مشاور پروژه تعیین نیاز آبی تالاب بوجاق نسبت به تخصیص و تأمین نیاز آبی این تالاب اقدام کند.

او افزود: پروژه تعیین نیاز آبی محیط زیستی تالاب بوجاق به سفارش و تأمین اعتبار اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان انجام و مقدار آن برای ۳ وضعیت خشکسالی، نرمال و تر سالی مشخص و به شرکت سهامی آب منطقه‌ای به نمایندگی از وزارت نیرو اعلام شده است.

تالاب بوجاق بخشی از پارک ملی خشکی دریایی بوجاق و بزرگترین پارک ملی آبی خاکی ثبت شده در فهرست پارک‌های ملی ایران است که زیستگاه پرندگان آبزی مهاجر مانند آنقوت، فلامینگو، پلیکان، قو، اردک، انواع غاز، سنقرتالابی، عقاب دریایی و پرندگان خشکی زی مانند قرقاول، زنبورخوار، دلیجه و سنگ چشم است.

این پارک به وسعت ۳ هزار و ۲۶۱ هکتار در منطقه‌ای حفاظت شده در بندر کیاشهر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان واقع شده است.

نشست تعیین نیاز آبی تالاب بوجاق

عباس عاشوری، رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های گیلان نیز گفت: به منظور حفظ تالاب‌ها به عنوان اکوسیستم‌های حساس و حفظ ارزش‌های زیست محیطی، اقتصادی اجتماعی و همچنین توجه به نقش کلیدی آب در کارکرد‌های وابسته به اکوسیستم‌های آبی به ویژه تالاب ها، تعیین مقدار آب مورد نیاز برای این اکوسیستم‌ها و در مرحله بعد، تأمین آن ضروری است.

او با اشاره به اینکه تالاب بوجاق در استان گیلان دارای پهنه آبی وسیع با عمق آب مناسب است، افزود: با این حال در سالیان اخیر کاهش حجم و سطح آب این تالاب، کارکرد‌ها و خدمات آن را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های گیلان تصریح کرد: با توجه به نتایج مطالعه انجام گرفته، میزان کمبود آب در تالاب به ویژه در فصل بهار و تابستان کاملا مشهود است و شرایط اکولوژیکی تالاب تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ لذا ضروری است جهت تأمین نیاز آبی زیست محیطی این تالاب ارزشمند و احیای آن، اقدامات لازم با رعایت اصول مدیریت یکپارچه منابع آب و همکاری سایر سازمان‌ها صورت گیرد.

عاشوری افزود: با توجه به اتمام مطالعه تعیین نیاز آبی محیط زیستی تالاب بین‌المللی امیرکلایه توسط مشاور اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، جلسه مشابه برای تخصیص و تأمین نیاز آبی تالاب امیرکلایه نیز تشکیل خواهد شد.

نشست تعیین نیاز آبی تالاب بوجاق

ماده ۲ قانون تالاب‌ها؛ سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف به تعیین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها و وزارت نیرو را مکلف به تخصیص و تأمین آن با تدوین و اجرای برنامه مدون کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.