مهدی مسکنی در وبینار بینالمللی جایگاه کنونی تعاونیهای مصرف در جهان اظهار کرد: تعاونیها میتوانند بنیانهای دوستی و صلح را بین مردم جهان گسترش داده و محکمتر کنند.
وی مهمترین رسالت تعاونیها در دنیا را مبارزه با فقر عنوان کرد و افزود: در ایران تعاونیها بستر بزرگتری برای رشد و توسعه دارند، زیرا تعاون هم در قانون اساسی ایران به عنوان رکن دوم اقتصاد، هم در نظام فکری مقام معظم رهبری و در فرهنگ ایرانیان جایگاه رفیع و برجستهای دارد.
مسکنی با بیان اینکه اولین تعاونی مصرفکشور در سال ۱۳۲۸ تحت عنوان شرکت تعاونیمصرف کارکنان ارتش با سرمایهای به میزان ۳۲۵۰۰ ریال با عضویت ۶۵ نفر تشکیل شد، تصریح کرد: این تعاونی در حال حاضر تحت عنوان شرکت تعاونیمصرف سپه و با عضویت ۶۱ هزار نفر و ایجاد اشتغال برای تعداد بیش از ۳۰۰ نفر در حال فعالیت باشد.
وی، مهمترین چالشهای تعاونیهای مصرف را بر اساس تجربه تعاونیها در ایران عدم بهروزرسانی ساختارهای سختافزاری و نرمافزاری تعاونی و در نتیجه ضعف در رقابت با سایر رقبا، ضعف جدی در حوزه برندینگ و تبلیغات و به تبع آن تضعیف تصویر تعاون در ذهن مردم و مشتریان عنوان کرد.
مسکنی افزود: محدودیت در زیرساخت لجستیک و حمل کالا درونشهری برای فروش اینترنتی گسترده، ضعف در نوسازی فروشگاهها و امکانات جانبی آنها و محدودیت خدمات به غیر اعضاء از جمله موانع مهم توسعه تعاونیهای مصرف است.
وی قدیمیترین نوع تعاونی در جهان را تعاونیهای مصرف دانست و افزود: اولین تعاونی رسمی جهان، تعاونی پیشگامان راچدیل است که در سال ۱۸۴۴ در راچدیل انگلستان تشکیل شد و یک تعاونیمصرف بود.
مسکنی گفت: ما توسعه و ترویج فرهنگ تعاون را با تعاونیهای دانشآموزی از مدارس آغاز و با تعاونیهای دانشجویی در دانشگاهها ادامه دادهایم.
وی افزود: برای اینکه قبل از ورود رسمی به بازار، جوانان ما با تعاونی آشنا شوند، امروز در نظام آموزشی و آموزش عالی کشور، تعاون یک رشته تحصیلی در سطح کارشناسی و کارشناسیارشد است و تعدادی از دانشگاههای ما در ایران، رشته تعاون را تدریس میکنند.