معاون دفتر جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ۵۰ درصد از چالش‌های اصلی منابع‌طبیعی کشور مربوط به رویشگاه جنگلی و مرتعی زاگرس است

مازیار موثقی معاون دفتر جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: تدوین سند حفاظت و مدیریت پایدار جنگل‌های زاگرس در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است که با تصویب و ابلاغ آن می‌توان امیدوار بود که بخش زیادی از چالش‌های این حوزه برطرف شود.

مازیار موثقی روز دوشنبه در آیین گشایش سومین همایش ملی "منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس" به میزبانی دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: در این سند تکالیف و تعهداتی برای دستگاه‌های اجرایی در برنامه زمان‌بندی پنج تا ۱۰ ساله مشخص شده است.


بیشتر بخوانید


وی با بیان اینکه رویشگاه زاگرس بیشترین و بالاترین شاخص تخریب جنگل را در کشور به خود اختصاص داده است، ادامه داد: نزدیک به ۵۰ درصد چالش‌های اصلی منابع‌طبیعی کشور مربوط به رویشگاه جنگلی و مرتعی زاگرس است و این در حالی است که در حال حاضر یک سند بالادستی برای حفاظت از جنگل‌ها وجود ندارد تا بتوان بر اساس آن دستگاه‌ها را نسبت به حفاظت از منابع طبیعی مکلف و ملزم کند.

معاون دفتر جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه در منطقه زاگرس تعارض سیاست‌ها، منافع و ناهماهنگی بین بهره‌برداران را شاهد هستیم، تصریح کرد: مساله در این رویشگاه، تعارض منافع افراد و حقوق مکتسبه‌ای است که افراد دارند و این مانعی برای پبیشبرد برنامه‌های منابع طبیعی است.

موثقی ادامه داد: در همین راستا باید مشوق‌های اقتصادی در این منطقه بیشتر دیده شود و پایش‌های در حال انجام را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اطلاعاتی که در حوزه زاگرس وجود دارد به صورت داده توصیفی است، خاطرنشان کرد: برای پایش رویشگاه زاگرس به داده‌های کمی نیاز داریم.

موثقی به اقدامات و رویکرد‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در قبال رویشگاه زاگرس اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات شناسایی ۱۶ هزار عرصه رویشگاهی مستعد گرفتن بذر استاندارد در این منطقه است.

معاون دفتر جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه ۱.۵ (یک و نیم میلیون) هکتار از جنگل‌های زاگرس دچار آلودگی و زوال شده است، اظهار داشت: نقاط بحرانی این رویشگاه‌های دچار زوال شناسایی شده است.

موثقی افزود: از دیگر رویکرد‌های جدی در این حوزه این است که درصدد هستیم تا از ظرفیت طرح‌های آبخیزداری و رواناب‌ها برای ارتقای پوشش گیاهی زاگرس استفاده کنیم.

سومین همایش ملی "منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس" روز دوشنبه ۱۵ اسفند به میزبانی شهرکرد با حضور جمعی از مسوولان و استادان و محققان دانشگاهی در دانشگاه شهرکرد کار خود را آغاز کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار